čtvrtek 13. července 2023

Věci, před kterými vás v porodnici nevarují


Pokud jste z Malešic, tak víte, že si vymýšlím. Asi před měsícem se tam v dutině stromu vyklubaly sovy. Jako každá matka tohle nadělení paní Kalousový přeju, jediná piha na roztomilosti sovích mimin je nezměnitelný fakt, že jde o noční ptáky.

Hvííízd, začalo se ozývat v podvečer žalostné volání o zpola natrávené potkany, nepozorné čivavy, odpadky z pizzérky, nebo bůhvíco tady ty sovy na sídlišti vůbec žerou.

Hvíííízd, ozývalo se to ještě žalostněji ve 2, 3 i 4 ráno, a to už si říkáte, proč s tím sakra jejich matka něco neudělá a jestli jim vůbec dává najíst. Váš nevyspalý mozek se překonává ve vymýšlení nespravedlivých obvinění, v nichž stará Kalousová obletuje večírky a hltá zbytky carbonara špaget z popelnice, aby doma děti se špinavým zobákem poučovala o tom, že tyhle nezdravý věci nemůžou.

Jaký je to mít doma malý kalousy, to pochopíte až na dovolený v Polsku. Díkybohu za to, že jsme nejeli do Skandinávie nebo nějaký jiný země, kde mají trojnásobně dražší potraviny a večerní drink pro rodiče za cenu ojetýho auta. Nedivím se, že tam mají všichni deprese.

Že mají naše děti vyšší nároky na kalorický příjem, prosakovalo už dlouhou řadu měsíců. Jenže se to dalo svést na školní jídelnu, kam obě děti podle svých vlastních slov chodí plnit jen své společenské povinnosti.

„Co bylo k obědu? Ani nevím, nějaká šedozelená hmota, ve který plavaly kusy něčeho s kostmi. Ondra to nabral na vidličku a strašil nás s tím, dokud nepřiběhla učitelka, proč tak ječíme“ popisuje Čičman bezstarostně svůj oběd, zatímco checkuje lednici. Půl hodiny poté, co by měla být do prčic za moje těžce vydělaný prachy najedená!

V Polsku žalostné hvízdání našich kalousích mláďat začalo odpudivě brzy ráno. „Hlad, hlad, máme hlad, co bude ke snídani?“, dorážely na nás děti a pak snědly pecen chleba, dvě šunky a vanu pomazánky.

Takže byste čekali, že bude dopoledne vystaráno, ale to se mýlíte. Celé pobřeží Polska je olemováno stánky s označením Fishka – Siec Smažalni Szprotek. Za pár drobných tam dostanete kornout malých smažených rybiček, co se pojídají i s hlavou a ocasem. Vypadá to jako pomůcka pro cvičení delfínů a naše děti z toho byly u vytržení. Dokonce i Čičman, která z ryb obvykle konzumuje jen trojobal.

S pecnem chleba a kyblíkem pamlsků z delfinária bych měla já v břiše jako na matějský, ale organismus ve vývinu to tak rozhodně nevnímá.

„Je skoro jedenáct, měli bychom někam na oběd“ hlásí radostně Žmur a v nejbližší restauraci si poroučí šedesáticentimetrovou zapečenou bagetu. „Už nebudeš?“ ptá se za upřeného pohledu na moje těstoviny. A na závěr něco, co zcela popírá zákony fyziky – na obou dětech byste mohli počítat kosti (díky čemuž jsme s Emem zároveň pochopili etymologii slova žebrák).

Prosím vás, můžete mě někdo utěšit, že tohle všechno bude výhledově ještě někdy v pořádku? Byl jste tu někdo zamlada žravej a přesto vedete normální život v normální konfekční velikosti a ve vašem okolí se záhadně neztrácí psi? Nebo si mám pomalu začít shánět třetí práci, nejlépe v obchodě s potravinami bez kamerového systému?



