V rámci divadelní improvizaci
si čuchnete kde k čemu. Je to jako labyrint – otevřete jedny dveře a
stojíte v pokoji, kde je pět dalších. V rámci improvizace potřebujete
všechno. Nejsou scénáře a zkoušky, u kterých byste měli čas ze sebe dojit falešný
slzy při vzpomínce na křečka Péťu, kterýho sežrala kočka když vám bylo devět.
Je to fakt rychlý-někdy tak, že celý představení odřídíte na autopilota a na
závěrečný reflexi vám ostatní říkaj, co jste dělali a vy se upřímně divíte nebo
omlouváte jako poctivej schizofrenik.
Je celkem snadný v sobě během
vteřiny nastartovat příjemný emoce. Radost, péče, euforie, to všechno se hraje
samo, protože váš mozek v tu prchavou chvíli „tady a teď“ nerozlišuje, že
je to jen jako. Hází tam lopaty serotoninu a oxytocinu jako topič na Titanicu.
Horší je to s negativníma emocema. Protože pokud jste vyrůstali v sedmdesátkách,
osmdesátkách a devadesátkách, tak tohle byl docela tenkej led. Kluci nebrečej a
holčičky se neperou. Bulíš kvůli takový blbosti? Tady máš facku, ať máš důvod. Nemám
na tebe čas. Na to si najdi kamarády. Ve škole o tobě učitelka říkala, že se
straníš a mluvíš nmoc potichu. Jsi jak leklá ryba. Nikdy jsem mámě ani úče
neřekla o šikaně, protože vím, jaká by byla odpověď: To si zasloužíš za to, že
se s nima nebavíš.
Celkem logicky se mi to pak seplo
s tím, když jeden lektor herectví vyprávěl, že kluci mají větší problém v sobě
najít upřímnej smutek a holky zase vztek. Hrozně dlouho jsem uměla ten vztek
hrát. Precizně, ale hrát. Jenom jako. A pak jsme měli předminulej týden naši
malou skupinu divnolidí, co trénujou Meisnerovu techniku. Děláme to v čajovně,
protože sály na pronájem jsou drahý a nikdy nevíme, kolik se nás sejde. Vůbec
se mi tam tenkrát nechtělo, protože jsem měla svoji tradiční podzimní depku,
menstruaci a chuť spoustu lidí odprásknout svou mentální virtuální sniperskou
puškou, aby se teatrálně rozlítli na krvavou kaši jako ve Squid game.
První půlka odsýpala jako vždycky.
A pak to přišlo. Octla jsem se ve scéně s Kubou, kterej šel mýmu vnitřnímu
schovanýmu vzteku dost naproti. V tý scéně byl brácha, kterej vás jen dojí
o peníze. Oportunismus, konzum a nezájem. Bylo pro mě zevnitř docela silný,
jak se to přecvaklo. Známá poloha „takhle asi vypadám, když se vztekám“ se během
vteřiny najednou přepla do podoby, kdy jsem pustila všechno. Je to jako strčit dráty
do zásuvky. Vřískala jsem a házela židlí a měla v očích slzy. Ticho. Potlesk.
Někdo opatrně zmíní, že bychom si na tohle měli konečně najít odhlučněný prostor
dřív nás ofiko vyrazej.
Nějakým přirozeným flow se začalo
násilí víc přenášet i na naše klasický impro tréningy, až jsme si říkali,
jestli to trochu nesmrdí fight clubem. Hádky, slow motion rvačky a wannabe facky.
Je to návykový. Cítíte se potom jak znovuzrozený: sice vám buší srdce, ale v hlavě
máte uklizenej pokojíček jak od Marie Kondo. Violence zen.
Zrovna když jsme včera před
tréningem laborovali nad tím klubem rváčů, jestli už nejsme moc, tak se k nám
do skupinky na ulici přidal nějakej nafetovanej týpek. Takovej ten, co vypadá jako
potulnej přátelskej pes: docela smrdí a nemá zuby, ale dobromyslně u vás stojí
a vrtí ocasem. Chvilku somruje cigára a chce za to klečet a dělat artistický
kousky, o který nestojíme. Mája s ním vymění cigaretu za to, že vysmahne
pryč. Jenže to se nestane: týpek po nás začne koulet rozšířenýma zornicema a
boxovat nám před očima.
„Pojď ty to rozdat jako chlap s
chlapem, kundo nevděčná!“ vykřikne potom na Honzu a afektovaně ze sebe strhne
bundu a tričko. A je to impro, je to rychlý a není čas přemýšlet. Kluci zkouší
deeskalovat napětí. Nějakej chlápek otvírá vchodový dveře. „Tyvole, tenhle
borec tady včera šermoval nožem, pojďte všichni na dvorek, honem, holky první“
zahání nás jako hejno slepic. „Včera jsem na něj volal policii.“
Proběhneme poslušně vraty. „Ještě
nezavírejte, ještě nám jeden chybí!“ Petr. Vykukujeme do tmavýho průchodu. Ti
dva tam spolu stojí a něco řeší. Pak přijde Petr jakoby nic. „Jsem mu dal ten
nedojedenej kebab. Asi měl chudák blbý dětství“. Tomu říkám umlátit někoho vlastní
roztomilostí. Vlastníci chytrých hodinek si vyměňují hodnoty tepové frekvence. Myslím,
že v mý sociální bublině se toho aplikovanýho násilí bát ještě dlouho
nemusíme.

