čtvrtek 11. ledna 2024

Mýval a pradlena

 

Víte, jak se pozná, že jste s někým fakt jin a jang, rub a líc, jahody a šlehačka? Ne, fakt to není dosažený stupeň vzdělání, a dokonce ani společný ascendenty ve Střelci. Pozná se to v prvním společným bydlení a odborně bych to nazvala vzájemnou úklidovou kompatibilitou.

Neskrývá se pod tím nic jinýho, než potřeba, aby partner vykonával činnosti, který vám nejdou, nebaví vás, nebo se jich rovnou štítíte. Nebo všechno dohromady. A ten druhej v nich má upřímnej zájem, srovnatelný s pocitem při olejový masáži chodidel.

V tomhle ohledu jsme s Emem dokonalej pár, i když to samozřejmě má svoje trhliny.

Já peru, věším a rovnám věci do komínků. Připadá mi, že v naší domácnosti se dvěma věčně špinavýma dětma vznikají neustále nové příležitosti, jak si pořádně zaprat. Ale když jsem nedávno nakládala třetí pračku věcí, prolétla mi hlavou myšlenka, že jednou děti vylétnou z hnízda – a v tom případě nejspíš začnu pravidelně prát taky pokojovky a Puďase.

Myslím, že tam někde na druhý straně internetu sedí někdo, kdo má stejný hobby, tak si to shrňme: praní je psychoterapie. Nejdřív vytřídíte věci, který potřebují vyprat. Je to pochopitelně tričko ze včerejšího tréningu, kde jsem nechtěně urazila transsexuály a pak se za to styděla. A spoustu špinavýho oblečení našich dětí, ve kterým možná někoho zabily, protože nechybí ani zaschlá krev na rukávu Čičmaniny mikiny.

Naházíte to do pračky. Chrstnete na to aviváž, jako farář svěcenou vodou, a otočíte čudlíkem. Takhle jednoduchý a instantní to je. Za hodinku jsou všechny vaše hříchy pryč a vy si věšíte voňavý a čistý prádlo jak v reklamě, abyste si pak poskládali svůj nový život do komínků a začali nový životní cyklus. Lepší. Pochopitelně.

Na druhou stranu mi nikdy nevonělo mytí nádobí. Přijde mi, že pár minut po jídle se i z výborný svíčkový stane mazlavá hnusná hmota, která naschvál zaschne na okrajích talířů. Drhnout to houbičkou je ekvivalent drhnutí kyblíku, do kterýho naše děti blijou, když mají virózu.

Vůbec všechno spojený s tím nádobím tak nějak divně smrdí – a nejvíc houbička. Jestli se někdy fakt dá najít příčina mých panických atak, tak za tím podle mě stojí nějakej vyžilej exponát, kterej obsahuje trávicí enzymy, hnilobu, plísně, tyfus a výkaly. Neptejte se mě, kde se tam vzaly, ale podle smradu tam prostě jsou.

Kdybych žila sama, myla bych nádobí tím stylem, že bych se ho nanosila do vany a polila všechno flaškou Sava. Nebo používala papírový talíře, klidně mě za to vypíchněte oči plastovou vidličkou. Em mi to zakazuje, protože mytí nádobí je jeho guilty pleasure.

Em se při naší zfušovaný rekonstrukci stejně nejvíc rozčílil, když se ho elektrikář ptal, kde bude stát myčka kvůli vedení rozvodů. „My nemáme myčku“ zpražil ho Em tónem, jako když by pan Vasilenko právě urazil jeho matku.

„V pohodě“, řekl tenkrát Vasilenko, co byl úplně splachovací a nepoznal drobné sociálně-komunikační nuance. „Třeba jednou budete chtít, ať tadyk paní nemusí mejt všechno v ruce…“

„My nebudeme mít myčku, NIKDY, rozumíte mi?“ naběhla Emovi tepající žíla na čele. „No dobrý, však jen nabízim, nenutim“ zvedl elektrikář ruce nad hlavu a podíval se na mě s takovým soucitem, až jsem očekávala, že mi nenápadně předá číslo na linku bezpečí, když se Em nebude dívat.

Emova posedlost nádobím má určitě taky svou psychiatrickou diagnózu, protože je například schopný odtrhnout vám lžíci od úst, protože už má zbytek večerního nádobí umytej a vy ho jen zdržujete.

Taky si někdy udělám kafe, nechám ho bez dozoru a jdu ještě něco vyřídit, a pak dost často na lince najdu už jen čerstvě umytej hrnek s vypulírovanou lžičkou úhledně seřazenou v patřičné sekci odkapávače.