26 komentářů:

  1. No, nechci strašit, naše ratolesti jsou ve vývinu pár let před vašimi a ten pocit, že jen sháním potravu, mám neustále taky. Chvilkově mě přepadá i podezření, že k nám musí tajně chodit hodovat sousedi...
    Syn někdy večeří i třikrát - a též je solidní hubeňour...
    Upřímně taky doufám, že už se to (snad někdy) zlomí.
    nomi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nomi, to se zlomí teprve až budou třikrát večeřet se svou ženou a my u toho nebudeme:)

      Vymazat
  2. Já v útlym mládí byl docela kyselina. A netřeba mi sukna jak na padák, abych se zahalil.
    Ale tu třetí práci zvaž. Nějaká nedaleká večerka, kde je kamera jen nad kasou, by mohl být recept právě pro tebe. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, přesně. Nějakej kumbál, kam budu chodit do práce s krosnou a podpultově prodávat hulení, abychom si přilepšili...

      Vymazat
    2. Když mi necháš v ledničce nějaký pivo, zajdu občas na kus řeči. ;-)
      ...něco k zakousnutí by taky neškodilo, ale to jen tak abys nešidila děti, samozřejmě...

      Vymazat
  3. Ano, tady! Na skautském táboře jsem ve třinácti bez problémů snědla k snídani sedm rohlíků, což vyvolávalo hotové vlny zábavy a spustilo spontánní celotáborovou hru o to, kdo nejlíp tipne, kolik jsem toho spořádala tentokrát. Od té doby se to, pravda, trochu znormalizovalo. Ale i tak se se mnou na večírku v maturitním ročníku málem několik lidí vsadilo, že nesním celou pizzu. Škoda, že z toho na poslední chvíli vycouvali, mohla jsem tehdy zbohatnout. A když před čtyřmi lety kolega viděl, jak jsem k obědu zlikvidovala čtvrtku kachny se šesti, šokovalo ho to natolik, že mi to občas připomínal až do mého odchodu. Moje konfekční velikost přitom je a vždycky byla 34-36.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Směju se u těch tipovaček - nebýt tvé konfekční velikosti, tak bych tě litovala za šikanu! Já jsem z tvé velikosti povyrostla na 38 a stejně mě noví lidi občas podezírají, že se záměrně týrám hlady (do té doby, než jdeme na oběd).

      Vymazat
  4. Hmmm zapekanka, hned bych si dala!
    Jinak ano, hlasim se k zroutum: doted doma koluji historky, jak jsme ja a bratranek k obedu sezrali gulas pro celou rodinu a pri bitce o posledni knedlik jsem mu malem propichla ruku vidlickou… a konfekcni velikost 36 jsem mela jeste vloni!

    Zebrak je trefnej, docent Oliva by z vas mel radost :)
    IK

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je mazec! Já totiž zamlada nejedla - všechny moje vzpomínky na jídlo z dětství jsou spojené s tím, jak zastrkávám namazaný chleby do větví husté túje na zahradě a jak bystře využívám krátkých nepřítomností rodičů u stolu, škrabu zbytky jídla do koše a mistrně to zakrývám vrstvičkou kapesníků.
      Já se rozjedla, až když jsem nebydlela u rodičů - doufám, že tyhle skryté úspory za potraviny aspoň někdy ocenili!

      Vymazat
    2. Ja i moje dcery jsme sen kazde babicky- reklama na zdravi, jime s chuti a nejcasteji nas najdes v kuchyni jak vyblizujeme hrnce!

      Vymazat
  5. Ps: dve kolegyne maji dcery hospitalizovane s anorexii. Pro me zivotni lekce. Takze dlouhonozko, jeste knedlicek? Cicman, das si taky?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kolega to má doma stejně, nejspíš to teď frčí:( Jo, to rozhodně radši svíčkovou s osmi!

      Vymazat
  6. Čičman mi s tou šedozelenou hmotou připomíná mě.

    Kdybych byl takovej strejda jako z Adams Familly, tak bych ji ještě naučil se vyblinkat, když do ní chce někdo cpát nějaký divný jídlo. Vyblinkat se do talíře, to je taková malá výstraha a poblinkat to všude okolo, to je skutečnej trest. Vyblinkat se restauracích, to už je důstka s výstrahou.

    Na základce většinou kombinovali hnusnou polívku s dobrým jídlem nebo dobrou polívku s hnusným jídlem, takže jsem taky přišel domů a prozkoumal ledničku.

