čtvrtek 16. ledna 2020

Odslepení


V Lidlu prodávají v rámci asijského týdne čínské koláčky štěstí. Vaše budoucnost v trojobalu. Na tom mém se píše: „Nebuďte slepí k novým příležitostem“. Kolegovi Markovi šanghajská Jo-Lan-da zase klade na srdce, aby se nepokoušel vyhnout novým dobrodružstvím. Co se stane s kolegou Petrem netušíme, protože svůj koláček sežral s i papírkem uvnitř.

Radši bych svoji věštbu vyměnila s Markem za nová dobrodružství, ale musela jsem uznat, že slepota a příležitost se ke mně hodí víc. Každá vada zraku má svůj příběh, strategie a dopady. Začátek toho mého je jednoduchý – jsem krátkozraká po mámě. A fakt, že nenosím kompenzační pomůcky se do značné míry opírá o to, že máma je používala vždycky až moc.

Slovo brýle se v mém dětství spojovalo výhradně se slovy „kde zas mám…?“, „neviděli jste?“, nebo „někdo z vás mi je musel naschvál schovat“. Získala jsem z toho pocit, že bez brýlí se moje jinak schopná a hyperaktivní matka pokaždé změní ve zranitelného velemloka, nebo nějaký podobný albínský zvíře žijící na dně jezera, které se orientuje jen pomocí hmatových vousků. Samozřejmě, že se dalo zašantročených brýlí zneužívat. Samozřejmě, že jsem to dělala. A s mým ztrácením a zapomínáním čehokoliv jsem si řekla, že já se nachytat nenechám. Radši budu vidět blbě, ale zato bez výkyvů.

Tohle třeba dodnes nechápe bystrozraký eM, který je schopen předčítat titulky z novinovýho stánku půl kiláku daleko. „Jak jsi mě mohla nevidět?“ diví se, když naproti sobě jdeme po chodníku a já ho chladnokrevně minu. „Prostě vyjdu ze dveří, podívám se, kdo je na ulici a jestli ho znám, přečtu si nový plakáty naproti a zkontroluju si počet psích hoven až do příští zatáčky.“ Pro eM je chození po ulici stejně samozřejmý a nudný, jako když jíte chleba. Pokud bychom použili stejnou paralelu, já se svým krajícem málokdy trefím do pusy.

Když totiž vyjdu na ulici, většinou vnímám prvních pár metrů, a to nemluvím o tom, že někdy čtu při chůzi knížku, abych ji nemusela vybalovat až v metru. Všechno, co je dál než deset, dvacet metrů, je krajina za zrcadlem, kde se může přihodit úplně cokoliv. Třeba jdete a na konci ulice vidíte stát na jedný noze liliputa v lahvově zeleným fráčku. Když jste krátkozrací dlouho, je to pro váš mozek úplně normální. Za pár metrů se liliput promění v normální odpadkový koš a co? Váš mozek kolem sebe v panice nestřílí stresovýma hormonama, jako by se to určitě stalo eMovi. Váš mozek viděl už tolik liliputů a hyen v plesových šatech, že ani nepípne a bez komentářů přeostří na nějakou pruhovanou hromádku, co vypadá jak tygr přivázaný před kavárnou.

Tyhle hromádky mozek vždycky zaujmou, ale bohužel už nemám mentální kapacitu na to, abych zblízka čekovala ještě všechny kolemjdoucí - jestli se známe na pozdrav, small talk, nebo jestli jde o člověka, se kterým patnáct let žiju. Sorry jako. A to je ten nejhorší důsledek krátkozrakosti –  že jsem pro své kolegy, kamarády a bývalé spolužáky ledová královna, která se s nimi baví jen účelově, ale když je někde náhodou potká, dělá, že je nezná. Snažím se šířit osvětu, ale je to marný. Stejně vypadají všichni zklamaně, když mi vypráví o tom, jak na mě nadšeně mávali a ztrapnili se před celou tramvají.

Žmurův nejlepší kamarád má babičku z Francie. Někdy Nicol na pár týdnů přijede a vyzvedává vnuka ze školy, takže spolu čekáme před budovou. Nevím, jestli jste viděli Velkého Gatsbyho, ale pro mě bude navěky Nicol, pro kterou jsem byla před školou tou jedinou osobou ve vesmíru. „Dobvý dén“ hnala se ke mně s rozzářeným úsměvem a byla z našeho setkání pokaždé tak potěšená, že jsem se kvůli ní naučila pár francouzských frází. Potom jsem si koupila nový černý kabát, který naše přátelství nečekaně ukončil.