Na druhou stranu, kolikrát jsem mu já sebrala tričko, protože se mi barevně hodilo do prací dávky? Kolik jeho ponožek už nikdy nenašlo svou druhou? Vždyť vám říkám, jsme prostě dokonalej pár – až na pravidelný nedoplatky za teplou vodu ve výši ročního rozpočtu průměrný angolský vesnice. 

Co byste si za nic na světě nenechali vzít vy?

Možná jsem to chytla v dětství, tím vysedáváním na skákající tatramatce/ giphy.com



44 komentářů:

  1. No, tybláho, kudos. Mytí nádobí taky nemusím, ale když mi někdy před patnácti lety před dětmi rodiče nabízeli, jestli nechci myčku, skoro jsem se urazila, že na těch našich pár kousků nádobí, když jsme jen dva... no, nakonec jsem ustoupila a VELMI RYCHLE změnila názor. Ale tak já jsem nikdy nebyla ten nadšenec. Peru taky ráda, kolikrát se ke konci dovolený šťastně zasním, jak si po návratu hezky zaperu. Ale kdybych to měla prát ručně, nejspíš to taky ztratí to kouzlo. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je fakt, vlastně nevím, proč se Em tak hrozně brání mechanizaci. Takovej zvuk myčky a vyskládávání vypulírovanejch talířů musí být taky uklidňující - víc než smradlavá houbička a ruce rozjarovaný do nemoci motýlích křídel.

      Vymazat
    2. Rok jsem při škole umejval nádobí v restauraci, tam myčka bejt musela, protože jen talířů bylo třeba pět plnejch myček. Pak tam byly hrníčky od kafe/čaje, tam se přidávalo savo, aby se rozpustila usazenina. Žádné ruční šmrdlání by šéf nedovolil, protože by to zabralo celej večer a muselo to lítat. Hrnce atd se myly ve škopku v dřezu, protože pod tekoucí vodou by se nedoplatil ani tehdy. Jar jen nejlacinější, na kouzelný kapky se nevěří. Občas se škopek vylil. Kousky špíny se hodily do koše a zbytek odplaval kanalizací. Často když jsem přišel večer, tak tam byla z oběda hora nádobí, co udělá rodina tak za tejden (kdyby ho tolik měla) a chodilo další. Jednou do měsíce se dělal domácí vývar, z toho byly 3 stolitrový hrnce, kde se vařily nepřetržitě přes dvě noci hovězí kosti a na stěnách hrnce bylo lepkavé želé. To se do škopku nevešlo a myl jsem to na zemi.

      Ještě léta po tom jsem doma myl nádobí s tím, že ani nic k mytí není.

      Hnusný zbytky jídla... no, veterináři strkají při inseminaci krávě paži do zadku, tak se to dá přežít. Měla jsi mimina, tak víš, co chci říct.

      Nechceš ty houbičky radši po pár dnech rovnou vyhazovat? Tím, že se s tím meje jídlo a zbytky ho proniknou dovnitř děláš něco jako výživný nálev pro bakterie a určitě je tam po pár dnech víc bakterií než na záchodě. Je to jedna z nejšpinavějších věcí v bytě.


      Aviváž dávám až do máchání, protože čínská pračka to bere tak, že všechny dávkovací šuplíky tam musí jít najednou, takže po vyprání jedu ještě samostatný máchání. - Mimochodem, kníže Oldřich si vzal pradlenu a tu dělala i Nerudova matka. Jsi ve vznešené společnosti. (Ovšem to se pralo celej den ohřejvala voda a prací prostčedek se vyráběl z moči a popela. Ale prádlo se bělilo na slunci.


      Moje problematická domácí práce je vyhazování věcí, které se ještě mohou hodit.

      A.P.

      Vymazat
    3. To zní snad ještě hůř, než moje otrocká brigáda na sběru višní pod rukou despotického sadaře a jeho zdeptané rodiny. Nejím od tý doby višně, těch prvních pár dnů to bylo jako zaměstnat na farmě saranče. Žraly jsme je s kamarádkou ve velkým hlavně pro to, že to bylo zakázaný a pravidelně nás chodil kontrolovat, jestli mu nezmizela ani jedna višně z obrovskýho sadu. Ten sad je tam mimochodem dodnes, ale on už asi nežije.

      Kdyby to bylo na mě, tak bych ty houbičky vyhazovala po jednom použití (zvlášť potom, co jsem četla ten rozhovor, jak je kreativně používají ty prostitutky). Ale je to neekonomický a neekologický a Em si k nim podle mě časem vytváří vztah, protože ty největší hampejznice mu stejně vyhazuju já.

