pátek 23. prosince 2022

Moje máma je Wednesday

Zapomněla jsem vám říct, že máma byla na operaci kolene. Ano, moje vysportovaná máma, která byla v nemocnici naposled na císařském řezu. Celoživotní železný zdraví má i svá negativa. Třeba, že špatně nesete plánovaný výměny kloubů, na který chodí mazáci s transplantovanou ledvinou jako na zážitkový pobyty pro začátečníky.

Máma se nejdřív snažila doktory přesvědčit, že se mýlí. „Samozřejmě, že vás do operace nikdo nenutí. Jen se vám levá ohne do strany jako věšák na kabáty v čekárně. A bude to dost bolet.“

Pak nastalo období loučení a odkazování majetku a dluhů. Máma akceptovala lékařský zákrok ve smyslu konečného řešení. Došlo i na divoké emoce, které jsou v naší rodině obvykle potlačovány. 

„Měla jsem tě ráda.“ vzlyká máma do telefonu. „V horní zásuvce psacího stolu jsou zlatý zuby po dědovi. Jo a zaplať za mě prosím nedoplatek za plyn, faktura přijde až po operaci.“

Operaci ke svému překvapení přežila. „Jak moderní to byl sál a jak to křupalo, když mi do kolena mlátili kladivem!“ rozplývala se na JIPce. „Všichni tady jsou strašně milí. A jak tu dobře vaří.“

To jsem pojala podezření, že máme regulérně hráblo. Znáte ty smutný historky o seniorech a anastezii, která z jejich křehkých mozků udělá už navždy matějskou. Jakmile mámu ale odstavili od kapačky s morfinem, rychle se vrátila do svýho defaultního dark nastavení.

Viděli jste Wednesday? Sjeli jsme to se Žmurem asi natřikrát a podle dvanáctiletýho kluka je to nejlepší seriál ever and forever. Vlastně můžu závidět, protože v mým dětství byl hustej seriál tak maximálně Goro bílý pes a Kačeři z Kačerova. Každopádně jsem díky Wednesday něco zjistila – totiž, že jsem jedný Wednesday dcera. V takovém případě mámin převoz na měsíční rehabilitační pobyt v lázních můžeme považovat za příjezd na internát Nevermore.

„Mami, víš, jak těžký bylo najít volný zařízení, který tě vezme? Slib mi, že nebudeš dělat problémy,“ poprosila jsem jí, když ještě ve špitálu plánovala šťavnatou pomstu na sanitní sestru přezdívanou Ďábel, která jí odmítala posluhovat.

Dneska jsem se za naší černou šibeničkou jela podívat. Máma si vyžádala množství pastilek a sirupů proti kašli, z něhož by průměrná vietnamská varna vyrobila 2 kila čistého pervitinu.

„Epidemie kašle“ tvrdí máma a já tomu radši bez dalších investigativních otázek věřím. Protože chci. Stejně jako ona věřila mě, když jsem jezdila na celej víkend za kamarádkou na chatu doučovat se matematiku.

K Wednesday vytváří kontrast duhově barevná spolubydlící Enid. Máminu temnou antihmotu kontrastuje paní Drahuška. Máma ji nedává a neskrývaně se pokoušela podplatit ředitelku ústavu, aby měla pokoj pouze pro sebe. To by znamenalo, že někdo po operaci zchromne a máma bude šťastná. Ředitelka to nepovolila a máma chce být v příštím životě bohatá, aby mohla jezdit na výměny kloubů do švýcarskýho soukromýho sanatoria.

Drahuščině polovině pokoje dominují veselé obrázky od vnoučat, uklizený noční stolek a pletené výrobky z barevné vlny. V mámině chaotické půlce pokoje plné papírků a kapesníčků schází už jen psací stroj (máma ho jako bývalá úspěšná stenografka doma fakt má a píše na něm dodnes).

„Á, přijela vám dcera,“ usmívá se paní Drahuška zdvořile a chrlí ze sebe proud drbů o pacientech na patře. „Z lednice někdo zase ukradl kryo obklady. Paní Pilchová se do krve pohádala s vedoucí eltévéčka a viděla jsem Líbu, jak odchází z pokoje pana Libora. Nechystáte se na oběd? Dneska jsou lasagne. Zase.” zakončí svou řeč na jeden nádech paní Drahuška. Potom si na tu společenskou příležitost obleče svetr v barvě šmoulí vesnice přejeté sekačkou na trávu.  

“To nevadí, půjdu sama” odpoví si Drahuška sama, když zachytí náš pohled.

“Vezmu tě za svou opravdovou kamarádkou,” řekne významně máma, jakmile za Drahuškou klapnou dveře. Nazuje se do berlí a vydáme se s kontrabandem v podobě rodinného balení pastilek proti kašli do protější chodby.