Minulý týden kolem mě Nicol nevšímavě proplula a rozzářeně se vrhla na úplně jinou matku stojící před školou. Matku v barvě a střihu mého starého kabátu. Mávala jsem na ni, ale dělala, že mě nevidí. „Má přes obě oči roztaženej zelenej zákal jako záclonu“ vysvětlila mi pragmaticky Vinckova máma. „Vidí jen v barvách a obrysech.“ Možná, že i mě si Nicol celou dobu jen pletla s někým jiným.

Po aha momentu s Nicol mi konečně došlo, co si o mém zraku myslí eM a děti. Zatímco pro děti jsou tygři před kavárnou ještě v pohodě, eM nejspíš žije v dusivý představě budoucnosti, ve který hraje hlavní roli slepecká hůlka, rozmáznutý hovna na podrážkách a to nejhorší nakonec – vodící čokl, co si líže kulky na gauči a zachlupatí koberec.

Takže zvažuju laser. Ale bojím se – osobně dělám v práci docela dost zbytečných chyb a nechtěla bych na klinice narazit na někoho, kdo je na tom stejně. Mám svoje oči ráda, i když jsou jen na parádu a dodnes si do detailu vzpomínám, jak dopadlo první rande laseru s mým obličejem. Máte s tím prosím vás někdo zkušenost? Dokážete i po operaci přečíst tenhle post?







32 komentářů:

  1. Já s tím laserem nic nemám.
    Já jsem srab na tělesné zákroky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nechci se chlubit, ale já jsem srab i na depilaci voskem...!

      Vymazat
  2. Kamarad si to nechal udelat, nejak to zkazili. Chvili to vypadalo blede, ale pak to napravili a dopadlo to dobre. Vic detailu nevim. Zni to jako dobra zkusenost?
    Ja jsem presne tvuj pripad. Je jednodussi chodit poslepu, tak chodim. Kupodivu doktory porad prekvapuje, kdyz nectu ani prvni pismena svetelny tabule. A zrovna predevcirem mi batole zmackalo jediny brejle na dokonaly origami. Zkusenosti s laserem nemam, ale tip na optiku, kde vyzehlej brejle z nekolika pravejch a dalsich uhlu, jo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud bych byla v jeho situaci a stihla si už koupit bílou hůl, tak bych ji šla ošetřujícímu lékaři píchnout rovnou do žeber. Já zatím nemám ani ty zmačkaný, ale držím palce, ať vydrží mnoho origami cyklů, než batole vyroste!

      Vymazat
  3. Na laseru jsem byla. Nic příjemnýho, ale dá se to vydržet.
    Svět po prokouknutí vypadal, jak když ho celej někdo umyl, nádhera.

    Ale bohužel se mi okamžitě zhoršil zrak na blízko, což mě neupozornili. Dávali mi přečíst nějakou jejich tabulku, tam jsem přečetla vše, tak prý za ně dobrý. Ale moje schopnost číst ta nejmenší písenka na obalech zmizela.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chmchm, to by mě zamrzelo. S miniaturním písmem na obalech nemám problém a asi by mě naštvalo, že se to nedá použít současná taktika - prostě přijít blíž.

      Vymazat
  4. Můj syn měl skoro pět dioptrií,když se rozhodl pro operaci.Byl na klinice ve Zlíně. Vezla jsem ho tam a týž den zpět. Jedno oko bylo hned druhý den v pohodě, druhé nějak vázlo. Tak se tam vydal znova a ukázalo se,že se mu to nějak shrnulo či co. Tak mu to během chvilky zase narovnali a vše ok. Je spokojený,že nemusí nosit brýle ani čočky. Jak jsem koukala na ty davy lidí, co se tam točily v čekárně, je to asi dobrej byznys, odsypalo to jak na běžícím páse.. Ivča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Uf, tak ještě, že to dobře dopadlo. Byznys určitě, jen by mě právě zajímala nějaká přesnější statistika malých a větších komplikací - nechce se mi věřit, že to je na všech těch masách lidí opravdu tak jednoduchý, efektivní a široce použitelný.

