sobota 8. června 2024

Kuci, deme bahno!

 

Miluju víkendový vejlety do Sudet. Miluju Sudety, protože jsou esence dětství. Oprýskaný baráky, hledači polodrahokamů, německý přilby ve sklepě a lidi jako z filmů od Lynche. Em z kýčovitě malebné jižní Moravy se na mě dívá jak na zrůdičku se zbytnělou hlavou z Černobylu, která nostalgicky vzpomíná na padající sýkorky z nebe. Ale myslím, že se mu tam někde v hloubi duše tahle temná exotika taky líbí.

Kultovní byl už náš příjezd do soukromýho ubytování u Měděnce. Představte si dům se zahradou, do které jako po nějaké masívní sopečné erupci přetékají věci. Desítky sádrových trpaslíků. Vodní dýmka z Egypta, čínský šamanský sošky černochů s erekcí, popelníčky, prázdné výstavní láhve od vína a rumu, rolničky, zvonkohry, zdobené krabičky, příborníky a andělíčci. Stovky andělíčků. Myslím, že A.P. by v tomhle baráku zešílel přes jedinou noc. Nebo by tady naopak zůstal žít už navěky, protože takovou záplavu píčovin by za jeden pozemský život nestihla vyházet vidlema ani Marie Kondo.

Měla jsem tušení, že k podobně zařízeným rezidencím většinou patří určitý typ žen a nespletla jsem se. „Tak nám tady pěkně vítejte“ típne paní Dagmar cigárko a hrne se nám ukázat apartmán. Holky, všichni nás straší osteoporózou. Ale já myslím, že daleko větší hrozba je, že po přechodu chytneme právě tohle. Figurkózu.

Jak asi tušíte, obývák vypadá jako sídlo neřesti trpaslíků s andělíčky – přesně tady se ta sádrová havěť musí množit a klást vajíčka do ručně vyšívaných polštářků. Než se stihneme rozkoukat, rozvalí se paní Dáša do sedačky a začne šermovat ovladačem. „Jakpak se jmenuješ princezničko?“ ptá se přitom Čičman a dnes je ten den, kdy se dozvíte její pravé jméno. „Išla Marina do Cintorina“ pěje už za okamžik Dagmar svým hlubokým vykouřeným kontraaltem. Špinarka hadr.

„Á, tady to máme. To koukáte, jaký tady mám špionážní doupátko,“ zasměje se Dagmar jako ďábel a přepne na online kameru u zámku. „Tady si můžete v reálným okamžiku kontrolovat, kde kdo je. Vidíte, jo. Tady náměstí. Park. Jo, my jsme slušný město. Kdyby tady chtěl bejt někdo nevěrnej, tak….“

Následuje dramatická pauza, protože Dáša upřeně zoomuje očima dvojici u kašny. Celé to spěje tomu, že budeme tenhle večer s Dášou strážci maloměstské morálky, ale díkybohu musí vyzvednout sestru na nádraží. „Rozvedla se s manželem, má falešný zuby a je o tři roky mladší, ale nevypadá tak“ trousí Dáša drby až cestou k brance a pak nás na rozloučenou nabádá:

„Nechte si zapnutý ty malý světýlka, ať nezakopnete cestou na záchod. Dobrou noc, milánkové!“ chce pohladit Žmura po hlavě, ale ten zkušeně uhne. „Chce tady mít světla, aby nás mohla šmírovat celou noc na kameře,“ zasyčí Žmur vyděšeně a paranoidně pátrá po kameře v sádrových soškách.

Druhej den jdeme po výletě na měděnou štolu. „Ve dvě hodiny tu mám velkou skupinu, ale ty se mi stejně všichni nevejdou. Tak můžete jít ve tři s pár lidma, co s nimi už z kapacitních důvodů nemůžou.“ Poznali byste z téhle nevinné věty v infocentru, že těch pár lidí jsou horníci a geologové, kteří strávili tu volnou hodinku bez kamarádů z první skupiny bezuzdným chlastáním v kiosku? My taky ne.

„Cyve Karle, tak jsme tady!“ zdraví se s průvodcem skupinka chlapů, který vypadaj přesně jako to poslední, co vymetete z festivalu Brutal Assault. „Jé, neska s náma půjde i mladá pani a dětičky, škyt!“ Tak to je většinou to poslední, co chcete slyšet při vstupu do podzemí před tím, než se za váma zamkne festovní zámek na vstupních mřížích.

Karel ale vypadal přesně jako starej hornickej trol a měl situaci pod kontrolou. Zkušeně mě otipoval, že to dáme. A dali jsme to nakonec mnohem líp než klasickou turistickou trasu.

Kluci byli totiž profi jeskyňáři a jak jsem z kontextu pochopila, párkrát už mu tady pomáhali zpřístupňovat chodby. Tím pádem se prohlídka změnila spíš na návštěvu u Karla doma včetně míst, kam většinu návštěv neberete. „Kuci, deme bahno!“ Suneme se úzkou postranní chodbou mimo návštěvní okruh, kde nám Karel ukazuje jeskynní houby (vlasy panny Marie) a hromadu šutrů, se kterou potřebuje pomoct. Kdyby nám rozdal lopaty a kýbly, jdu do toho.

Vlasy Panny Marie. Vlastně nevím, jestli jí to lichotí.

Karel taky naštěstí netrpí zbytečným gentlemanstvím, takže jsme se s Čičman bez reptání táhly za nadšenýma klukama ve dvaceti číslech podzemní vody za jeho bodrých komentářů. Kromě faktu, že nemám holiny, jsem litovala už jen toho, že se přes zával nešlo dostat do tajný malachitový jeskyně, ve který měli Němci tajnej sklad zbraní. Vždyť vám to říkám, prostě absolut Sudety.

Štola Mariahilfe,
Karel, kluci a děti někde v temnotě.

Po návratu jsme zastihli Dášu se ségrou, načatým Sklepmistrem a trpaslíky na zahradě. Radši jsme rychle zapadli, aby její rentgenový oči nedetekovaly mokrý boty plný jeskynního bahna. I když. V tomhle slušným městě prošpikovaným štolama a kamerama už to Dáša stejně musela vědět.