      Vyhazování nepotřebných věcí mě baví, v tom se naopak musím krotit, protože se někdy fakt do budoucna hoděj, a to pak zamrzí. Ale obecně mi na mé osobní věci bohatě stačí jedna skříň a jedna komoda.

      Vymazat
    4. Normálně se právě nechají zaměstnanci přežrat sklízenýho ovoce a pak už to nejedí sami od sebe. V předválečném Rumunsku ovšem měli při zklizni jahod náhubky, kvůli tomuhle přístupu je Rumunsko pořád Rumunskem. Ale ještě, že o tom ten tvůj sadař nevěděl. Možná je sadař na tom sadě rozprášenej a kdo si strčí do pusy višničku, ten špatně spí, zdá se mu o divným pánovi, holkám se dělají pupínky a klukům se zdají homosexuální sny.

      Já na višních nebyl, ale na gymplu jsme byli na sběru rybízu. Tam si na saranče nikdo dlouho nehraje.

      Když takovou použitou houbičku vezmeš a dáš ji vařit v kastrůlku, tak z ní vyvaříš takovej šedej šlem a třeba by ho to znechutilo.

      I já někdy myslím na tu prostitutku, když podívám na houbičky. Hned se mi to líp vyhazuje.

      Já když něco po dlouhém váhání vyhodím, tak to pak stejně tak do 14 dní potřebuju, i když jsem už ani nevěděl, k čemu to bylo. Ale měl jsem kamarádku, tak přijela do Londýna s jednou taškou a za pět let měla pořád ještě jednu tašku, protože když si něco koupila, tak hned jednu věc zas vyhodila.

      A.P.

      Vymazat
    5. V jedný knížce o mém rodném městě se píše, že v cukrárenském provozu musely ženský zpívat, že na tom mistrová trvala. Bylo to kvůli tomu, že když zpíváš, tak to znamená, že nemáš v ústní dutině kremroli ani věneček.

      Ten rybíz mi zrovna přijde k višním celkem podobnej. Oboje je dobrý v bublanině, kde je ta kyselá chuť v příjemným kontrastu se sladkým těstem. Ale samotná višeň je kyselá a hořká, nebýt to pomsta, tak toho určitě tolik nežereme.

      Mám to podobně jako ta tvá kamarádka z Londýna. Snažím se to držet taky 1:1. Ne že bych po nákupu hned něco vyhodila, ale mám přesně daný počet ramínek a když už se něco nevejde, tak je to signál vyřadit většinou hned několik věcí.

      Vymazat
  2. Rozhodně se neobejdu bez myčky: patří do mých 7 top nezbytností na pustý ostrov. Myčku miluju! Betsabe

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych se jí nebránila. Sice mě k ní taky napadají nějaký zneklidňující věci, jako, že musí někam zalejzat ty vymytý zbytky jídel, ale i pračka má svou spodní přihrádku hanby, odkud lezou vlasy a neidentifikovatelná špína.

      Vymazat
  3. Tak jsem si poctivě prošla seznam - nádobí, ok, někdy fuj, ale dám to, vaření otrava, pečení ještě větší, praní nutnost, sušení benefit, že nemáme po baráku furt rozložený sušáky, podlahy vždycky odkládám, kam až to jde, umývání koupelen a záchodů humus, utirání prachu by vůbec nemuselo existovat, zalívání kytek už jsem vzdala, žehlení - no, aspoň se u toho dají poslouchat podcasty a procvičovat pánevní dno....hele nevim, asi se lobo blbě oženil. Nemám nic a někdy je to doma dost vidět.
    Kdybych si měla s pistolí u hlavy vybrat, volím asi...stlaní? To je rychlej výsledek za pár vteřin námahy. A ráda si na e-shopech prohlížím designy povlečení...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš zpevněné pánevní dno a to se počítá. Žehlení taky, na to já třeba nemám ani nástroje, pro případ nějaké akutní potřeby, že bych si chtěla vyžehlit tričko. Takový myšlenky mě prostě nepřepadávají.
      Stlaní mě sere, protože po ránu nestíhám vůbec nic, natož na své lůžkoviny.

      Vymazat
  4. Ale jak zněla transsexuální urážka a jak s Čičman řešíš to sebepoškozování, se asi nedozvíme, co? :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to asi není nic tajnýho ani výstředního. Čičman má rýmu, tak jí teď často teče červená z nosu.

