středa 27. prosince 2023

Pán žraloků

Dlouho jsem vám nepsala o Žmurovi a ještě nikdy jsem vám nepsala o kletbě, která byla uvalena na jeho chodidla.

Znáte Rain Mana? Nebo ty týpky s IQ na hranici Stephena Hawkinga, který mají doživotní zákaz vstupu do všech casin americkýho středozápadu, protože umí ve vteřině propočítat všechny karetní kombinace Blackjacka?

Žmur bude mít brzy úplně stejně přeškrtnutou fotku na prodejnách s obuví po celým Česku. Protože ať na jeho obří tučňáčí chodidla nazujete bačkoru nebo značkový pohorky z broušený kůže jalovice setnutý svatováclavským mečem o prvním jarním úplňku, smutným výsledkem bude žralok na botě nejpozději do 5 měsíců od nákupu.

Je to stejně nevysvětlitelná záhada jako pravidelně se objevující kaluž krve na koberci v Cantervillském zámku. Večer je obuv vždycky kompaktní a ráno vám Žmur donese rozšklebenou botu až do postele jako věrný kokršpaněl. „Cotojé“ huhlám rozespale a protírám si oči, do kterých mi padají hrudky hlíny a hoven z podrážky.

„Zase žralok“ říká Žmur a říká to vítězoslavně, jako by byl na svou odpudivou vlastnost hrdý, podobně jako můj dřívější kocour, co mi tahal do postele mrtvolky hrabošů a sýkorek.

„Fuj, okamžitě to odnes. A tentokrát si to budeš reklamovat sám“ dodávám rezolutně. Ale pak samozřejmě vyměknu, protože vidím Žmura, jak s hlavou skloněnou neobratně zakopává o plandající podrážku jako čerstvě narozený žirafí mládě a probudí to ve mně vyhasínající mateřský city.

„Tyhle boty nenosil ani dva měsíce a považuji to za naprosté selhání značky, která používá slogan „všechno nebo nic“. Protože tohle je nic, za které jsme zaplatili všechno“ odvážně vykopávám směrem k prodavačce s dámským knírkem a tričkem nejmenovaného sportovního řetězce.

Ta prodavačka si nehraje vůbec na nic – v jediném opovržlivém nadzvihnutí levého knírku je znát fakt, že ji nechtěli dát dovolenou až do novýho roku. A taky že poslední, co si dneska přeje řešit, jsou rozšklebený boty se žralokem.

„Jsou špinavý“ konstatuje Knírek zhnuseně. „Ano, protože se mu rozpadly na ulici, když jsme přijeli na svátky za rodinou a teď tady chudák sedí v ponožkách“ šlehnu očima ke Žmurovi, který mezitím jezdí s Čičman na skejtu mezi regály a směje se.

„Když se tady divám do vašeho uživatelského účtu, tak je fakt má dva měsíce. Ale ty předtím šly taky na reklamaci. A předtím taky!“ vrací úder prodavačka a já si připadám jak usvědčenej dlužník se záznamem v registru.

„To si snad děláte srandu, popotahovat tady zákazníky za ty vaše nekvalitní ksindly. Koukejte – tahle bunda od vás se mi taky rozpadla a já to klidně dotáhnu až do televize. Já se nebojim, já teda ne!“ zahřmí nečekaně statný chlapík za mnou, kterej by klidně mohl být šéf ČOI, nebo reportér krimi zpráv  na Nově.

Ale bohatě stačilo, že to byl jenom problematickej zákazník, protože nám Knírek za boty i bundu vyplázl prachy na kartu. Já jsem oběma poděkovala, chlápek na mě spiklenecky mrknul, Žmur se navlík do novejch bot a rychle jsme vypadli, než se Knírek vzpamatuje a zavolá policejní útvar pro odhalování reklamačních podvodů.