33 komentářů:

  1. Tý jeskyně je škoda... Kdyby se tam tak chtěla najít bedna a v ní pěkně ve voskovanym papíře poctivě zabalená, kolomazí umaštěná FG42... to by byla pohádka jak od Hrubína! O:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohuzel, co tam bylo, to se pry odnosilo a nekdy v 50.letech uz tam ten pruchod nebyl. Pry se resi s Banskym uradem povoleni k novemu prokopani, ale komplikuje to fakt, ze jsou tam podle pametniku vsude vyryty svastiky. Mozna maji tyhle veci fakt zustat pohrbeny.

      Vymazat
    2. Vyrytý svastiky to komplikujou?
      Ty hele to už zní skoro jak námět na horor :-D
      ...nebo nějakou kontrafaktuální historickou novelku, co by hodně stavěla na tom zaujetí okultismem, kterej tehdy mezi náckovskejma šajbama docela frčel... :-)

      Vymazat
    3. Vyryty svastiky komplikuji prorazit chodbu do sine, ktera bude vypadat jako propagace nacismu a neni to tedy to pravy orechovy, cim by ses mohl pochlubit navstevnikum. Nic magickyho v tom nehledej. Ma to bliz ke kauze Turek, nez k novy legende a la Hagen:)

      Vymazat
    4. Nó...to asi nevadí. Ono to už je stejně docela vytěžený. :-D

      Vymazat
    5. Tak to se přiznám, že nevim. Ale jako námět všelikejch nervydrásajících spektáklů to jednou provždy vyždímala herní série Wolfenstein. :-D

      Vymazat
  2. Já jsem taky ze Sudet, ale u nás ty Sudety byly úplně jiný. Takový plný slunce, moderní a půlzující, jak to za socialismu na maloměstě v děštivým koutě republiky jen šlo. Oprýskané baráky tehdy byly všude, u nás ještě s nápisama z 68, které sice byly řádně zamalovány, ale po těch letech to zase vylezlo a nikdo už to neřešil, snad aby se nepodřekl, že to vůbec vidí. Ve městě bylo několik továren, takže se jezdilo narvanejma autobusama do práce. Spíš jak z českejch komedií s Kopeckým a Janžurovou.

    Ty tvoje Sudety jsou spíš jak Deep South z fotek Sally Mann. Člověk má chuť tam bejt, i když v mlze a oprselým listí, mezi rozpadajícími se domy, nejspíš narazí na německé/konfederační vojáky, co umřeli jen napůl, ale teď hledají nějaký klidný místo.

    Ten Dagmařin barák s těma cerepetičkama mi připomíná Skleněný zvěřinec od Tennessee Williams, kde jsou skleněná zvířátka jediná zábava zakomplexované, kulhavé sestry latentně homosexuálního hrdiny. Obě děti uvadající bejvalé jižanské krásky a věčně nepřítomného alkoholického otce, obchodního cestujícího. Dagmar je vedle nich vzorem optimismu a činorodosti. - Šmírování a drby, to je přeci jedna ze základních životních potřeb. Takovej Basic instinct pro seniory.

    Na výzdobu jak z ostrova panenek bych asi objednal kontejner a vozil to do něj kolečkem. Úplně slyším, jak to nabírám lopatou a ta drhne po cestě. Vyvezl bych to někam na smetiště, kde by se nejživější kusy postupně přivtělovaly k děckám, co by tam chodily na vyzkumy a byl by z toho pěknej okultní seriál. První příběh by mohl být o čerstvé puberťačce, co si domu přinesla africké sošky s erekcema a co z toho vzešlo.

    A dům bych nechal radši vysvětit. Dagmar je možná veselá, ale může být depresivní démon, co se hraným veselím jen snaží ukolébat potencionální hosty v jejím Hotelu Sudetofornia, kterej pak nejde nikdy opustit.

    Zato ta část s podzemím je pro mně děsivá. Nedávno jsem viděl v TV záběry prastarý jeskyně, sice velký, ale při pohledu, jak se vyzkumník souká malým otvorem u země, mě mrazilo v zádech. A to tam původně lezli neandrtálci, kteří prý byli jinší vazby než Schwarzenegger.

    A.P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás to taky někdy bylo jak z normalizačních komedií, to zas nebyly celej rok jen deep dive Dušičky.

      Ten Tennesseeho motiv znám jako povídku Portrét dívky ze skla, je to ono, že jo? Píše tam o ní jako o své sestře, beznadějně out pro celý extrovertní konkurenční svět, zavřené ve svém pokojíčku křehkosti. Je to asi moje nejoblíbenější v celým tom povídkovým souboru. Jen teda zrovna paní Dagmar je na opačném spektru žen - těžce průbojná, ukecaná a prudce heterosexuální

      Jo a v noci by osamělé řidiče stopovali ti oživlí andělíčci. Lepili by se jim na čelní sklo a lezli přes okýnko do auta. Existuje vlastně nějakej horror o invazi andělů? Vysvětit určitě. Třeba by to pomohlo i v tý štole.

      Tahle štola měla taky malý průlezy ještě ze středověku, kde rubeš ručně každej kousek roky. Ty výzkumnický práce mi připadají ještě docela ok, protože lidi okolo toho jsou fakt nadšenci. Spíš je tísnivá představa, že tam dřív takhle kutali už malí kluci, právě díky tomu, že se vešli všude a byla to nejlevnější pracovní síla.

      Vymazat
    2. Horor o invazi Andělů, říkáš...?
      Horor to vyloženě není... Ale zas tak daleko k němu nemají Weeping Angels z Doctora Who.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Weeping_Angel

      Vymazat
    3. Já jsem ten Portrét dívky ze skla neznal, ale podle toho, co o tom píšou je to přesně ono. V obou případech psal o svý sestře.

      Jen v tom Skleněným zvěřinci nahradil psychické problémy kulháním. Celý to je o tom, že se nedokáže bránit všem těm věčným drobným útokům, který dělají peck order a hierarchii, a než by zažívala věčné, i když napohled drobné, ponižování, tak se radši utíká do vysněného světa, kterej zvládá.

      Takhle zvenčí to vypadá, že rodiče zanedbali její výchovu a místo, aby řešili, že se jí posmívá spolužačka, tak řešili, jestli má vypíglovaný oblečení, jí všechno správným příborem ze správnýho talíře a nedává lokty na stůl. Kdo by si pak radši nepovídal se skleněným medvídkem, kterej aspoň nemá blbý poznámky.

      Ve skutečnosti ovšem Tennesseeho sestře udělali lobotomii stejně jako Rose Kennedyový (jakoby v něčem vadilo, že je hezká holka trochu hloupá nebo schizo). Jmenovat se Rose bylo v těch dobách v USA asi dost nebezpečný. Mengele aspoň nepředstíral, že se sešíváním dvojčat snaží zlepšit jejich život.