Vzpomněl jsem si při tom na úvodní scénu z Basic Instinct. Kde žena s vlasama zakrytým obličejem pustí stavidla svého vzteku a její spoutaný milenec špatně skončí.
OdpovědětVymazatNedávno byl o Sharon Stone a tom filmu pořad a tam řekli, že Sharon Stone byla jako asi šestiletá zneužívaná svým dědou, vytěsnila to a právě při téhle scéně vraždy se ten, za jejím chladným a kontrolovaným výrazem skrytej a nahromaděnej vztek, projevil.
Zároveň tím konečně řekli naplno, že to v tý úvodní scéně byla fakt ona, protože si dali velkou práci, aby to mohla být i Jeanne Tripplehorn, i když z toho, okolo koho bylo plno mrtvol a vrahů byla ona.
To impro je mnohem lepší terapie než ty skutečný. Koneckonců, stejně to má stejnej základ. Všichni vědí, že si terapeuti vypomáhají pojmy z mytologie a umění, scéna znamená to samé na divadle jako v mezilidskejch vztazích, katerze taky. Oidipův komplex už nemůže být známější, ale třeba gazlighting přišlo taky z divadle/filmu.
Divadlo samo započalo jako součást náboženských slavností a jakej je ten podtatnej rozdíl mezi opíjením se k poctě boha Dionýsa plus hraním divadla na jeho počest a na druhé straně terapeutickým braním psychedelik a třeba konstelacema? Jedno vypadá jako zábava, druhý jako seberozvoj, ale děje se při tom to samé a teče to ze stejného pramene.
Jen divadlo je bezpečnější protože je to "jenom jako," kdežto při terapii se jde natvrdo s kůží na trh a je to aspoň někdy až na "živé maso". A špatnej terapeut nadělá víc škody než užitku.
Řecko/římští bohové jsou jen personifikací našich impulzů. Apollon, Dionysos, Venuše, Mars, Hádes, Pallas Athéna, Artemis, ale i Fúrie, Narcis, Panové či Sirény. Tak se o tom líp mluví, než si navzájem říkat, jaké impulzy se nám honí hlavou. Křesťanství to jen trochu faceliftovalo, reorganizovalo a rebrandovalo, ale ještě v minulým století se 12x a pak 3x udeřilo. Sice šlo o to, aby se diváci usadili a zmlkli, ale vysvětlovalo se to 12 apoštoly a svatou trojicí, aby se tomu dal náboženský význam.
My známe jen takový to velký divadlo, ale do nástupu filmu a televize se furt někde něco hrálo: kabarety, variété a divadýlka byly na každém rohu. Ale i na vesnici se hrálo divadlo po stodolách stodole. Pojem třídní šašek zase znamená, že tam někdo hraje pro pobavení ostatních a všichni se tak vyrovnávají s realitou.
Kdyby Kozák chodil na impro, tak by ty spolužáky nejspíš nepostřílel. U něj to taky byla vzpoura proti šikaně. Jen ne "jako," ale doopravdy. Dokonce to prokoukla i jedna profesorka.
Samozřejmě, že měl Petr pravdu se smažčiným blbým dětstvím. Všechny smažky ho měly blbý. Taky všechny pornoherečky byly zneužívaný. Všichni profesionální vojáci zakrývají vnitří nejistoty vnějším chlapáctvím a všichni chlapi, co si vyměňujou manželky, to dělají proto, aby si dokázali, že si vybrali ženu, o kterou je zájem a tak dokázali sami sobě, že si dobře vybrali. To ovšem znamená, že si ji vybrali ze špatnejch důvodů, protože kdo si vybere přesně to, co chce, ten vnější důkaz nepotřebuje.
A.P.
Kdoví, co za tím mým výbuchem všechno bylo, ale bylo to epický a připadáš si pak jak po sexu. Vyčerpanej, ale spoko.
VymazatS tím divadlem to máš "jen jako" taky jen při určitejch hereckejch technikách. Třeba když cedíš na kameru slzy při hraní při tom, jak najdeš babičku mrtvou ve skříni a přitom usilovně myslíš na to, jak tě kdysi dávno někdo zradil. Anebo to můžeš zahrát v autentický emoci, kdy se na toho spoluherce umíš nasrat ve 3 vteřinách. Baví mě víc to druhý, už jen proto, že je to to nejjednodušší a nejpravdivější, co se dá udělat.
Já myslím, že většina smažek a pornohereček měli blbý dětství. Pak máš určitou skupinu lidí, kde to je snad fakt kolo osudu, nebo jakkoliv tomu budeme říkat. To už jsme jednou řešili, třeba ta recidivistka Máňa z lékařský rodiny. Měla i dva bráchy a všichni z tý familie měli našlápnuto ke skvělýmu životu - dobrý geny, hezký zdravý lidi s vysokou, finančně zajištěný. Proč teda jenom ona skončila na ulici jako alkoholička, když byli bráchové v pohodě? Jinak v tom svým slavným dokumentu i sama Katka říká, že když jí bylo 13, že se prostě chtěla stát feťačkou. Přišlo stejně romantický, jako holky v tomhle sní o vlastní koňský farmě nebo o tom, že se stanou modelkou. Vidíš a narozdíl od holčiček s přehnaně ambiciózními sny se to Katce splnilo:)