    Pamatuju si, že doma byly třeba pečený kotlety, šlehačka a tak. Taky domácí bůčková pomazánka. Stejně jsem měl pořád propadlý břicho.

    Člověku až přijde divný, že když chceš do dítěte dostat jídlo... že to třeba neuděláš dobrý. Jako v tý škole.

    Možná by jsi jim měla začít dávat nějaký svačiny taky. Se sádlem, máslem, sýrem, paštikama atd. Ať mají větší příjem energie.

    Pamatuju si, jak jsem koukal na pořad o stavitelých kanálů. Ti v tom osmnáctým století vyběhli s kolečkem hlíny po prkně každejch 30 vteřin a podle toho, co jedli spálili asi 8000 kcal denně. Normální člověk má asi 2000 kcal za den sportovci třeba 4000 kcal.

    Takhle tvý děti pálej bílkoviny místo tuku a cukrů.

    Já jsem pak asi v 25 začal dělat v hospodě, kde byla zadara kola a 2 litry koly udělaj po chvíli stejnej pas, jakoby to bylo pivo.

    Tam to jde snadněji než zpět.

    A.P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tím blitím to byla moje opravdová strategie ve školce. Stačí to udělat jednou, zato pořádně - nejlíp přímo v jídelně a nad talířem, do kterýho tě nutí. Aby to vidělo co nejvíc dětí, kterým se navalí taky. Prostě drama queen!

      Vymazat
    2. U mě to byla taky opravdová strategie. Teda... šlo mi to samo.

      Dodnes si pamatuju na restauraci v Maďarsku na zájezdu ROH do Jugošky a pak na zimní dovolené v Beskydech, kde tejden sněžilo a nesmělo se z chaty.

      Dospělým se to teda nenavalilo, ale to spíš díky jejich sebeovládání. - Já to nebral jako drama, spíš jako přírodní zákon.

      A.P.

      Vymazat
  7. Podařilo se mi vylejt domácí Ice Tea na set top box.

    Pro ty, co to zajímá, okamžítě přestala hrát TV. Žádný, že by jako Terminátor pod lisem třeba chvilku blikal, jakože se snaží a pak to teprv vzdal. Hned se vypnul, jak francouzskej odborář, když pískne padla.

    Tak jsem hned pomyslel na emův mobil, jak se tam sám v hluboké vodě ukládá ke spánku a už na něj pomalu začíná dopadat kal a jednoho dne za tisíce let ho archeologové vyloví a budou si prohlížet fotky rodiny doby smartfounové, pouštět si dávné písničky, někdo třeba napíše diplomku o podivném vztahu pravěkých lidí k drobným hlodavcům ještě úplně bez čipů a genetických vylepšení...

    Jediný, co mě nenapadlo, je že bych chtěl televizní detox.

    Já chci tox, tox, tox.

    Samozřejmě, že mám ještě jednu televizi, která hraje dál, ale koukat jen na jednu TV, to je "so seventies"... jakoby tu obcházel husákův duch, chtěl se zhmotnit, říct něco hluboce smysluplného, to zhmotnění mu nešlo a nešlo, ale ta snaha je cejtit ve vzduchu, jak vůně ukrojeného chleba, otevřené čínské konzervy a nakrájené cibule.

    Cejtím se jak Eric Fletcher Waters v noci ze 17 na 18 února 1944, kdy si zapaluje petrolejku, čistí revolver, zkouší se destresovat nikotinem a bojí se, že zítra zaútočí německé Tigry a jeho jednotce Z královských střelců se na zmrzlé půdě s jinovatkou přihodí spousta různých věcí a ani jedna z nich nebude hezká.

    Jestli mě husákův duch dostane, tak vám budu dávat znamení blikáním žárovek ve sklepě, splachováním záchoda, když tam nikdo není, psaním na promrzlé sklo, kdybyste na něj třeba dýchli, a pouštěním starých písniček z rádia bez baterek a napájení.

    A.P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Popravdě televizi v bytě nemám už víc než půlku mýho dosavadního života, takže jsem v tomto ohledu prosťáček - fakt už dneska lidem nestačí jedna TV? Kam přikládáš tu druhou? A nestačil by ti prostě jeden notebook s Netflixem a i-vysilanim?