      A k těm trans - octla jsem se na tréningu ve scéně, kdy jsem se dozvěděla, že můj starý manžel je asi 10 let po tranzici (a já si toho evidentně nevšimla), tak jsem na to reagovala neadekvátním veselím. Spoluhráčka to pak shrnula, že chtěla původně na naše představení pozvat svou trans kamarádku, ale když to tak sleduje, raději to neudělá.

      Vymazat
    2. Jakožes měla propuknout v pláč?

      Vymazat
    3. Asi by to tak bylo lepší.

      Vymazat
    4. To muselo bejt manželství, když ani po deseti letech žena nevěděla o tranzici.

      Kdysi si v Holandsku někdo vzal Asiatku a po měsíci zjistil, že je to Asiat a celá země se smála, jaktože na to měsíc nepřišel.

      V některejch případech by měla bejt vražda naprosto legální.

      Já bych to cvičení pojal jako řeckou tragédii, kde všichni zemřou včetně kazašskýho souseda a bezdomovce u popelnic a pak bych se sám s křikem proklínajícím všechny transky vrhnul ze skály.

      A.P.

      Vymazat
  5. Pamatuju si z dětství, že čas od času řekla takhle večer u televize babička dědovi: "Pepíku, zejtra potřebuju vyprat." A Pepík se na ni i při představě celodenní prací otročiny láskyplně usmál, přikývl hlavou a řekl: "Dobře Andulko, tak já vstanu ve tři a roztopím kotel." Takhle jednoduché to bylo :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vida, a dneska jsou si lidi schopný stěžovat, že mají pračku bez sušičky a nevytáhnou rovnou hotový finální produkt - hedvábně měkký s decentním aroma ylang-ylang:)

      Vymazat
  6. Muj muz strasne rad zameta. Nekolikrat denne (vim to, pracujeme oba na homeoffice), prestoze vlastnime fancy vysavac a taky robota, nachazi neustale prilezitosti vytahnout stare dobre KOSTE a LOPATKU.

    Myslim, ze jsme podle toho i vybrali psa k adopci, nas pointer rozhazuje svoje chlupy kolem sebe plnymi hrstmi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koště jsme doma začli vést až s nastěhováním do bytu s balkonem, kdy teda zametám balkon a nestačím se divit, kolik toho člověk efektivně zamete:) Doma to zmizí v tom vysavači a nemám z toho takový vizuální pocit uspokojení, takže asi chápu.

      Vymazat
    2. Gabriela: To není, že rád. On musí. Já to mám taky. Dvě hodiny se snažím drobky ignorovat, ale pak se přistihnu v kleče se smetáčkem a lopatkou. Zajimavý je, že třeba flíčky a kapky mě tak neiritujou, jen to, co vystupuje nad podlahu. Podle mě nějaká mírná forma ocd. Užitečná. Snesitelná.

      Vymazat
    3. Třeba se to zlepší časem, až se mu zhorší zrak. Já jsem od dětství krátkozraká a tyhle drobný smítka někde hluboko pod úrovní očí moc neregistruju.

      Vymazat
    4. Máma byla na operaci očí a pak se dala do uklízení. Doktorka říkala, že tak to maj skoro všichni.

      Vymazat
  7. No... taky se nějak radši hrabu v koši na prádlo, než ve dřezu...
    Ale rozhodně nemužu říct, že by mě to nějak bavilo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fakt nic, jo? U modeláře bych čekala aspoň obsesi v opravě rozbitých drobných spotřebičů:)

      Vymazat
    2. No moment... byla řeč jen o praní a mytí nádobí :-D
      Opravoval jsem jednou pračku a jsem hrd a pyšen, že se dílo podařilo a hlavně teda rád, že jsme nemuseli vysolit x tisíc za novou. Ovšem že by mě to bavilo, to nemohu říci.
      Docela mi ale baví vaření. Třeba takovou mojí zelňačku bych ti přál ochutnat.

      Vymazat
    3. Jo, tak to věřím. Ovšem i moje zelňačka je bejby, co nebude sedět v koutě. A co teprve můj boršč.

      Vymazat
    4. Boršč jsem nevařil. Za to mám jistou zkušenost se zvěřinovou svíčkovou s karlovarskym knedlíčkem...
      ...nebo s gulášem z hovězího srdce...

      Vymazat
  8. Vskutku dokonalý pár! :-) A víš, že já to praní taky docela můžu? Věšení prádla je docela meditativní a uklidňující proces... A za určitých okolností to mám trochu podobně i s tím mytím nádobí. Tam mě ale moc nebaví ten proces jako spíš ten výsledek. Prázdný dřez a čisté nádobí. To se hned dělá líp všechno ostatní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Výsledky jsou vždycky krásné - a pomíjivé. Zvlášť v domácnostech s dětmi a zvířaty.