      Jak tankovitě průbojná paní Dagmar k těm všem cerepetičkám přišla? Ona imaginání kamarády přeci k ničemu nepotřebovala. Není to kořist od všech poražených introvertek? Něco jako vzácné obrazy, koberce a svícny šlohnuté po Evropě Goeringem plus zlatý zuby vyrvané z neárijských úst... ale na rozměru zádumčivého maloměsta ze Sudet?

      Andělé jsou z definice dobré bytosti, ti žádné invaze nedělají. Jen jak píše Galahad, ti, co jako andělé vypadají, ale povahou jsou jiní.

      Ale přeneseně, když by anděl bylo jen ironicky a znamenalo by to všechny ty dobroserské sluníčkáře, komunisty a třeba greendealové ekology, tak to by byl ovšem děsivý horor. Zvlášť jestli by po "Invazi Andělů" přišel díl "Vláda Andělů - utýráni Dobrem".
      ---

      V Anglii takhle kutaly (uhlí) i malé holčičky, protože chlapečkové se moc báli. Ty holčičky se asi bály ještě víc, ale bály se i těch, co je tam posílali a tak byly poslední v řadě a Černý Petr byl jejich.

      Jednou jsem viděl vnitřek římského akvaduktového tunelu, na zdech stopy po cepínu, kterým to kutali. Týdny a měsíce v podzemí, jen za světla kahánků, mlátíš do skály. Najednou to 8 hodinové sezení u korporátního PC nevypadá tak hrozně.

      A.P.

      Vymazat
    4. Galahad: Weeping Angels u mě budou mít jednou čestný místo na poličce - hned vedle Anabelle.

      AP: Tyjo, o tý lobotomii Tennesseeho setry jsem nevěděla. To je mrazivej konec příběhu o křehkých skleněných figurkách. Nedávno jsem viděla nějakej krátkej prolobotomy dokument někdy ze 40. let, opatřený titulkami. Bylo to takový to klasický before-after. Uzavřená, zádumčivá, nechce spolupracovat. A pak after: Podává předměty, usmívá se a na žádost zamává do kamery. Jestli se dělala loboška i jen kvůli tomu, že byl člověk introvert, tak bych šla pod Freemanovo kladívko raz dva. Taky v sobě mám kousek té křišťálové sestry - něco, s čím se rodina nechlubí.

      Myslím, že geneze figurkománie paní Dagmar má kořeny v tom, že má hrozně moc dětí, vnoučat a kejmošek. Holky figurkářky se v tom rády podporujou a využívaj všech možných svátků, Vánoc, narozek a dne matek, aby vzájemně rozšiřovaly své sbírky a tím i dosah kultu. Z toho bystrý pozorovatel může snadno odvodit, že paní Dáša bude někde poblíž vrcholku celé téhle pyramidy, něco jako zasvěcená kněžka sádrového polyteismu.

      To si nevybereš. V korpoši tě klepne pepka na ucpaný žíly cholesterolem. Dětský horníky by kdejakej pediatr pochválil, jak byli celej den pěkně v pohybu a nekřivili si páteře nad mobilem. Možná se to znova zavede, jen za to rodiče budou platit majlant za silový tréning. Snad na to budou přispívat pojišťovny.



      Vymazat
    5. Vzhledem k jejich povaze je to bezesporu velmi odvážný krok... :-D
      A vůbec - nemáš někde v okolí sochu? Běž se mrknout, co dělá. :-)
      ...ale až budeš u ní, nemrkej...

      Vymazat
    6. Ten domuntární film zní jak ty filmy pro Červenej kříž, co natočili v Terezíně. Člověk to pak mohl šťastně hodit za hlavu, že je to v pořádku (jak v Globusu).

      Někteří terapeuti vysvětlovali alespoň nějaký schizofrenie jako reakci organismu na disfunkční prostředí. Např. synáček "vidí gorilu" protože tatínek je tak trochu alkoholik, ale nesmí se to říct.
      -----

      Už jsem chtěl napsat, že já bych si nikdy žádnou figurku nekoupil, ale pak jsem si vzpomněl, že jsem si vlastně jednu chtěl koupit. Asi 10cm vysoká křišťálová figurka baletky od Swarovskyho. Dost připomínala něco, co jsem před tím napsal. Jen mi to přišlo drahý. Ale jinak mě u nich nic dál nezaujalo.

      Takže mi asi chybí nějakej ten figurkovej gen.
      ------

      PS: A není Dagmar takhle dobrá jen po povedený lobotomii? Třeba je to jen bejvalá introvertka.

      (Napadlo mě, že by se mohl dělat takovej package. Zvetšení prsou, napícháni rtů a lobotomie. A package cool: Zvetšení prsou, napícháni rtů, lobotomie a 5 kérek aspon 30 cm2 dohromady.

      ----
      Na ucpaný cévy je prej třeba vynechat cukr, bílou mouku a rýži. Že to cholesterol zamázne má bejt přirozený, ale cukry ty cévy napřed rozdrásaj.

      Každá správná základka bude mít brzo vlastní důl. I některý soukromý školky. Montessori charcoal pit nursery. Budou tam takové laskavé povzbuzující tety, jako Lady Diana a budou povzbuzovat. "No pane jo, další tunička uhlíčka Toníčku, no tobě to dneska jde. Tak ještě jednu, uvidíme, třeba se ti dneska povede nějakej rekordíček. Napřed si pěkně ochrchlej uhelnej prach z plic a vyflusni to támhle do rohu. No vidíš jak je to velká koule. Takhle velkou kouli si Charles nikdy neodflusnul, takovej to byl slabinger parohatá."

      A.P.

      Galahad

      V Interview s upírem byla socha, co se dívala po okolí. Ale dál tu myšlenku nerozvinuli.

      A.P.

      Vymazat
    7. No... tak v Doctorovi Who právě docela jo... Těch pár dílů, ve kterých se Weeping Angels objevily, je docela mrazivejch.

      Vymazat
    8. AP: Já měla skleněnýho pejska, když jsem byla malá. Nejdřív mu upadl ocásek, pak nožička a pak už vyloženě řezal. Taky nemám skleněný gen.