Máma mlátí na pokoj tak, že málem vyrazí dveře. “Ona je skoro hluchá” zdůvodňuje tohle brutální dveřní násilí máma. Ale z pokoje nevrle vyleze úplně cizí chlap na berlích s rozhaleným županem, z čehož bude na patře zase spousta drbů.

“Vy tady nemáte bejt” řekne mu máma chladně a dožaduje se svý kámošky. “Ta přece bydlí vedle” zaúpí chlap a je úplně evidentní, že na něj takhle někdo buší pětkrát denně.

Z vedlejšího zamčeného pokoje se ozývá jen televize ozvučená jako koncert Rolling Stones. Myslím, že mámina hluchá kámoška byla za mlada groupies všech rockových kapel, co ve světě hudby něco znamenaly.

“Nevadí, my si to předáme večer. To tady totiž bude adventní koncert zdravotních klaunů.” poznamená k tomu máma. Mrzí mě, že vám o groupie Olince nemůžu napsat víc. Pokud upoutala máminu podivnou pozornost, určitě v sobě bude mít víc než jen jednoho démona. Možná příští návštěvu.

Zakončíme to tedy místním svůdníkem Liborem. „Jdete večer na koncert?“ nenápadně čekuje mámin zadek  během popíjení piva v ústavní kavárně. Sem chodí na pivo navzdory názvu podniku totiž úplně všichni. Kromě mámy striktně vyžadující černou kávu. 

„Už jsem domluvená s Olinou. Ale můžeme se domluvit na bazén.“ odsekne mu máma. Diváci Wednesday už vědí, co bude následovat. Jsem na náš bouřkový mráček tak hrdá!




31 komentářů:

  1. Krásný mikrokosmos jako od Hrabala :-). Otec mé bývalé manželky má firmu na naslouchátka a vzhledem k prakticky nepřetržitému pracovnímu kontaktu s podobnými "groupies" by mohl na DAMU vést seminář jevištní řeči, protože by zvládl i Madison Square Garden, takže při hovoru v běžném obýváku pukají skleničky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je zajímavé pracovní postižení:) Jeden můj kamarád taky řve. Když se vidíme, automaticky si nastavím hlasitost o několik levelů výš, abychom vedli rovnocennou konverzaci. Akorát se tímhle způsobem nic neutají;)

      Vymazat
  2. Jeden chlap s vyměněnou kyčlí lezl každý den na Ještěd. Jako pěšky ten poslední kus cesty vždy vypochodoval.

    Já ho vyjel autem, ale pln hrůzy, protože jsem rychle získal dojem, že silnice je užší než rozvor kol. Asi nebyl, ale když se podívám z okénka auta, tak tam rád vidím kraj silnice, po který jedu. Tady jsem viděl jen svah, po kterým by auto válelo sudy jak ve filmu. Když jsem dal hlavu blíž k oknu, pořád jsem neviděl ten kraj silnice. Stáhnout okénko a vyklonit se, abych zjistil, jestli mám vedle auta ještě jeden centimetr nebo tři, to jsem si už netroufal.

    Ale o tom chlápkovi, co to vystoupával pěšky, píšu, jen abych naznačil, že sportovní období dark default maminky možná teprve začíná.

    Jednou jsem viděl dokument o lidech, co si nechali něco transplantovat a změnila se jim osobnost. Kancelářský typ, co se živil účtařinou pak dostal srdce sportovce a kaskadéra a najednou začal sportovat. Byl tam vidět, jak vyjíždí na kole s bratrem dárce.

    Jestli má maminka v těle kus kovu, možná se v ní probudí terminátor a pak běda všem Sarah O'Connorovým v okolí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fuj. Podobným způsobem jsme jednou večer zdolali strmou rumunskou silnici, protože Google nahoře na srázu hlásil skvělou restauraci. Mravenčí mi z toho nohy jen při pouhé vzpomínce. Nahoře kromě dechberoucího výhledu a krav nebylo vůbec nic. Tedy kromě vymlácený polní cesty, která vedla přes romskou osadu. Málem to vypadalo na jeden z nejzajímavějších noclehů za celý Rumunsko, ale nakonec jsme se spořádaně a hladově vrátili do údolí.

      Vymazat
    2. Jo a jinak má v sobě titan nejspíš, nebo z čeho se dnes ty klouby dělají. Takže souboj Titanů?!

      Vymazat
    3. Titanikova virgin journey, ve skladech tajně žhne uhlí ještě než vyrazili na cestu a aniž by to kdo tušil, ledovec už směřuje na blind date.

      Já mám titan v čelisti a v barvách, tak se cítím s Titanikem propojen na hlubší úrovni.

      Titáni byli dost disfunkční rodina a staří Řekové pro jejich "souboje" měli slovo, které bylo vytvořeno podle vzoru "býčí zápasy". Τιτανομαχία Titanomakhía jako Ταυρομαχία Tauromakhia.