      Vymazat
    2. U nás maj televizi děti, aby měly k čemu připojit X-box.
      My dospělci máme ntb se seriálama... :-D
      Mimochodem, užs viděla Boys?

      Vymazat
    3. Set top box už zase funguje. Naštěstí to vyschlo a čaj nebyl slazenej.

      No... nestačí jedna, protože jak měnili standardy jsem dokupoval set top boxy a každá TV / settop box to nahrávají v jiném formátu. Navíc se nutím do kreslení, tak mám někdy na jedný zastavenej obrázek a na druhý poslouchám zprávy jako kulisu. Ta jedna může nahrávat dva kanály najednou a třetí můžeš sledovat.

      Ve skutečnosti mám televize 3, ale ta třetí ještě není vybalená.

      Já TV neměl dlouhý léta taky a nekoukal jsem na nic.

      Netflix žere data. Já léta neměl ani připojení k netu. připojoval jsem se buď v práci nebo v kavárně.

      No a netflix a i-vysílání si zapisují, na co koukám. Nevím, co je komu do toho.

      A.P.

      Vymazat
  8. Psice si muj clovek, televizi pouzivame jen jako velky monitor presne na i-vysilani a netflix. Neptej se, ktera generace ma co… uz jsem ta stara!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha, tak podle toho se to pozná - já nikdy nevím, jestli se považovat ještě za mladý, nebo už za starý. A je konečně jasno, dík!

      Vymazat
  9. Psice

    Pokračuju z minulýho vlákna tady.

    Dospělí se tě mohli bát a nemusela jsi to vůbec vědět. Učitel mohl mít škraloup z 68. Ty o tom nevíš, ale on si dává pozor.

    Šikanovaná jsi byla hlavně proto, že jsi se neuměla bránit. Ani pěstma, ani odpověďma. Ti, co to uměj, na ty si ostatní troufají méně.

    To, co se říká o chartistech dneska nebyla tehdy pravda. Lidi jim nevěřili, věděli, že to jsou komouši z padesátejch let a jejich děti. Věděli, že by je stát zlikvidoval během dne, kdyby chtěl a on z nějakýho záhadnýho důvodu nechtěl. Ani církve jim nevěřily.

    Na střední jsme byli na brigádě na vesnici, byla tam nějaká chartistka, mlela nějaký ty jejich kecy a i jako mladý ucha jsme se radši drželi dál, protože to s nima nebylo jasný. Že by k nim někdo vzhlížel jako k statečnejm odbojářům bez bázně a hany, co se bijou za nás všechny, to ani náhodou.
    ----

    S těma Němcema asi takhle.

    Když se odsunovali Němci na Brněnsku, tak je ve skutečnosti odsunovali třeba dělníci ze Zbrojovky. Tak trochu kolaboranti. Ti to dělali na příkaz Strany a tý to naznačil přímo Stalin (a odsun rozhodli v Postupimi přímo všichni spojenci dohromady). KSČ nastoupila na dělníky ze Zbrojovky, že můžou jít vyhánět Němce nebo taky bejt trestaný za kolaboraci během války.

    Jenže těm dělníkům ve Zbrojovce za války hrozil taky koncentrák, za sabotáž, kdyby nedělali pořádně, takže když na tebe po pěti letech tiché hrůzny někdo přijde s tímhle výběrem, tak je rychle vybráno a není tam moc, co řešit.

    Když jsou dvě skupiny a jedna zabíjí hodně žen a dětí a proaktivně a ta druhá málo a jen reaktivně, tak nářky té první skupiny nemají žádnou velkou váhu. Ať si to přeživší vyříkají se svejma chlapama.

    Ne, že bych se jich přímo zastával, ale je to v řádu věcí. Jen hlupák mohl čekat něco jiného.

    Mý sudeťácký spolužáci byli úplně normální a žádnými vyššími (ani nižšími) intelektuálními schopnostmi nevynikali.

    Poslouchat porevoluční zakomplexované sudeťáky naznačovat, že jsou něco víc, jen protože jsou Němci, to je jak poslouchat druháka machovat na prvňáka. Navíc pro skutečné Němce sudeťáci zas až tak echt Němci nejsou.