      To je možný, že měla tu lobošku indikovanou kvůli introverzi. Pak se to vymklo kontrole. Pro mě byla hormonální lobotomie puberta. Pár let jsem byla extrovert a taky jsem to přeháněla až na doraz.

      Uhelná školka je cool. Taky by mohli bejt malí svářeči a malí těžaři. Mezi jednotlivýma školkama by pak byly jednou za rok závody v dětský práci. A všude by byli nástěnky s dětským dělníčkem měsíce: Toník, 4 roky: Neváhal obětovat 2 články ukazováčku, aby vytáhl rekord naší koksovny a zvedl plán příští pětiletky na 125 %.

      Strašidelný andělíčci by pak byly děti, který u výkonu svého zaměstnání přišly o život. Měly by pomníčky na pozemku školky hned vedle klouzačky a prolejzaček.

      Vymazat
    9. Ti strašidelní andělíčci mě nějak zaujali.

      Hned jsem si představil, jak v noci poloprůsvitní lezou po prolejzačkách, honí se, tlumeně se smějí a vejskají a někteří visí hlavou dolu a pitvoří se. A ještě jsou vedle na houpačkách. Ty se pořád trochu houpou. I ve dne, když na nich nikdo není. A někdy jsou slaboulince slyšet šepoty, smích a výkřiky.

      Občas je i ve dne vidí nějakej malej Danny nebo Žmur a hraje si s nima a oni mu našeptávají, ať si s nima přijde hrát i v noci. Navěky.

      A v pískovišti děti nalézají skleněné figurky dětí se svářečskou helmou, sbíječkou, trámem, cihlama a tak, ale jen ty tlačené, ne ty tvarovaní nad kahanem. Dospělí tam nenajdou nikdy nic. Možná kostičky, ale dělají, že je nevidí.

      Pomník vypadá jak balvan a pod ním rozdrcená hornická mimina od Černého, nikomu se to nelíbilo, ale prosadili to jako modernu v děsivém stylu denverského letiště. Pod parkem býval prý sudeťácký hřbitov. Prý.

      Já moc na to introvert-extrovert nevěřím. Jeden vysokoškolák přišel při nehodě o nohu, začal se stranit lidí. Profesor, co měl u studentů velkou autoritu, to narafičil tak, že ho zahrnul do skupiny "my invalidé" a kluk to přestal řešit a začal zas normálně komunikovat.

      Holka si celej život byla nejistá ohledně svejch prsou. Pak se jí jeden sochař zeptal, jestli by mu stála modelem na bustu a nejistoty byly pryč.

      Náš spolužák pořád musel poutat pozornost a pak zpětně přijdeš na to, že kecal (protože si myslel, že sám za sebe není dost dobrej.)

      Měl ten skleněnej pejsek jméno? Jako tak tříletej jsem položil mou milovanou lokomotivu (jednobarevný výlisek z plastu) na kamna a ono se to tam okamžitě začlo tavit. To bylo extrovertního řevu. - To jen, že osud pejska nemusel bejt lepší, ani kdyby nebyl za skla.

      A.P.

      Vymazat
    10. Ten pomník od Černýho je deep. Vsaď se, že jsi vizionář a za pár let se bude řešit, že mít tenhle pomník na Václaváku místo koně už je kapku moc, ale nakonec se to obhájí, že nesmíme bejt zaprděnci a máme být vděčný za to, že nám David nastavuje nové estetické výhledy (a že máme jen jednoho Černýho a ne zástupy činorodých Davidů).

      Introverze není o nejistotě, ale o tom, kde si odpočineš a načerpáš nový síly. Já chodím hrozně ráda občas i mezi spoustu lidí nebo veřejně vystupuju, ale pak si musím zalízt do nory. Ale lidi si jako introverty většinou představují jako nějaký sociofobní tragédy. Když jsem kolegovi říkala, že bych šla radši k zubaři na trhání osmiček než jela na team building s 50 lidma, tak mi na to řekl: "ale vždyť ty nejsi žádnej introvert, vždyť se se mnou bavíš." Takový to, když řekneš paraplegikovi "ale vždyť vy jste šikovnej, umíte pít brčkem" a táhne z toho jen podprahový sdělení "myslela jsem, že jsi daleko větší mrzák než ve skutečnosti."

      Jméno, tak to už nevím. Byl oranžovej a když ses přes něj koukal jako přes čočku, všechno bylo teplý a vlídný. Dokud nezačal řezat, žejo.

      Vymazat
    11. Já jsem se na to introvert a extrovert ještě radši podíval, abych věděl, jak to je přesně definovaný a kde se to přeesně vzalo a ono to žádný skutečný definice nemá. Takže zrovna tak můžu používat tu tvoji.

      (Já vím, že to použily matka s dcerou Briggsovy, když vymejšlely ten test MBTI. Jenže ani jedna z nich nechodila do skutečný školy, učily se doma a pak šly rovnou na univerzitu. Máma Briggs ve 14 a studovala zemědělství a dcera Briggs studovala politické vědy. Odbornice jak vyšitý. Máma Briggs to dělení má vzatý od Junga, kterej si to introvert-extrovert začal používat při bádání nad libidem.

      Pak to začala zpochybňbovat nová generace, která se to učila ve škole a nesedělo jim to s ostatníma znalostma z jinejch předmětů, např. statistiky)

      Když se řekne introvert-extrovert, tak to automaticky působí na většinu lidí jako jednou dané a neměnné, jako něco s čím se nedá nic dělat. Když na to budeš koukat jako na proces, kterej nějak funguje, tak se to pak dá nějak měnit.

      Já vím přesně, co to je si nechat trhat osmičky. Ne, že by mi je přímo trhali, jako když si vytáhneš mrkvičku ze záhonku. Spíš je dolovali, jako kořeny dubu. Mý osmičky měly zahnutý kořeny, protože v tý čelisti chtěly být navždy. Ale s injekcema injekcema proti bolesti, jsem já seděl celkem v pohodě, ani pach pálený kosti mě moc nerušil, zato zubař dřel jak kůň. Takže celkem OK zážitek.

      Účast na teambuildingu je něco naprosto jiného. Jak se teď válčí, tak protiletecká obrana sleduje útočící stroje nepřítele a pokud možno je likviduje. Aby se prorazilo a něco zasáhlo, tak se obrana přehltí. Mají systém schopnej sledovat 50 cílů, tak se jich napřed pošle třeba 80, systém se přehltí a pak se do toho seprve pošlou ty pravý rakety a počítač už to nestíhá zpracovat a něco proletí.