A jak jsem pak šla zamyšleně za Žmurem a říkala si, jak je pěkný, když se lidi podporujou v boji proti korporálům, a že jsme v tom nejspíš fakt byli jako nevinný oběti levný čínský výroby, tak jsem si něčeho všimla: 

Žmur si bezmyšlenkovitě kopal s kusem asfaltu, pak s krabicí od mlíka, co vypadla z kontejneru, a potom prostě jen kopal na prasáka do nějaký hroudy až z ní lítaly šutry. Příště si to půjde reklamovat fakt sám a já budu tentokrát stát na straně Knírku!

Holger Wulschlaeger/Pexels




35 komentářů:

  1. hmňo... přiznám se, že podobnou pointu jsem čekal.
    Ne však proto, že bych byl nadán detektivním géniem Morse, Dalglieshe, nebo jinýho Holmese, ale prostě proto, že jsem takhle ve svých telecích letech nějaký boty oddělal taky...
    ...ovšem poslední, který jsem byl reklamovat, korporátu fakt nedaly šanci. Po půl roce byly sešlapaný, jak zasloužilý pětiletky, a kde všude se začaly rozlepovat by bylo na soupis, kterej bych plodil až do Novýho roku a to si nemužu dovolit, bo na Silvestra musim U Vávrů vařit zelňačku. Tak prostě budeš muset ty, jakož i další zdejší čtenáři, vystačit s informací, že se začaly rozlepovat skoro všude, krávy jedny outdoorový značkový...
    Reklamace měla velmi jednoznačný průběh, což beru jako pomstu za takový ty devadesátkový pasti reklamujícího zákazníka, kterej se občas dozvědal, že si třeba boty málo rozvazuje (jakože si před obutim tkaničky z bot nevyndavá...asi...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na tom něco bude, že jde o mužskou záležitost - Čičman se žádná bota nerozlepila, nikdy!

      Mně zradily boty jen jednou, a to šlo o nezničitelný obojživelný sandále-páskovky. Těm sandošům byla v přepočtu na lidskej věk tak stovka, když se jedna z nich rozhodla zemřít zrovna na treku kolem Soči ve Slovinsku. Odlípla se mi dramaticky půlka podešve a zpátky mě čekalo asi 10 kiláků pokulhávání s botou přivázanou k noze provázkem.

      Vymazat
    2. Mě se udělal žralok jen jednou, ale na čínský botě koupený u Vietnamce. Sice to bylo do pár měsíců, ale byl to šunt.

      V dětství se mi neudělal nikdy, ale taky jsem se nepročutával světem.

      A.P.

      Vymazat
    3. No jo... Takhle jsem loni jedny zlikvidoval taky... Rodinná dovolená na Rhodu, tatínek našel pěknou zkratku na hezkou zastrčenou pláž. Zkratka byla tak akorát pro kamzíka. Dvounožec se na ní dvakrát bezpečně necejtil. No a sandálům rezignovaně povolil přední pásek...

      Vymazat
    4. Jo, tyhle zkratky jsou nejlepší! Co na tom, že děcko málem spadne ze skály, všichni maj vorvaný boty a málem tě kousne zmije - sladkou odměnou bývá, že na takový cestě většinou nikoho nepotkáš a zkrátíš si původní trasu minimálně o 3,5 minuty:)

      Vymazat
    5. No děcko ani jedno ze skály nespadlo, za to nám s Habrou se motala šiška nadmíru epesně, jelikož se nám večer před tim podařilo opít v hotelovym baru. Ne nějak moc, ale s tou kozí stezkou si to nesedlo úplně harmonicky. Ta úspora byla tak na hraně - místo tří kilometrů jsme šli dva, to už člověk i pozná...
      Ale znova už tam nejdu ani normálně, ani zkratkou. Sem si z toho místa přines divnej zlej sen, že se mi tam při šnorchlování utopilo dítě. Budilo mě to dvě noci po sobě tam a ten posranej urvanej sandál mi ho včera připomněl zas a nemohl jsem tu můru setřepat do půl třetí...

