Tak se jmenovalo moje maturitní
téma z němčiny, ale nemusíte se obávat, dnes to nebude ani o kultuře, ani
o mokrých dlaních na potítku.
Obávám se, že tak ani
s velkým množstvím sarkasmu nemůžu nazvat sobotní babypunk, kdy jsem
přespávala i s dětmi u Jany a podařilo se nám všechnu drobotinu nenápadně
unavit odpolední zábavou, takže všichni odpadli o půl 8 večer. Přes spontánní radost
a high five se nakonec právě tohle ukázalo jako rizikový faktor, protože jsme
z euforie stáhly flašku vína a bylo strašně brzo. Následovat měla konvice
žaludečního thé, jak už teď správně chápu přírodní zákonitosti svých
stárnoucích jater, a ne si otevřít další a pak dorazit ještě cosi načatého
z ledničky. To něco muselo být démonické a stižené kletbou zazděné
jeptišky, jako šípkové víno Květy Fialové, protože ráno mě ještě za tmy
probudily přespané děti a vrzající brána pekel se otevřela dokořán. Kdosi mi
střílí revolverem do spánku, ale nejsem schopná vyhodnotit, jestli je to Žmur s
pistolkou, nebo stovky permonů, co mi svými krumpáčky přetínají neuronové synapse.
Zvednu se a přebalím pokakanou
Čičman. Prásk, prásk a do toho se mi nad plínou začíná slušně navalovat.
V kuchyni potkávám bloudící postavu. Jana v nějakém zázračném
záchvěvu energie smaží dětem palačinky. Nad tím upřímně žasnu, jako kdybych ji
našla přecházet v baletní sukýnce a piškotech na nataženém laně. Výpary z
pánve nás ale záhy dostanou obě a tak Janin manžel ráno škodolibě fotí nechutné zátiší: klečím nad mísou, jednou rukou si držím vlasy a druhou
odstrkuji zvědavou Čičman, která se
snaží dosáhnout na plovoucí barevné cucky v záchodě a olízat je
z prstíků. Metr ode mě klečí Jana a v podobném multitasking herním
módu se snaží vypumpovat žaludek a zároveň nevydat sáček s vydáveným obsahem
batoleti, které se ji věší na ruce a od rána netouží po ničem jiném, než si po
tričku rozmatlat zvratky. Asi to slýcháte na každém rohu, ale dnešní mladí opravdu
nemají slitování!
V úterý jsem dělala společenské
garde Houbičovi, tentokrát na vyhlašování cen Technologické agentury. Po
víkendu jsem si nemálo oddechla, když jsme si hned na začátku odsouhlasili nealko
účast. Line-up byl sepsán klasickým stylem odměny za trpělivost. Úvodní slovo,
čtyřicetiminutový blok moderní vážné hudby, vyhlášení a raut pro statečné,
kteří vydrželi až do této chvíle.
Po úvodním slovu jsem zjistila, že
potřebuji nutně čůrat. Prostorovou orientaci snadno ztrácím i bez alkoholu,
takže se dobývám místo na WC do úplně špatných dveří, v čemž mi vydatně
pomáhá i moderátor a pán od security. Nakonec se nám společnými silami a za
tlumených nadávek ochranky na dveře zasraný podařilo prolomit se do zkušebny
pěveckého sboru. Poněkud dezorientovaně se snažím uprchnout dál zasklenou
skříní vedle dirigenta, protože se cítím v bezprostředním ohrožení, že ode
mě budou očekávány výkony. Tím spíš, když dirigent nabádá pěvce k doušku
vody, aby neměli sucho v krku a
kdosi, co rozdává kelímky, nabízí i mě. Oklikou přes kotelnu a technické zázemí
se vracím do sálu a zakopávám o kabely od kamery. Slyším, jak se Houbič dusí
smíchy.
Stihla jsem to akorát začátek
vystoupení violoncellisty a klavíristky. Violoncellista se tváří velmi
zarputile a při pomalých temných částech skladby vypadá, že se rozpláče nebo
zemře. Klavíristka oproti tomu hraje jako štvanec a levačkou převrací noty tak
prudce, že to vypadá a mlaská, jako by violoncellistu fackovala. Tímto se
omlouvám, že neposkytnu hlubší rozbor, ale mohu vás ujistit, že na
fackování týraného violoncellisty projektovaného na velké plátno se zaměřila
pozornost většiny posluchačů. Když dohrají, sálem propukne úlevný potlesk, což
však violoncellistu nemálo namíchne, vyběhne na pódium a začne ignorantům
v první řadě spílat, že se jedná pouze o první větu opusu, po které se netleská.
Protože však nemá mikrofon, od prostředku sálu dál to vypadá jako záměrná
divadelní performance, tudíž se zbytek hlediště na violoncellistu povzbudivě
usmívá v domnění, že vypukne veliká
legrace.
Na pomoc přispěchá moderátor
s mikrofonem zrovna v okamžiku, kdy zachmuřený hudebník hřímá: „Nemám
rád svůj zesílený hlas. A vy tam vzadu přestaňte konečně tleskat!“ a dolaďuje
s moderátorem za jeho stoupající nervozity pořadí vět, přičemž ho
přistihne, jak plete adagio s mazurkou, zalomí rezignovaně rukama a vrací se
k nástroji, jen šosy fraku lítají.