      Souboj, to připomíná tak Puškina a d'Anthèse, co po sobě gentlamensky střílí o čest Natálky.

      Býčí zápasy mají ten živočišný náboj těl létajících vzduchem, krvavých bodnutí rohem, slunce, prachu a krví podlitých očí.

      Vymazat
    4. To je pak titan prvkem, který by v sobě chtěl každý. Vidět tak reklamu na umělej kloub, ve kterým je záběr běžícího býka proti toreadorovi, střihnuý soubojem Titánů a slow motion letící kulky, která proletí spánkem za klavírního podkresu Čajkovského... to bych si snad nechala to koleno udělat i na Bulovce a ještě na něj stála ve frontě.

      Vymazat
    5. Geniální. Měla by jsi psát reklamy.
      --

      Ještě mě napadlo, co se dělá s titanovým kolenem, když pak pacient zemře. Recykluje se to nějak jako zlato v puse nebo se to prostě jen pohřbí pro budoucí archeology.

      Co říkali mamince?

      Vymazat
    6. Myslím, že by bylo ekologický a vlastně i milý, kdyby byl před každým hřbitovem suvenýrový obchod s nerozložitelnými částmi nebožtíků. Je libo titanový kloub nebo stylový přívěšek z implantátu? Prosím, už se nese... Posloužíme ještě něčím? Tenhle popel je skvělý na rajčata, kyblíček za 49 korun v akci. Mimochodem, myslíš, že to zlato z pusy se vymlátí automaticky? Dneska lidi nemaj žádnou úctu k mrtvolám. Dřív si takový hanobení schovávali jen pro upíry.

      Vymazat
  3. Můžu to sjet s desetiletou? Děsně to chce vidět :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Quanti, za sebe těžko říct, podle toho, kolik které dítě snese :-) Závěr mi přišel docela drsný - na deset let si nejsem jistá. Ale pokud by přes to nejel vlak, nechala bych koukat do možná předposledního dílu (nebo tak nějak - nejsem si jistá, viděno jen 1,5 x) a zbytek dovyprávěla... Možná si projeď ještě několik ukázek na netu, abys to lépe posoudila.

      Vymazat
    2. Devítiletá Čičman s námi asi jeden nebo dva díly viděla, ale zdaleka ji to nepohltilo tak jako Žmura. A taky se při určitých scénách s panem Příšerou fakt docela bála.

      Vymazat
    3. Dlouhonozce je 10 a jo videla to cely. Ale ta v 5 letech koukala na Sirotcinec slecny Pellegrinove…

      Vymazat
    4. To ma uz ma pomalu naslapnuto na Osviceni;)

      Vymazat
    5. Na to ze ja se bojim i u Sedmero krkavcu…

      Vymazat
    6. Na Osvícení jsem měl expozici asi 500x, tak už to je pro mě jako se zachumlat do teplýho pelíšku a odškrtávat si to v duchu.



      A.P.

      Vymazat
    7. Anonymní: Sedmero krkavců je totiž high level. Vůbec ty starý pohádky jako Smolíček od Pojara. Anebo ten nebojácnej Honza, co si vyskládal oběšence k ohni a mluvil k nim jako k brachům, aby měl společnost.

      A.P.: Taky ho mám ráda. Nejlepší jsou dvojčata a ta shnilá milenka, co protéká mezi prsty.

      Vymazat
    8. Ta dvojčata jsou super. Ono je to ve skutečnosti inspirováno touto fotkou.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Identical_Twins,_Roselle,_New_Jersey,_1967

      Mě víc zatrnulo, když byl najednou v tom prázdném hotelu v za pultem barman. Geniální ovšem bylo, že se objevil, kde neměl být, a pak tam zas nic přímo strašidelnýho nebylo. Prostě uctivej chlápek za barem. Jen v prázdném hotelu, kde nikdo není.

      Druhej moment byl, když plešatej Grady pustil taťku Jacka ze skladu, kam ho zavřela Wendy. To byla zásadní změna, protože do té doby duchové jen byli vidět, ale v podstatě se dalo věřit tomu, že tam existujou jen v představách. Pak už to možné nebylo, viditelně zasahovali do děje.

      Ale těch strašidelnejch věcí tam bylo plno. Třeba to jak tam Danny jezdil po chodbách a na parketách to dunělo a na koberci to bylo tišší.

      Jednu doby jsem Kinga dost četl, Shining je ve skutečnosti dost špatná kniha. Labyrint tam vůbec není a jsou tam nějaké keře sestříhané do zvířat, co se tam mají hejbat. Táta Jack je ve skutečnosti zápolící alkoholik a ředitel hotelu ho tam nechce, jen ho vzít musí, protože ho tam doporučil majitel hotelu, se kterým Jack chlastal.