      Vymazat
    6. Uf. To je možná úplně nejhorší kategorie nočních můr. V mý můře zas beru Žmura na kouknutí se do práce a spadne mi z 10. patra do vstupní haly dolů (tohle je u nás v korpoši fakt technicky možný, stačí se nahnout z chodníčku od výtahů, trochu nedomyšlený pro případný stavy manažerskýho vyhoření...). Ten pocit, kdy mi tam sletěl a pak jen jedeš výtahem dolů a víš, že tvůj život už nebude nikdy jako dřív. Vlastně se o něj kvůli tomu blbýmu snu bojím všude víc, když ho vidím někde nahejbat se ve výšce.

      Vymazat
    7. Mně se v tý můře dostal do hlavní role takovej velikej balvan, co se tam u tý pláže válí ve vodě. On v tom snu byl dutej a někde dole pod hladinou otevřenej, takže se do něj útlý dítě protáhnout. Což jedno z nich udělalo, ale pak se neumělo dostat ven a já se zas nezvlád dostat dovnitř, abych mu pomohl... Jednim slovem pecka...

      Vymazat
  2. Já jsem jednou koupil boty ve slevě. Byl to krám, kde prodávali konce sérií a minulé sezóny módních značek. Jednou tam měli CAT a Dr Martens za 1/4 ceny, takže jsem tam koupil koupil rovnou 3x CAT a 1x Dr Martens. Vydržely dohromady snad 10 let. - Co si už nikdy nekoupím jsou boty u Bati. Zaprvé je to jedna z nejnudnějších značek, co znám. Jednou byl v TV nějakej pořad o trochu bohatejch 20+, který vzali do Indie, aby si vyzkoušeli bídu a jeden den je vzali dělat do sweatshopu. Sweatshop vypadal jak prázdná hospodářská místnost někde na vesnici. Tam měli na zemi několik starých koberce, dělalo tam pár lidí včetně bystrýho 8-10 let kluka a lepili podrážky. Jeden ze soutěžících v botech poznával baťovky a byl naprosto znechucen, protože si je tady kupoval, aby měl něco lepšího a ne ten čínskej šunt. Pak je vzali na pokročilejší pracoviště a tam už měli pracovní stůl tak 5x5 metrů, kolem stáli jen dospělí, tak 20ks a taky lepili ručně boty. Pokrok prostě nezastavíš, Indi jsou o tolik lacinější, že ani nemá cenu kupovat stroje.

    Myslíš, že by Žmura mohlo z toho čutání něco vyléčit? Myslím něco jako studené sprchy, domácí úkoly navíc, příspěvěk na boty z jeho vlastních úspor, zdravé i když nepříliš oblíbené jídlo, zvýšené kontroly pořádku, časné vztávání i uléhání a tak podobně? Věci, pro jeho dobro, na které si prostě vždycky vzpomeneš, jen když ho uvidíš do něčeho čutat? Jé Žmuříčku, tím čutáním jsi mi připomněl ... hned se do toho doma dáme.

    A.P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marteny jsou super, to jsou taky jedny z bot (skoro) navždy. Akorát by se mi nechtělo kupovat je stvoření, kterýmu povyleze dvakrát, třikrát ročně noha o číslo.

      Baťu mám zaznamenanýho jako jednoho z prodejců, u krerýho se mi reklamace dospělé obuvi fakt táhla těch předepsaných 30 dnů a vrátila se přištipkovaná bota. Vůbec bych se nedivila, kdyby ji některý z Baťových lakomých potomků radši poslal na opravu do Indie, než za vadu vyplatit mrzkej peníz zpátky.

      Viděla jsem podobnej dokument, akorát v těch fabrikách žily celý rodiny, i matky s miminama. Jak děti průběžně dorůstaly, začínaly taky pracovat. Myslím, že 12-hodinová směna v podniku tohoto typu by bylo potenciálně to jediný, co by mohlo preventivně zafungovat.