      Podobně effekt roztleskávačky. Ony nejsou všechny dokonalý krásky, ale jsou oblečený stejně, dělají sexy pohyby, před očima se ti toho míhá moc a všechny dohromady vytvářejí lepší dojem. Podobně když máš chytat ptáky v hejnu. Je jich moc a nedá se zaměřit na jednoho.

      No a na těch teambuildingách se děje to samý zahlcení. Když si v normálním životě všímáš, jak se kdo tváří, co řekl, snažíš se kouknout hloub než jen první zdání a podle toho reagovat, tak to zabere čas a ten na teambuildingu s 50 lidma není. Pro někoho přemýšlivýho je to automaticky nepříjemný, asi jako když ti manipulativní prodavač, bezdomovec nebo holkař vykecává do hlavy díru.

      Jak je to s intoverzí-extroverzí, když se jedná o člověka, co žije v cizí zemi, novým jazykem se ani pořádně nedomluví, tak radši nemluví vůbec, ale mezi svejma je hovornej? Podobně když se někdo chová jinak podle prostředí.
      -----

      Když jsem musel vyrábět matnici, tak jsem pak zabrušoval ostrý hrany normálním jemným smirkovým papírem. Tak by to s tím pejskem šlo taky, ale výsledek by pak byl jako ty záporácký hračky z Toy story. Vlastně hodný, ale tak trošku mrzáčci a pak by se to muselo vysvětlovat Marii Kondo, proč to vůbec máš.
      --

      Jo, chtěl jsem se zeptat, jak to máte v práci s rychlostí psaní? Čeká se od vás určitej počet stránek za hodinu nebo za směnu? Je tam někdo, kdo píše tak rychle, jako písařky starého stylu, co psaly rychleji než rychlost řeči?

      A.P.

      Vymazat
    12. Vlastně nevím, jestli jsem to někdy zmínila, ale v Korpoši pracuju ve výrazně technický divizi. U nás nebubnují bříška prstů do klávesnice jako když začíná monzunový liják. Spíš se tak rozvážně kliká na makra, kontingenčky a databáze.

      Moje máma umí zuřivě rychle psát na klávesnici všema deseti a ještě navíc umí těsnopis. Tomu tak podlehla, že už vlastně neumí psát normálně.

      Ale já asi taky ne. Tenhle týden byl výjimečný - jednou jsem psala tužkou začátek povídek na školení a podruhé pohádky na storytellingu, ale byla to tužka v ruce po několika měsících pauzy. Zjistila jsem, že pravděpodobně blbě držím tužku a dostávám z toho do prstů křeč a taky, že už neřeším problém, že ostatní nepřečtou mé písmo, ale že to už mám problém přečíst sama po sobě.

      Jaký je příběh podomácku vyráběné matnice? Byl to úkol? Kutilství? Chtěls ukázat svý holce, že by sis mohl vyrobit celej foťák, kdybys jen trochu chtěl?:) A jak to máš vlastně s vyhazováním věcí, který sis sám vytvořil?

      Vymazat
    13. O Davidu Černém u Psice psáti, Davida Černého na ulici potkati. Byl v hnědým tričku a kraťasech.

      Moje máma to taky umí, ale skoro nic nepíše. Vystudovala napřed střední ekonomku a utekla od toho, jak to jen šlo. Ale píše hezky, protože pak popisovala technický výkresy a tam musely bejt písmenka čitelný.

      Já píšu nečitelně celej život. (Pokud se na to vysloveně nesoustředím). Dokonce ředitelka na základce měla takový nutkání, že budu zůstávat po škole a cvičit se v krasopisu. Problém je, že, jak jsem pak zjistil, tak to musíš trénovat dlouhodobě, klidně rok hodinu denně, než se ti to zautomatizuje a já tam byl třeba 5x, ale v tomhle má plus za snahu.
      Vlastně mě psaní zdržuje. Jak ruční tak na PC. Rychle tam chci mít všechno, co mě napadá. Sice píšu všema deseti, ale klidně klepnu na klávesu jiným prstem než se má a ani ne pokaždý stejným. Tak to taky není ta největší rychlost a někdy se překlepnu a pak to musím opravovat.
      I mám program na trénovaní, jen to tam je nějak popořadě, jako ve škole, kdežto já bych potřeboval skákat z jednoho na druhý, podle toho, co je potřeba urychlit.
      Nepotřebuju trénovat sds dsd, ale češi řeší a hřeší.

      Ale tužkou ještě píšu pravidelně. V korporátu jsem si musel dělat drobný poznámky a tak a sem tam jsem si napsal napsal nějakej nápad. Teď aspoň ručně napíšu seznam, co nakoupit.

      Ty povídky, to bylo pracovně nebo jsi naopak psala svoje a školení bylo na půl ucha?

      Matnici jsem nahrazoval tu, co se tehdy rozbila pri focení. Foťák spadl a matnice se rozbila. Možná se to jednou za čas objeví na aukru, možná by mě to někde vyrobili, ale tehdy jsem potřeboval jen něco, co fungovalo, tak jsem vzal ty rámečky z tesca, uřízl tomu rohy, pak to zmatňoval korundovým práškem v oleji a nakonec půl dne brousil dvě hrany, protože sklo z tesca je o fous silnější než matnice a tak bylo potřeba ho trochu ztenčit, aby zapadlo do tý škvirky.
      Kdybych teď mohl někde lacino koupit matnici, tak to asi udělám a budu ji používat (až se k tomu zase vrátim) a tahle by byla jako rezerva.
      Foťák může asi udělat každej. Takovej primitivní, aby to vůbec nějak fotilo uděláš ze dvou krabic, kde se jedna posunuje v druhý. Pak jsem z rarit viděl foťák udělanej z náklaďáku. To byl supervelký formát. Dírka, co sloužila jako objektiv byla velká jako pěst, citlivá vrstva asi na plechu, záběr se dělal přesným parkováním a vyvolávat jeli myslím někam do garáže nebo čekali na noc.
      Ale jinak ty dřevěný foťáky, co si můžeš koupit u Škody, zas tak primitivní nejsou. Ono se to nezdá, ale udělat něco ze dřeva, aby se to nekroutilo nebo kroutilo jen tak jak chceš, je docela náročný, takže v tom devatenáctém století se mladý gentleman rozhodoval, jestli si pořídí bryčku nebo foťák protože to stálo přibližne stejně.

