To jste mě na blogu snad ještě ani neznali, ale byly časy,
kdy jsem se nebála v letadle. Pak jsme se poznali s Emem, zaníceným
příznivcem výšek a strojů, co se v nich pohybují. Emův zájem o letadla bohužel
nezahrnuje jen technické parametry a oblíbené aroma kerosinu, ale obsahuje i
určitý patologický prvky jako je třeba obsedantní sledování seriálu Letecké
katastrofy. Ty jsem s ním viděla všechny, a právě díky tomu seroši mi docvaklo,
proč mám závratě z výšek a miluju jeskyně. Došlo mi, že vzduch je ultimátně
nestabilní prostředí pro život, ve kterým nemáš co pohledávat. Pokud nejsi kondor.
Nebo kokot.
Žít s Emem ale obnáší lítat docela často, takže začala
vtipná epizoda panických atak téměř během každýho letu. Letecké katastrofy mě
naučily, že většina průserů se stává hned po vzletu, takže jsem si časem vybudovala
účinnou strategii – upadla jsem do hlubokého spánku (nebo spíš bezvědomí) už
během bezpečnostní instruktáže (omlouvám se personálu, myslím, že i tak musí
být frustrující ukazovat lidem, jak se nafukuje vesta, když u toho žerou,
hádají se nebo rovnou spí. Mimochodem při opravdový poruše musí letušky zažívat
obrovskou satisfakci, když se lidi dusí, protože neumí nasadit ani blbou dýchací
masku).
Zkoušela jsem lítat s Neurolem a málem jsem si u toho
překousla jazyk. Zkoušela jsem lítat po KBT a výsledky odpovídaly po KBT: pocit
totální ztráty kontroly musíte zažívat často, aby to fungovalo.
Díky našemu jarnímu vejletu do Malagy byla tahle podmínka
splněna, takže mě let do Soluně nechával ledově klidnou. I když byl levnej a
ještě s přestupem, takže fakticky s dvojitou šancí spadnout hned po odlepení
z letiště, nebála jsem jsem se ani na gate. Ani v průchodu chobotem.
Ani když mě zdravily letušky a pátravě kontrolovaly, jestli jsem TEN pasažér,
co bude dělat problémy.
A víte co? Dokonce jsem ani neupadla do bezvědomí při
odletu. Mohla za to napínavá knížka a spolucestující s miminem před námi,
který vřískalo tak, že bylo mnohem snadnější zemřít na í vykrvácení z uší.
Mimochodem, ta knížka je o gulagu a doporučovala bych ji
všem, kdo lítá s nízkonákladovkama. Protože pak vás nebude srát, že
dostanete zadax jen vyčpělou vodu od stejně vyčpělýho stewarda-jste rádi, že
můžete jít na záchod, a ne do kýble jako cestující po transsibiřské magistrále
a skličující hlad pociťujete jen 2 hodiny.
Když hlad a vřískot batolete dosahují svého nového dna, začínáme
klesat nad Soluní. „Už jen 15-20 minut tě dělí od mousaky a vychlazenýho
pomerančovýho freshe“, šeptá si chlácholivě plánovací centrum mýho mozku. Ale
vtom se zapne můj plazí mozek s jasnou zprávou: „Všichni tady zemřeme! Zařvi
to, ať to slyší všichni! To máš z toho, že jsi zapomněla upadnout do
bezvědomí při vzletu!“
Turbulence s námi smýkají čím dál víc a brzy už se
přestane smát i partička ožralých Švýcarů, pro který to byla vítaná jízda na
horský dráze po aperolový smršti. Všichni tady zemřeme si myslí už celý
letadlo. Včetně Ema, kterej se pokusí o uklidňující úsměv, ale naposled se
přesně takhle usmíval, když jsem mu na jedný oslavě narozenin řekla, že mám kontrakce
a potřebuju čistý ručníky.
Letadlo leti strmě nahoru. Doleva. Zpátky. „Tohle bude druhý
pokus o přistání a tato situace je naprosto normální,“ ječí nepřirozeným hlasem
do sluchátka palubního rozhlasu steward. Po letadle se ozývá nespokojený hučení.
Je to přesně ten zvuk, když vám dojde, že jste tady na palubě jen hmyzí larva
ukotvená do sedačky, která nemá a nikdy nebude mít žádnou kontrolu ani právo
rozhodovat o dalším dění.
Druhý pokus je ještě marnější než první. Švýcaři blijou do
pytlíků jak o závod, celý letadlo se klepe a já přemýšlím, kdy to říct? Že jsem
měla děti a Ema ráda, i když jsem byla příšerná matka a manželka. Zatím se nikdo
neloučí-ale takhle to přesně dopadá. Nechcete být za blba a pak umřete úplně
sami a ještě z toho máte před branou Ráje popotahování. „Aspoň omluvit se
za všechny hříchy, ale to ne, žejo? Radši jste zírala do bezpečnostních pokynů!“
Boeing se propadne o pár desítek metrů a pak začne prudce
stoupat. Doleva. Zpátky. Dámy a pánové, hovoří k vám kapitán. Kapitán se
sice hodně snaží, aby působil jako vychillovanej DJ slibující písničky a panáky
zdarma, ale na to už mu nikdo neskočí. Kvůli silnému větru nemůžeme přistát.
Zkusíme to na jiném letišti, kde zároveň nabereme palivo. Aha, takže nám
dochází i palivo, implicitně si domyslí ti podezřívavější z nás.
Když šťastně přistaneme o 200 kiláků dál, vypukne
vzpoura na lodi Bounty. Fakt, že jsme neumřeli, vrátí spoustě z nás zdravou nasranost do žil. „Ne, nepustíme vás ven! Ano, zavoláme policii, pokud se
budete chovat jako TI PROBLÉMOVÍ z vás,“ ječí steward do rozhlasu a jako úlitbu
nám Swiss Air daruje třetinkové lahvičky vody. Což jen zapříčiní další vlnu neslušných doporučení, kam si to má personál strčit.
„Dobře, otevřeme dveře,“ souhlasí kapitán po menším vydírání,
kdy se ti problémoví z nás začínají demonstrativně dusit. Letadlo okamžitě zavalí horký řecký
vzduch a hejno komárů. Přijíždí policie-hlídat nás, abychom neutekli, protože
letadlo musí nejdřív proclít celníci. Kteří v noci přijedou, hm, no tak za
hodinku, dvě.
Zkrátím to. Celníci přijeli, ale nikoho nezkontrolovali. Prostě jen stáli a dívali se na nás. Jelo se náhradníma busama a na apartmánu jsme byli v krásný tři hodiny
ráno místo v půl 9. Jo, jsme živí, i když to tak na první pohled nevypadá,
protože jsme nasytili moskyty z celýho Řecka. A teď ta horší zpráva: budeme
se muset dostat i nějak ZPÁTKY.
Takový střet s komáry umí v motorech nadělat pořádnou paseku, taky bych se bál :-).
OdpovědětVymazat