      Vymazat
    2. Martensky se zase lámou za tim švem za prstama. Pravda, ne po dvou měsících a vlastně to neznemožňuje tu botu nosit... :-)

      Vymazat
    3. Galahad

      Pokud je sucho, tak je to v pohodě, ale když prší celej den, tak to začne bejt podstatná vada.

      Psice

      Možná ty davy imigrantů do Evropy jsou ve skutečnosti jen doručovatelé opravených bot pro firmu Baťa.

      A těma rodinama to muselo bejt ještě šílenější. V tom sweatshopu se alespoň dělalo indickou rychlostí a neměli tam matku za zadkem.

      Na druhou stranu, indická matka znamená indický jídlo a kdo by neměl rád indický jídlo. Jediná věc, se kterou si tam vyhrajou.

      A.P.

      Vymazat
    4. Mně marteny akorát svlíkaly ponožku na jedný noze. Teď nosím něco jako fejkovaný marteny (taky v kůži, ale se zipem na boku) a ušetří to otravný zavazování i ponožkový striptýz.

      A.P. Je to možný. Protože korunka ke korunce, rupie k rupii...Takhle když máš mezi pracovníkama slabej kus, co se moc načichal ředidla, nebo se narodil bez ruk, tak mu dáš na záda batůžek se správkou a kilo rýže na cestu a šup, do měsíce ať je balíček na výdejně na Václaváku. Poraď si, jak nejlíp umíš.

      Ti zdatnější tady pak prodávají palak paneer za nekřesťansky hinduistický ceny. Protože souhlas, jídlo fakt umí skvělý. Jednou jsem v indickým krámku nakoupila koření a pokusila se o napodobeninu, ale kdepak. Chybí mi zkušenosti, červená tečka mezi obočím a požehnání Shivy.

      Vymazat
    5. Indové jsou vynálezci "arabských" číslic, nuly a pak velkých čísel. Těmi je myšleno "je ten největší stoh bavlny, každých sto let přiletí ptáček a odnese jedno vlákénko. Až je všechny odnese, tak věčnost ještě ani nezačala."

      Myslím, že se do cen snaží promítnout tuto část své prastaré kultury, aby se s námi o ni velkoryse podělili.

      Měla jsi na napodobování všechny ingredience? Možná byl problém v množství koření, oni to tam dávají po lopatkách, ne, že to jen symbolicky pocukrují. Zkus videa Grodona Ramseye, ten se jezdí do Indie učit (ono je to určitě jen vytahování se pokorou) a tak je tam vidět, jak to ti Indové doopravdy dělají, protože on o tom pořád mele.

      Možná bude lepší nezůstat u červený tečky a rovnou si pomalovat všechny čakry, až jednou budeš doma sama.

      Ale možná jsme vedle jak ta jedle a základem tajemství je vepřové maso, které se dělá z bezrukých pracovníků, kteří se po dodání již k ničemu jinému nehodí. (Možná na Ukrajině do armády, ale to je tak všechno). Pak to má takovej pravej sádhuovskej Aghora feel.

      A.P.

      Vymazat
    6. A.P.
      Hele já někde na půdě v bedně ještě Marteny schovaný mam a tu kůži za prstama maj popraskanou fest. Možná neni skrz (i když teda vypadá, že je), ale se zatejkánim jsem u nich problém nikdy neměl. Nosit jsem je nakonec přestal prostě proto, že dlouho trvá, než je člověk zaváže a etalonem pohodlí taky zrovna nejsou...

      Vymazat
    7. A.P. Právě, že tyhle lopaty koření jsem měla na paměti stejně jako každá indická kuchařka. Ale přehnala jsem to, chutnalo to jako 9 pokladů Mahábharáty nebo 4 jezdci apokalypsy.

      Asi mi chybí ten fakultativní výlet do Varánásí, tam se do toho přihodí naběračka z Gangy hned jak propluje nejbližší nafouklá mrtvola a přidá se tak akorát papriček a kari, aby to zabilo tyfus.