      To, co udělám nevyhazuju. Spíš věci, co nejsou dodělaný a už se s tím nechci otravovat.

      Když si jako cvičení zkouším něco kreslit na papír, tak to pak vyhodím, protože to stejně není dobrý. Abstraktní obrazy, co jsem nějak vyrobil jsou OK, protože stejně nikdo neví, jak to mělo vypadat a sem tam na to můžu něco přimáznout.

      Básničky nebudu vyhazovat. Možná na smrtelným loži, jestli nějaký bude,

      A.P.

      Vymazat
    14. Jo ten foto-náklaďák byl původně se skříňovou korbou, nenapsal jsem to asi dost jasně.

      A.P.

      Vymazat
    15. Vidíš to, Davida jsem ještě nepotkala. V centru potkávám jen heroinovou Katku, ale nevím, jestli se počítá do celebrit.

      Já píšu dobře, jen když se soustředím na obsah. Jakmile si uvědomím, že vlastně neumím psát poslepu, tak už mi to začne házet jen překlep za druhým (fakt i teď při psaní tohoto komentáře). Taky tužkou píšu nákupy, ale to je tiskacím, takže to nepočítám jako růčo psaní.

      Příběh o matnici je inspirativní. Taky bych si chtěla vyrábět věci. Akorát mám hrozně velký vize a pak z toho vyjde nějakej malej upatlanej výrobek, kterým se zklamu. Dost teda často i proto, že nemám trpělivost při výrobě a nedostatek řemesla kompenzuju tím, že jsem rychlá. Až nás pohltí AI, tak moje přeučení na řemeslo bude dost strastiplný. Asi se odstěhuju do Japonska a tam lidem budu ukazovat, že mohou nastupovat do metra, tyhle zbytečný pozice si od AI Japonci snad nenechaj ukrást.

      Zajímavá úvaha se smrtelným ložem. Chtěl bys to mít pěkně v komfortu v pohodlný posteli? Přemýšlím, jestli to není lepší někde náhle v houští nebo na přechodu u chodce. Ale to si zas člověk nic nerozmyslí a jak jsi u brány do posmrtnýho života jak prosťáček, co neví, jakou další reinkarnaci si vybrat a koho bude chodit přechodný čas strašit.

      Vymazat
    16. Ono to s Davidem nebylo úplně v centru. Spíš v postraním centru, na MS. Na tom samým místě jsem před lety potkal i Petra Nagyho. Nějakej magic celeb spot.

      Katka je celebrita jedna báseň. Sice nic speciálního neumí, ale je sama sebou a každej kulturou žijíci člověk ji pozná. Něco jako sestry Kardashianovy, Paris Hilton a další, co taky neuměj vůbec nic, ale každej je zná. V Británii jim říkaj socialite - povolání těch, co nic nedělaj. Tak Katka je trash-socialite.

      Mohli by s ní taky udělat TV show, nějakej "Simple Trash-Life". Pokoušela by se tam dělat úplně obyčejný práce, šlo by jí to stejně jako Hilton, pak by se tomu smála, až by si slzy utírala a rozmazávala špínu. Pak by o tom nějakej sjetej bezdomovec měl nějakej moudrej postřeh, jako když se jde pro životní moudro do ruin za černochama v Detroitu či do stanových městeček v LA Downtownu.

      Mohlo by se to propojit s nějakým "Urban Trash Island - Would you dare", kde by byly úkoly, jako posnídáš latté a croissanty, které ti přinese Katka? Příště "sedneš si na záchod, kde Katka dělá hajzlbábu"? Nakoupíš v butiku kde ti Katka nosí oblečení na ozkoušení. Půjdeš ke gynekologovi/urologovi, kde Katka dělá sestru? Necháš si poradit od Katky v knihovně? Kdo si troufne, kdo se odváží, kdo na to má? - Soutěžíme o milión korun, vážení. Katka Challenge je tu i pro vás.


      --------

      Ty jsi mi kdysi dávala odkaz na knížku nějakýho neurologa. Tam by to s tím tvým psaním všema deseti mělo být vysvětlený. Je to jako když se tě zeptá cizinec, a proč tady říkáš tenhle pád místo tamtoho a ty nemáš ponětí, protože to prostě jen umíš říct. V nižším cetru, co řídí řeč, je to zapsaný správně, ale vyšší centrum to už dávno zapomnělo. Dokonce, když do něčeho začneš moc vědomě vrtat, tak pak už si nejsi jistej ničím, zvláště ve věcech, co svádějí k chybám.

      Slyšela jsi o tom kreslení pravou hemisférou? To je taky o tom. Najednou kreslíš jiným kusem mozku, jde to samo a má to šmrnc nebo to je aspoň viditelně lepší, než to klopotné, neumělé malování. - Mě se to jednou náhodou jednou přepnulo, šlo mi to samo, i modelka, co se na to pak dívala to hned viděla... a příští tejden jsem to chtěl zas zkusit a nic. Bylo to klopotný, neumělý a nudný.

      Určitě to je ten rozdíl u tvýho psaní taky o tomhle. - Pomůže, když píšeš něco s muzikou do sluchátek?
      ----

      No, ta výroba různejch věcí, to je trochu jak školní dílny, kde vyrobíš svícen nebo krabičku. Je to takový nemotorně udělaný a každej to hned vidí. Rodiče tě nepřesvědčivě pochválej a pak slyšíš na to téma z rádia komiky "Tak tohle přinesl můj syn, ale viděl jste, co uměj děti v Bangladéši? Ti uměj ušít boty od Nike, kopačák od Versaceho, tašku Dolce et Gabbana. Kde jsme selhali? Ha ha ha."

      Já jsem byl několikrát na UMPRUM na klauzurách. Jeden ročník tam měli v jedný třídě mísy, ale vyrobený z kartónu na pasparty. Bylo to šikovně vymyšlený, měli tam vyřezaný trojúhelníčky, další byly jen naříznutý a zahnutý. Vypadalo to čistě a zajímavě a až doma mi zpětně došlo, že tam musej mít nějaký speciální znalosti, protože když já jsem řezal pasparty, tak to vždy skončilo tak, že se vrchní vrstva nějak shrnula na řezáku do cucku a spodní zůstala, uděláš to 10x a kašleš na to. Dělat tu mísu s několika stovkama řezů jsem si ani nedokázal představit.



      A.P.