      Vymazat
  5. Žena zvažovala. Nechala si udělat jakýsi vstupní vyšetření a pak na to nešla, protože jí to nedoporučili. Lékař té kliniky nechal uplavat pár desítek tisíc proto, aby si žena náhodou místo zlepšení ty oči neoddělala. Přijde mi to jako vcelku fér přístup, takže ti tu kliniku s čistym svědomím doporučím.
    Jen se musím manželky zeptat, která to byla. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je hodně fér! Mám kromě klasický krátkozrakosti i astigmatismus, takže taky nevím, jestli by to vůbec šlo a s jakým výsledkem. Musím se ale pochválit, protože jsem si zatím negooglila "oslepnutí po laseru", ani "zpackaná operace očí"...

      Vymazat
    2. Žena promluvila. Byla v Krči na klinice Gemini.
      Podle toho, co mi říkala, se mi jejich přístup k pacientovi jevil velmi poctivej.
      ...a koukám, že už ti tu někdo stejnou kliniku doporučuje i s vlastní zkušeností... ;-)

      Vymazat
    3. Díky, je to jeden z horkých kandidátů:)

      Vymazat
  6. Pěkný den, jsem po operaci skoro pět let, úplně bez problémů (Gemini). Vstupní vyšetření určitě stojí za to aspoň zkusit, zdá se, že si opravdu dávají pozor, komu co doporučí. Samotná operace se dá ustát (a to bych si předtím nezvládla ani nasadit čočky :) ), je to fakt rychlé. Kdyby vás zajímalo něco dalšího, klidně se ptejte.

    A jinak váš blog miluju už pár let, díky za všechno :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, miluju takové komentáře:) Zajímá mě hlavně to, jak rychle proběhne rekonvalescence - a jestli prostě člověk vyběhne z ordinace už jako bystrozraký, nebo naopak ve vlčí mlze, která se v tom lepším případě postupně rozjasní? (A za jak dlouho?) Je něco, co se potom nějakou dobu dělat vyloženě nesmí?

      Vymazat
    2. Hned ne, z ordinace by měl mít ideálně doprovod, svět je trochu mázlý, což se zlepší během pár dní. Minimálně tak dva tři dny je důležitý si nechat klid, člověk je světloplachý a oči by se neměly zatěžovat, aby regenerovaly. Po těch pár dnech už vidí celkem v pohodě, ale měl by být opatrný ještě cca měsíc (mezi doporučeními jsou sluneční brýle, nezvedat těžký věci, nemnout si oči a vyhnout se prašnému prostředí, vodě v očích a třeba sportům, kde by mohlo do oka něco vletět). Každý to bude mít asi trochu jinak, ale za sebe můžu říct, že po dvou týdnech jsem jela stavět tábor a po měsíci jsem při cestování chytila nepěkný bakteriální zánět spojivek - a oči to i po čerstvé operaci ustály všechno, pořád vidí krásně :).

      Vymazat
    3. To zní všechno docela rozumně, prašný ani jinak náročný sporty se mě naštěstí ani netýkají:) Díky!

      Vymazat
  7. Žena na tom byla asi před 12 lety v Lexumu, bylo to nepříjemné, ale je moc spokojená. Můj šéf byl taky tam a zhoršilo se mu vidění na blízko, z čehož je trochu rozčarovaný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pro mě docela zásadní. Jestli si mám vybírat mezi dalekozrakostí a krátkozrakostí, tak bych asi zůstala u toho, na co už jsem zvyklá. A ženě se nezhoršilo nic?

      Vymazat
  8. Depilace voskem se bojím taky, ale nezvažovalas kontaktní čočky?
    Já mám jedna a půl dioptrie na každým oku, ale bez kompenzačních pomůcek bych nevylezla z bytu. Zato po přichodu domů je to první věc, co odkládám, jako jiné ženy podprsenku.

    OdpovědětVymazat
  9. A co čočky? :-) Nosím je už spoustu let a zatím cajk. O operaci očí taky uvažuju už dlouho, ale mám stejně jako ty astigmatismus a tam je to bohužel kapánek složitější. Byly mi doporučeny vnitrooční čočky, na což jsem zatím moc velkej srab... :-( Třeba jednou... Ale po operaci očí je dost mých známých a převážně spokojenost...
    Adéla

    OdpovědětVymazat
  10. Žena: Mně ty čočky připadají jako poměrně náročná operace hned po depilaci voskem. Mám trochu averzi k hňápání si do oka. Ale chápu, že je to o zvyku.