      Galahad: Já jsem to s nima taky vzdala, jak člověk jednou zapne boční zip, tak se mu s tím šněrovat prostě nechce. Pohodlí jsem si taky představovala o kousek lepší, ale možná to přichází až s lety a desetiletími, kdy se postupně vytvarují do přesné podoby svého majitele.

      Vymazat
    8. Vždycky, když jsem ty boty sundal, měl jsem pocit, jako by jejich sázel spíš na to, že se majitel vytvaruje podle nich...
      Až k zipu jsem nevysrabil. Ale Zephyry jsou nižší, takže se nemusej vyšněrovat až ke kotníku, aby si je člověk obul, a ty druhý vysoký boty, co mam, jsou od kotníku nahoru místo dírek vybavený háčkama, takže je to šněrování vcelku rychlý.
      Jo a vidiš, na těch se mi začal žralok dělat nedávno. Ale ty půjdou v pohodě slepit a přes příští zimu ještě vydržej...

      Vymazat
    9. A čím to lepíš? Jakože fakt domooprava a vydrží to?

      Vymazat
    10. Ganga je prý celkem aseptická. Žijou v ní bakteriofágy a napadaj bakterie. Dokonce prej nějaká neziskovka bere vodu z Gangy a rozlejvají ji do studní po Indii a tím je desinfikují. Tyfus a úplavice si pak neškrtnou.

      Fakt to bylo tak překořeněný, že se to nedalo jíst? A nešlo přikrájet ještě kilo dvě masa a přilejt litr smetany? Nebo odebrat kořeněnou omáčku a používat ji jako samostatné koření na další jídla?

      A.P.

      Vymazat
    11. Já to nelepim, já mam na Vinohradech věhlasnou opravnu obuvi, tam to tak za kilíčko slepí za mě.

      Vymazat
  3. Tyjo, takovýho pána bych za sebou ve frontě na reklamaci taky někdy potřebovala! Nedají se někde za pár korun pronajmout?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zapomněla jsem si říct o číslo, ale myslím, že je to takový archetyp - zachránce, který se vyloupne z nějakýho nenápadnýho člověka úplně všude.

      Vymazat
    2. Když seš hezká ženská, asi se ti to přihodí častěji, než metrákovýmu rumcajsovi, jako jsem já :-D

      Vymazat
    3. Hele to nikdy nevíš. V téhle disciplíně se tě může zastat i 150cm ženská za tebou. Velikost výhružky, že to dáš do televize, nesnižuje tělesná výška ani krása:)

      Vymazat
    4. Je otázka, jestli ona sama ta výhružka "Dám to do televize." je dneska pořád ještě dostatečně výhružná :-)
      ...ale jako vytasenej telefon může udělat svý i v ruce éterické princezny, to je fakt...

      Vymazat
    5. Pravda, dám to na socky zní o poznání hůř!

      Vymazat
  4. A tak vznikla zvláštní kreatura: zakopaný žralok!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná jde o australské úsloví "kde je zakopán žralok"?:)

      Vymazat
    2. V Austrálii maj žraloky prej i ve vaně, nevim, jestli je tam potřebujou hledat tak, jako my jádra v pudlech... :-)

      Vymazat
    3. Jeden můj kamarád chtěl (ještě za totáče) privatizovat zříceninu hradu a v hradní studni chovat žraloky nastojato. Ve vaně by to asi šlo taky, jako akvarijní rybku nedoporučuji!

      Vymazat
    4. To zní jako chovat koně naležato, ochránci zvířat by z toho upadali do bezvědomí:)

      Vymazat
    5. Rowdy

      To by opravdu nešlo. Žraloci dýchají žábrami a musí být v neustálém pohybu, jinak se udusí.

      Takže i kdyby se našla studna s mořskou vodou, tak nastojato by to nešlo.

      A.P.

      Vymazat
  5. Myslel jsem, že žraloci jsou nebezpeční jen pro české učitelky na prázdninách :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ještě jsem zaslechl něco o ruskejch turistech...

      Vymazat