      Vymazat
    2. Jedni známí dali asi 7 letý holčičce na dvorek lavor s teplou mydlinkovatou vodou, malou valchu a musela si prát umazaný kalhoty. Hned věděla, proč má radši dávat pozor, aby se zbytečně neumazala.

      Já bych ji ještě radil, že se musí při tom usmívat a že si to zamiluje.

      A.P.

      Vymazat
  9. Taky nemám rád situace, že člověk si svou sklenici piva po obědě nemůže v klidu dopít, protože nádobí musí bejt v cajku!!!
    Ofšem angolskou vesnici jsi asi podcenila, ti sice za horkou vodu neplatí, ale nějak musí utrácet ty přídafky na děti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No právě, všechno pomalé vychutnávání musí být uspíšeno, aby se nádobí z nežádoucího chaosu rychle vrátilo do své ideální formy, t.j. čisté a naskládané ve skříňkách.

      Vymazat
    2. Co otázka východních filosofů, jestli jsme na světě my pro nádobí nebo nádobí pro nás?

      A.P.

      Vymazat
    3. Myslím, že jsme stvořeni jako pečovatelé v jejich křehkém světě, kde stačí jediný prudký gravitační pohyb nebo přischlá omáčka zespodu, aby to definitivně zničilo vzájemné vazby porcelánových servisů.

      Vymazat
  10. Myje nádobí a odmítá, aby mu v tom pomáhala technika? A jste si opravdu jistá, že je to muž?

    OdpovědětVymazat
  11. Mám novou myčku, po umytí nádobí se sama otevře, ještě po půl roce jsem z toho na větvi. Ráda třídím a vkládám prádlo do pračky. Při následném věšení jsem blízka orgasmu. Mám různobarevné kolíčky a velmi složitý systém používání. Ráda žehlím. A připadám si úplně normální :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem žehlil docela rád, jsem měl ten nicholsonovskej styl, že žehlíš u puštěný televize, jak v čarodějkách z Eastwicku, když tam za ním přišla Cher.

      Známej to dotáhl tak daleko, že žehlil i oblečení jeho mladý přítelkyně, než šli někam do baru. Měl za to, že je to subtilní naznačení, že ona je tam jen na jedno, ale myslím, že ona to tak neviděla.

      A.P.

      Vymazat
  12. Vidim to jako bajecnej filtr pri seznamovani! Miluju cisty suchy prace, jak jsi na tom s mokryma spinavyma?

    Jinak opravdu miluju zehleni, 1,5 hodiny osobniho volna tydne s mym filmem, ktery konci kominkama a pocitem, ze muj svet srovnanej. Ten pocit vydrzi do okamziku nez otevru skrin Dlouhonozky :)))

    Ik

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jo, nebo jako provozování seznamky, kdy vypustíš skupinku singles do zabordelenýho bytu a oni se tam navzájem okoukávají, kdo se k čemu vrhne dřív.
      Mně právě to žehlení připadá jako zbytečnej luxus, když vidím, jak se u nás rychle plní boxy na špinavý prádlo. To by podle mě sklouzlo k výčitkám a výhružkám, že tyhle vyžehlený věci jim vydrží aspoň týden:)

      Vymazat
    2. U Ivany a Vaška z Manželských etude bylo na pozadí vidět, jak má Ivana furt připravený žehlení. Bylo jich doma 7, to je tak 8 hodin žehlené. Není divu, že udělala pokus o sebevraždu.

      Furt fňukali, ale měli kromě domu ještě obrovskou chalupu za Prahou. Prachy měli, mohl manželce zaplatit paní na žehlení jednou za týden.

      A.P.

      Vymazat
  13. V tom bych neprosla! Zabordeleny byt by me nutil otevrit si lahev vina k uklidu a pouzit spoustu latexu (rukavice, klidek, zadny divoky fantazie). No a s tim bych se seznamila zase s alkoholikem. Takze radsi zustanu v planovanym modu jako osamela dama s kockama.
    Ik

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě by úplně uklizený byt připadal mrtvý a bez života.

      Skoro nepiju a asi 20 let jsem nepil alkohol vůbec.

      A.P.

      Vymazat
  14. Spis bych navrhovala to jednosmerny zrcadlo, ze bych pripadne kandidaty (jako by nejaci byli) vypustila a sledovala jejich taktiku, vytrvalost a teritorialitu : )

    OdpovědětVymazat