Následující hudební půlhodinu
violoncellista svůj obličej zatne do takové grimasy, že si publikum odpočítává
fackování not jen v duchu a potlesk na konci přijde po velmi, velmi dlouhé
pauze, ve které se obecenstvo mezi sebou vzájemně ujišťuje, že už je skutečně po
všem. Po tomto zážitku se mi nemůže nikdo divit, že na státní operu teprve
sbírám odvahu a tréning v poker face!
by mně zajímalo, co bylo to cosi v lednici, co vás tak odrovnalo... protože dvě flašky ve dvou jsou ještě v normě, takže to opravdu muselo být nějaké dílo satanovo .o)))
OdpovědětVymazatpříště musíte předvídat a pořídit si lahve vína čtyři, potom už byste do lednice nedolezly .o)))
Jo v normě... já si s dítětem ještě nikdy netroufla dát víc než dvě skleničky, na zmiňované disciplíny nemám odvahu :)
OdpovědětVymazatJarmilka: No, v normě...já jsem tuhle laťku přeskakovala naposled tak před 5 lety, takže bez tréningu bylo po první flašce úplně jasné, jaký bude konec příběhu.
OdpovědětVymazatProtože podobně jako Quanti - už po 3 deci druhý den ráno vím, že jsem pila víno. A vzhledem k nelidské šesté, kdy naše děti vstávají jako do kolbenky, se snažím těmto postvinným pocitům vyhnout:)
vždycky jsem tvrdil, že nejhorší smrt je z vyděšení, ale ouha ... tvůj post naznačuje převelice přesvědčivě, že nejhorší kombinace by mohla být víno a vážná hudba ... moje paradigmata se povážlivě otřásla v samých základech ... ten Bernard bude mít pravdu, že svět se zbláznil
OdpovědětVymazatPo sobotě se domnívám, že nejhorší smrt je z vdechnutého zvratku. Kombinace žaludeční nevolnosti a ještě do toho jak na potvoru zaklepat bačkorama, to naštve! ¨
OdpovědětVymazat¨
A pak ještě ty protahovaný konce, třeba člověk v terminálním stádiu odjede do švýcarského sanatoria na eutanázii a po cestě ho nějaký dobrák zachrání, když vrávorá po checkinu na Ruzyni, propadne mu letenka a hnípe v český LDNce na kapačkách..myslím, že nejhorších smrtí se dá vymyslet stohy:)
Vynikající reportáž ! Doufám, že odvaha se brzy dostaví, poker face bude osvojen s lehkostí Jamese Bonda a příspěvek Kulturelles Leben II. - Státní opera nám ostatním znovu rozšíří obzory, jak to chodí na poli vážné hudby :-) Pavel
OdpovědětVymazatkoukám, že doře dělám, že jsem zůstala v treninku :-)) před třema dnima jsme s mužem vypili dvoulitrovku vína a já se jen modlila, at nejdeme rodit, protože nevim co by si mysleli :-)
OdpovědětVymazatPavel: Zcela jistě, nebo se stanu průkopníkem v jiné oblasti!
OdpovědětVymazatEla: Na to jsou v zásadě možná jen dvě vysvětlení, buď jste s Jarmilkou nadprůměrně vitální, nebo jste zkrátka mladice! Tak s pravdou ven!:)
já se tedy přiznám, že jsem nadprůměrně vitální mladice :o)))
VymazatDokonce dvě reportáže!
OdpovědětVymazatJedna barvitější než druhá. Každá jinak, ehm, barevná. Nedávno se mi stalo něco jako první reportáž a barvu to mělo růžovou.
A z druhé reportáže vyvozuji, že jediná záchrana, jak se ubránit zarputilým violoncellistům, je jím sám být. Deset let jsem této průpravě v LŠU věnovala a má to výsledek - nikomu nepřeju, aby mě slyšel hrát na pódiu.
Já su překvapen nad tím, že nikdo nechce spatřit zmíněné foto. Jak je toto možné? Proč nikdo nechce vidět zvracející Psici?
OdpovědětVymazatA také by mne zajímalo, zda jsi se nakonec vyčurala na záchodě nebo v té zkušebně:-)
Liška: Á, máme tady dokonce profesionála z oboru! A byla jsi taky tak odhodlaná, že jsi vychovávala publikum, pokud bylo třeba usměrnit jejich hudební zážitek?:)
OdpovědětVymazatSejro, zůstaň v klidu a relaxuj, ke zveřejnění fota by nepomohla ani hromadná komentářová intervence. Čůrání proběhlo ve vší korektnosti na toaletách k tomu určených. Koukám, že moje pověst upadá tak prudce, že se budu muset příště zaměřovat na podrobnosti všech dějových linií, aby mě tady pak někdo nenařknul, že čůrám po zkušebnách před cizími lidmi do kelímků!
Neboj, tvá pověst je výborná, skoro bych si troufl říci, že jedna z nejlepších a čůrání ve zkušebně by tvé pověsti rozhodně neuškodilo!!!
VymazatNe, já žádný publikum neměla :-)
VymazatAle jako divák jsem to taky zažila, ne tak důrazně. Asi proto, že tím karatelem nebyl violoncellista. My violoncellisti když se namíchnem, tak zprdnem všechny okolo.
Vlastně mě překvapilo, že violoncellista se do něčeho takového pustí - zrovna on, co se musí zpoza cella komplikovaně vyhrabat, vyndat bodec z ďoury, držet nástroj ve výšce, povstat, neshodit si přitom noty, odložit smyčec ... nebo on s ním zuřivě máchal?
Jako zásadní plus se mi jeví fakt, že na večírku nebyla přítomná palička na maso!
OdpovědětVymazatLiška: Nemáchal, on se poctivě vyhrabal a pečlivě odložil smyčec, aby si ho nezlomil o diváky v první řadě.
OdpovědětVymazatF.: Jana už je s příběhem mýtického hudebního kladiva na maso seznámena, takže věděla, jaké šuplíky zabarikádovat, až půjde do tuhého!:)