    Po válce byli Němci odsunutí a zůstali tu, alespoň teoreticky jen antifašisti a propagace nacismu se jim nedovolovala. Komunisti se nikam neodsouvali, až na vyjímky nijak netrestali a propagandu jedou teď ještě horší.

    No a s Němcema záleží na tom, jak se ti ublíží. S trochou nadsázky, je rozdíl když ti zabijou otravnou tchýni a vymodlenou dceru, co přišla po několika potratech a když další děti už mít nemůžeš.

    Navíc nenávist je pocit a ty přichází samy od sebe. Na terapie se přece chodí právě proto, že máš pocity, jaké nechceš mít a nic s tím nenaděláš. - Nikdo nebude chodit léta na terapie a nevyhodí za to půl mega, jen aby mu bylo jedno, že Němci zabili dítě. Jestli vůbec půjde na terapii, tak aby měl vůbec důvod žít další den. - To je Němcích nikoho nezabíjet a nebo se smířit s následkama.

    Navíc Sudetská otázka byla uzavřená ve stylu "začali si, dostali, dál není co řešit". Byla to minulost. - To až Havel to znovu otevřel a nejspíš na jejich přání. - Takže to neskončilo, takže se nezměnili.

    A.P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skončí to, až umře poslední pamětník. To se takhle může řetízkovat a větvit do nekonečna - kdo byl první původce toho zla, ať už jsou to Němci, nebo komouši. Vždycky najdeš někoho, kdo to chudák dělal jen proto, aby nedostal do lágru sebe a svou rodinu.

      Třeba by byla Hepnarová pochybná, ale hrdinka, kdyby najela do hloučku komoušů na výročí pětiletky. Bylo by to na prasáka, na Mašina, ale s přivřenýma očima...Ale ona klidně mohla najet do svejch - lidí, co stejně jako ona nikam nezapadali a nesnášeli režim úplně stejně jako ona. Nějak v tom pak nevidím ten protest jen proti straně.

      Stejně jako když bys ve 42 přejel před Osvětimí hlouček lidí, zahrnující nácky, Židy, lesby a mámy vod dětí. Jako jen proto, že protestuješ proti týhle době a válce. Kdyby to byl film, tak jsem jako divák zmaten, co tím chtěl autor říct. Nebo jestli se to takhle divně zadrhlo až při natáčení, když někdo ztratil pár stránek scénáře, nebo tam měla být reklama.

      Vymazat
    2. Tím, koho na ně komunisti poslali, jsem chtěl říct, že to byli "jejich" lidi. Lidi, který sami pokřivili. Ne odbojáři. Ne normální populace.

      Taky nejde o to, kdo byl původce všeho zla, ale kdo to teď (posledních 30 let) vytahuje a proč. Hlavně to proč.

      Protože, víš jako to vypadá v Anglii? Jakkoli zmíníš Německo, Angličani hned začnou samo od sebe: "Nemám Němce rád" "Dostali, co si zasloužili a dostanou zase." "Dobře jim tak."

      Původce zla byli, jsou a budou Němci. Konec konců s nima válčíme už 1200 let.

      Není důvod se omlouvat a smiřovat. Němci dobře vědí, že jsou svině a zase zkoušej svinstvo.

      ---

      Já neříkám, že je Hepnarová hrdinka, ale že není jedinej vinník. V USA mají tu sektu Amiše. U Amišů si dávají pozor, aby na sebe děti nebyly násilný a ani aby se nepovyšovaly jedno nad druhý. Tam je ten rozdíl.

      Ona neprotestovala (spíš reagovala) proti straně, ale proti společnosti, kterou ta strana vytvořila.


      Jinak nemohla jen tak najet do dloučku komunistů, protože to by se vlastně obětovala za všechny ostaní. Jen to můžeš udělat jen pro své a ty poznáš podle toho, že se tě zastávají a jí se nikdo nezastával.

      ---

      S tou Osvětimí si tam přidej pár scén, kde na střídačku dostane od židů, nácků, leseb a mamin s dětmi a hned to bude divákovi dávat smysl.

      A.P.

      Vymazat
  10. To je celkem optimistický výhled! Jen se to možná za pár let obloukem vrátí přes nálož vnoučat s genetickou predispozicí nenažranosti:)

    OdpovědětVymazat