      Vymazat
    17. Myslím, že AI bude potřebovat lidi, co jí budou dodávat lidskej rozměr. Když vidíš dneska AI fotky, tak holka má třeba dokonalý prsa, ksich, boky, ale špatnej počet prstů, neživou pleť, co vypadá jak vyphotoshopovaná, divný oči a prostě působí moc fejkově. Navíc ono při tom jde o objem informací. Když dneska programujou nějaký ty hry, tak tam kam se soustředí pohled, tak tam to je promakaný, ale ten zbytek je jen načrtnutej. Jenže se můžeš podávat jinam a PC s tím už nic nesvede.

      Mozek má vlastně stejnej problém, ale ukazuje ti realitu, takže když se podíváš jinam, tak je nový místo zase v nejlepší kvalitě, protože na nej kouká zas ta nejlepší část oka.

      Víš jak jsou ty fotky z US korporátních účtáren z padesátejch let. Celý patro plný stolů, tam seděj celej den účetní u sčítacích strojů a účtujou a účtujou. Pak to nahradily počítače, napřed ty obrovský sálový, pak se to smrsklo a najednou máš sály plný stolů s počítačem, a nic zaměstnanci něco mlátěj do PC a vedle je sál IT, odkud to všechno udržujou ve funkčním stavu.

      Vsadím se, že až vše ovládne AI, tak to zase skončí u sálu plnýho stolů s PC či jiným polofunkčním krámem, z jedný strany bude pořád IT oddělení a z druhé AI supervisoři.

      A technici budou jezdit k plešatejm pánům opravovat japonské robotky a čistit jejich útroby od zaschnutého spermatu a k ještě hezkejm paním měnit robotům poškozené klouby a upgradovat výběr vibrací.
      --

      No, já myslel v ten moment na smrtelný lože a la Gogol, kde máš čas spálit všechno nekvalitní.

      Nějaký nečekaný nehody nechci. V houští mi to přijde jako kdybych tam přišel s náhlou toaletní potřebou jako ten v Indii a pak mě srazil sporťák nějakýho prachatýho teenagera, co vylítl ze silnice a prolítl zrovna mým křovím.

      Ve Zvonokosech je nějakej ministr, co umřel při souloži s nějakou placenou slečnou. Ale to by zase bylo pro slečnu (asi) náročný.

      Mě se líbí ta indická sekta, kde krměj mrtvolama supy, ale teď s tím jsou nějaký potíže a sup není zas tak sympatický zvíře.

      Ale v Africe mají hyeny, taky teda nic moc sympatický zvířata, ale aspoň to jsou savci. Přijel bych tam na safari, někde v divočině přijel k jejich smečce, počkal, až by zbystřily, kdo to k nim jde na návštěvu, vstaly a pak bych si tam prostřelil hlavu, z čehož by měly zážitek na generace "Jednou k nám přišlo jídlo a samo se ulovilo. - Ne babičko, ty kecáš. - Na mou duši. - Babičko, tohle žádný jídlo neudělá." Navíc maj hyeny silný žvýkací svaly a žaludeční šťávy a tak by možná nezůstaly ani stoličky.

      Ještě se vybourat ve žlutým ferrari, pokud možno s kanystrama benzínu, aby to všechno shořelo na prach.

      A.P.

      Vymazat
    18. AP: Nebo by s Katkou mohla být výměna manželek. Ty bys dostal Katku a tvoje přítelkyně by šla na týden bydlet k tomu šílenýmu bezzubýmu smažákovi, se kterým Katka žije.

      Štáb by ždímal a natáčel tvoje reálný emoce, když by ti Katka večer naservírovala rohlík s gothajem. Když by nadešel den, kdy rozhoduje o programu žena, tak by si Katka vymínila, že si spolu dáte herák a zalezete do kanálu. Ale třeba by se na tom našla i pozitiva - po týdnu by ti Katka vytřídila a uklidila navždy spoustu věcí, o kterých by ses nemusel už nikdy složitě rozhodovat, jestli jsou na vyhození.

      O tom kurzu kreslení pravou hemisférou jsem slyšela, ale nikdy to nezkoušela. Jak jsi poznal, že ses do toho přepnul? A proč už to pak nešlo?

      Já myslím, že na UMPRUM mají jednak techniky a pak taky přesný nástroje, který doma nemáš. Něco jako když dělá sushi mistr nožem ostrým, že bys s ním mohl jedním mávnutím krájet prsty na průhledný mikromilimetrový plátky.

      S těma hyenama je to dobrej plán. Win-win. Recyl, udržitelný a eko. Švýcaři se můžou jít zahrabat s nějakou pitomou kapslí na eutanázii, spotřebuje to energie jak stádo rychlovarných konvic a další sraní je s tělem. Takhle je to jak dovážka z Woltu: jestě teplý a zbydou po tobě jen obaly a kulka. Ty obaly by se daly vyřešit nějakým papírovým kompostovatelným rubášem, ať po člověku nezbyde v savaně zbytečnej bordel.

      Vymazat
    19. P.S. ten neurolog se jmenuje David Eagleman. A dneska jsem si vyzvedla v knihovně tvýho Kinga (O psaní). Těším se na něj. Jsem teď v nějaký zrychlený pracovní realitě, kde se mi moc nelíbí. Potřebovala bych se zklidnit, rozdýchat, ponořit...a psát. Jako freediving. Stýská se mi po ponoru a všímavosti malých věcí. Přitom se toho pořád tolik děje!

      Vymazat
    20. Víš jak jdou ty terapie tmou? Na tejden tě zavřou do tmy a poslední noc si venku v noční tmě zvykáš, že něco vidíš. - Tak na tom byla moje šéfová - mladá, prsatá, příjemná blondýna. No a pak když byly v korporátu nějaký stresy jen prohodila "Přežila jsem tejden ve tmě, tohle zvládnu taky." - Tak s Katkou by to bylo to samý, vydržíš s ní bydlet tejden a jsi připravena na vše. I Terminátor se pak jen nervózně rozbrečí, když se mu budeš chvíli koukat upřeně do očí/kamer.

      Já mám gothaj celkem rád (myšleno, že jednou za rok na něj dostanu chuť), tak bych měl takovej proslov, s pár historkama s gothajem a jak se člověk takhle vrací do šťastných okamžiků dětství. Katka by zatím žužlala gothaj poloozubenejma čelistma, snažila se rozpomenout na to, co je to štěstí a co dětství, smála se chraplavým smíchem a zkušeným okem šacovala, co u mě má jakou cenu na záchodkách nejhorší hospody ve městě.