      Jenže to funkční jádro v tý knize je i tak a filmaří to pak dotáhli k dokonalosti.

      Nejděsivější v celým Kingovi je, když se rozepíše, jak celkově nemáme přehnané mínění o politicích, ale přeci jen si tak nějak myslíme, že nejsou blázni "No a pak si uvědomíte, že nejhorší se už stalo a náš osud je v rukou skutečného šílence."

      Často si teď na ni vzpomenu, když koukám na zprávy. Jen těch bláznu je nějak moc a na všech stranách.

      Zlatý horory.

      Vymazat
    9. Uf. To jen potvrzuje, že všechny dvojčata jsou trochu strašidelný. O politicích si zakazuju přemýšlet úplně stejně jako o kapitánech letadla, ve kterým zrovna sedím.

      Vymazat
    10. S holkou z dvojčat jsem chodil. Bylo to super a skončilo to super katastroficky. Bez mezifáze, jakoby se přepnul přepínač. - Od té doby plně chápu, jak se cítil císař Augustus, když tloukl hlavou o zeď a volal "Quintilie Vare, vrať mi mé legie."

      Zato o kapitánech letadel mám dobré zprávy. Kdysi jsem se učil předpisy na řidičák a měl 55 bodů z 55 a měl bych je pokaždý, protože jsem se to naučil celý. Oni takhle dělají všechno. - Kdyby byli politici jako piloti, tak se máme jako ve Švýcarsku.

      Vymazat
  4. Úžasný příměr k momentálně top seriálu :-)
    Mě tam, krom Wednesday samozřejmě, ohromně bavila C. Z. Jones.

    Otázkou je, zda by svůdníka Libora neměl někdo varovat, pokud zatím nestihl seriál zkouknout :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že největší překážkou pro svůdníka Libora před jakoukoliv větší akcí zůstává bolavý koleno:) Takže zůstává neškodným raněným lázeňským tygrem...

      Vymazat
    2. Pche. Naivní psice.

      Raněný tygr potřebuje ošetřovatelku.

      To je jako když ten jeden druh želvy jen otevře pusu a tam se mu mrská růžový výrůstek připomínající červa.

      Oběti samy připlavou až do pusy.

      Vymazat
    3. Jaké jsou večerní reálie lázeňského ústavu si můžu jen domýšlet. Ale díky tobě tam vidím kromě teplého přítmí sesterny, prosyceného vůní převlékajících se žen, dezinfekce a ložního prádla z mandlu, ještě něco znepokojivého. Třepotavý růžový výrůstek patřící Liborovi. Pojďme se bavit raději o něčem jiném.

      Vymazat
  5. Vzdycky, kdyz jsme vezli dedu, dej mu panbuh lehky nebe, tak jsme si rikali ze to je jak na tabor. A vzdycky jsme to obreceli, vcetne mavani a reci, kde ma jaky pradlo…

    Dnes je to 11 let, co umrel. Co bych za jedno maly pivo v cukrarne s nim dala!

    IK

    Ps: tak si ho predstavuju, vypadal jak Kodet v Peliskach (ale tak +20 let), jak tem babkam vypravi historky z nataceni. Psice, na toho vosoupanyho lazenskyho tygra bych si dala pozor!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, taky jsem mela nastartovany slzy dojeti, ale brzo se rozpustily v mistnim lazenskem klima:) Utika to rychle a hlavne je to na koleno fakt prudce efektivni. Aby nedoslo koncem pobytu i na tanec s rozdovadenym Tygrem:)

      Vymazat
  6. To je zase jednou článková perla! :-D Konec mě totálně odrovnal. Jo, Wednesday je super :-) A těšíme se na článek o Olině! Jestli ona náhodou není chovatelka včel?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To by mohlo sedet! Potom jen zustava otazkou, ktera dalsi postava se v mistnim lesiku meni na priseru:)

      Vymazat
  7. Wednesday jsem teda sjela s teplotou nad 38, ale za mámina opravdová kamarádka je Věc?

    Jinak můj táta byl na výměně kolena v říjnu. Aby nemusel do lázní, upsal se k tomu, že bude pravidelně docházet na rehabilitace. Přitom jaká to mohla bejt sranda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná se upsal na ty rehabilitace, protože se bál, že mu v lázních bude 5x denně tlouci na dveře někdo, kdo hledá někoho úplně jinýho. :-)

      Vymazat
  8. "...svetr v barvě šmoulí vesnice přejeté sekačkou na trávu."
    Jablko se nezdá válet od stromu příliš daleko... ;-)
    Wednesday jsem přes veškerá doporučení ještě nesjel, momentálně mám radost, že už (konečně po dvou měsících) jsou titulky k Pennyworthovi.

    OdpovědětVymazat