      ----------

      To přepnutí u kreslení pravou hemisférou poznáš, protože ti to najednou jde lehce, samo a dobře to vypadá a ani nevíš, jak to děláš. Je to rozdíl, jako když ty se zapomeneš a píšeš všema deseti... a pak si to uvědomíš a už to s takovou lehkostí nejde. To je taky to přepnutí, ale v opačném směru od dobrého k horšímu. Ten kus mozku, co píše vědomě, to umí hůř, než ten, co píše bez kontroly vědomí. S kreslením je to podobné. Jakoby si říkal "Jo, tedy jsou nějaký záhyby na drapérii, máznu tam tři naležato do vějíře, ono to tak nějak je" a namaluje ti tam "dojem" a když to divák vidí, tak jeho pravá hemisféra taky vidí "dojem" a stačí to. Když to začneš kontrolovat levou, tak tam těch záhybů napočátíš šest, plus dva malý svislý, už to je pracné je tam vměstnat, pak stínovat a kreslíš "kopii reality" (jako Hitler), kterou si pak pravá hemisféra musí zase předělávat na "dojem".

      Jednou jsem viděl logo s Eiffelovkou. Ve skutečnosti to byly jen ty dvě prohnutý křivky, ze tří pater byly jen dvě. Jedna vodorovná čára symbolizovala patro někde mezi skutečný prvním a druhým patrem, tu vyhlídku nahoře ve třetím patře symbolioval takovej neurčitej klikyhák nahoře, ani vodorovný, ani nějakej uzavřenej tvar. Ale bylo to něco, co pravá hemisféra může vzít jako symbol Eiffelovky. Třeba když ji zahlídne jen koutkam oka někde v dálce.

      Je to vidět i na těch obrázkách. Hitler jedno období kreslil a maloval. Dá se to vygooglovat. Je to velice pečlivě udělaný, ale zároveň tam chybí ta lehkost, ten šmrnc pravý hemisféry. Když se podíváš na kresby Schieleho, tak to není o pečlivé reprodukci v každém detajlu. Třeba ta jeho Wally - oči, pusu a nos maluje jen symbolicky, ale na správnejch místech (dokonce mám pocit, že můžu číst její emoce), končetiny a tělo mají správný proporce, ale na jedný noze je podvazek průhlednej a na druhý ne. Ale konřetiny mají správnou délku, mají správně tvary, protože symbolický oko na správným místě rušit nebude, ale každá noha jinak dlouha rušit bude.


      No, to na tý UMPRUM asi mají, to je právě to fascinující. Z jinýho oboru. Jednou jsem koukal na pořad, kde byla francouzká mamina, co si po létech pečení udělala kšeft s jablečným koláčem, něco jako maj v Paul. Vyválela těsto, natáhla to na celej stůl. Pak se nad to postavila a šmik, vykrojila z toho 4 stejný kola. Pak jedno dala do formy, na strojku oloupala a nakrájela jablko na spiálu.Jedním řezem rozkrojila spirálu na měsičky, dala do na těsto, možná nejak dochutila. Pak naskládal tři další kola do volánků na jablka a hotovo, šlo to do trouby. Frajeřina. I ten kuchař průvodce z toho byl paf.

      To se mě na tý umprum asi líbí nejvíc. Že to je čistě udělaný. Aspoň tyhle věci. Kdo trvá na tom, že bude dělat mazanice, taky ho tam nechaj.

      Vymazat
    21. Já si myslím, že s těma hyenama by se to dalo dělat jako regulérní pohřební služba. Alespoň na dark netu. Možná by se to dalo ještě vylepšít, že by pak na hyeny napsalo tekutým dusíkem "Zde odpočívá XY". Milující pozůstalí by pak museli hyeny uspat uspávacíma střelama, než by na hyeny mohli hodit z Land Roveru pugét a dojmout se.

      Já si pamatuju jednoho scénáristu v Londýně a on nám mimo jiné vyprávěl, jak začal psát. Říkal: "Vyhraďte si na to psaní čas, kdy budete dělat jenom to. Já jsem chodil do práce, měl jsem rodinu, tak jsem vstával v 6.00 a tu hodinu jsem psal. Když vás nic nenapadá, tak jen seďte a koukejte na bílej papír, hlavně nedělejte nic jinýho."

      Ono se to nezdá, ale v korporátu mě nejvíc ničilo střídání směn, protože to se v podstatě jen vyrovnáváš se změnama biorytmu a pak ten kolotoč s nákupama, děláním jídla, domácíma pracema. Pak tam byly věci, u kterejch je potřeba se soustředit místo, aby to člověk dělal rutinně. Nový programy ti třeba ještě předžvejkaj, ale vybádávat, kde je nějaká obskurní informace, na kterou jsi se už několikrát ptal a po jedenáctý to je i tobě blbý se ptát, máš ji taky někde zapsanou, ale taky už nevíš přesně.
      Třeba u psaní básniček jsem se taky musel soustředit, ale to mě spíš dobíjelo (je to přeci jen bádání o pocitech), než aby mě to vysávalo, jako když se snažím neudělat chybu v zapisování kódu.

      Jinak zrovna jde v TV film o Kafkovi a Mileně. To mi připomnělo, jak jsem jednou četl, jak Kafka svému příteli vysvětloval, jak je úřad (tehdejší verze korporátu) fascinující a úžasný. Víc tam neřekli, ale myslím, že tam pozoroval své kolegy a nadřízené a určitě tam sám pro sebe objevoval Parkinsonovy zákony.

      Tak pak dej někdy vědět, jak se ti King líbil.

      A.P.

      Vymazat
  3. Heleď ba ne, já myslím, že figurkomaniakem se musíš už narodit, takže jsme snad celkem slušně imunní :-) A co se té prohlídky týče, to muselo být skvělý. Víc takových podpultovek!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslíš, že se s takovou poruchou někteří lidi už rodí? Když o tom tak přemýšlím a dívám se na Čičmaninu plastovou stáj se spoustou koníků, tak... asi jo!
      Podzemních podpultovek bych rozhodně ráda víc. Jen je škoda, že to člověk neví dopředu a nejsem ani člen hornických a jeskyňářských spolků, které mají exkluzívní přístupy.

      Vymazat
  4. Na takovém slušném městě to musí být radost. Zlatá neslušná Praha!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady by chudáka Dášu ty kamery úplně pohltily!:)

      Vymazat