    Adéla: To zcela chápu, zní to jako vyndaný bulvy na tom chirurgickým podnosu. Ale možná je to pro zkušeného lékaře stejně triviální jako manipulace s normálníma čočkama s na sálu jen o pár minut navíc.

    OdpovědětVymazat
  11. Já jsem po operaci pět a něco let. Však víš, kapala jsem si na Důlku. Je to jedna z těch věcí, který lituješ, žes neudělala dávno. Dvě hodiny po operaci už jsem seděla na chalupě v hospodě a vytřeštěně sledovala druhdy poměrně nudné nástěnné hodiny. Na zhoršení vidění nablízko mě upozornili, nikoli však v souvislosti s operací, ale s věkem. Stařecká vetchozrakost dorazila letos, ale zatím odolávám a snažím se to rozkoukat. Byla jsem v Lexum Brno.
    Jinak to čumíš, kolik máš čtenářů!?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To nejlepší nakonec:) Jo, pamatuju si, že jsi to brala hrdinsky, ale přesný detaily si nepamatuju - jednak je to už pár let a druhak jsem o tom neměla díky své zrakové vadě takový přehled jako ty. Škoda, že se nedá trochu vypálit i ta vetchozrakost, co?

      Vymazat
    2. Hele, asi dá, ale nevím, co musíš kromě platby splnit za podmínky. Třeba u té krátkozrakosti je podmínka, že by ti už dioptrie neměly růst, mně se třeba od 18 nepohnuly. U tebe nevím, jak to zjistí, když podle všeho na oční nechodíš :-) A není to samozřejmě zahrnuto v doživotní záruce, kterou jinak na zákrok mám (tzn. kdyby se mi krátkozrakost vrátila, tak další korekci budu mít zdarma).

      Vymazat
  12. já byl coby šestiletý na operaci střeva... ale nevím, jestli se to počítá, byť bylo slepé!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V takovém případě by se měla počítat i všechna rande naslepo!

      Vymazat
    2. Těch za sebou pár mám. Zdaleka ne všechna dopadla slavně.
      Klidně to můžem probrat, ale nejsem si jist, zda ti to pomuže s očima...

      Vymazat
    3. Mně jich pár spíš otevřelo oči:))

      Vymazat
  13. 15 let po operaci jednoho oka (na jednom 8, na druhem 0), videni po vykonu vadhera, ted uz tam asi nejaka na dioptrie znovu pribyla, protoze se o oci nestaram zrovna dobre. jak pisou ostatni, ma ma superschopnost prohlizet si zadery na prstech z 1cm vzala za sve, nejbliz to slo zaostrit z cca 10 cm. Ztrata ultrazoomu pro me byla jedinym negativem. Zakrok byl kratkej a bezbolestnej, ale ja se rypu v ocich bezne, takze kdyz mi operater kreslil na umrtvene oko fixou tecky tecky astigmatismu, tak mi to prislo akorat vtipne...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi si nechám udělat každý oko jinak - jedno na dálku a druhý se superzoomem. Nejlepší by to bylo na chameleona!

      Vymazat
  14. Také bych nedokázal jít na tu laserovou operaci. A to jsem tak krátkozraký, že dost dobře ani nevidím na zem pod svýma nohama. Ale ten astigmatismus k tomu ... děsím se, že to po operaci bude ještě horší. A tak mám několikery brýle.
    Milan

    OdpovědětVymazat
  15. Chtěl bych využít této příležitosti k poděkování kouzlu, který se jmenoval Dr. Ajayi, protože pomohl obnovit mír v mém rozbitém manželství, poznávám o něm prostřednictvím přítele, který pomohl s šťastnými čísly vyhrát velké v loterii. Nechci jít do podrobností, ale co vás bude zajímat, je to, že Dr. Ajayi je opravdový duchovní člověk, protože jsem hledal pomoc z různých zdrojů, ale nic se nestalo, dokud mě můj přítel neobjevil, kontaktoval jsem ho ohledně svých přerušil manželství a vysvětlil mu všechno, řekl mi, co je třeba udělat, čehož jsem vyhověl, a dnes jsem šťastným mužem v manželství, moje žena se vrátila domů a řekla, že už nechce rozvod a díky Dr. Ajayim je těhotná s chlapečkem a moje finanční sochy se zlepšily. Pokud potřebujete pomoc s jakýmkoli problémem, obraťte se na velkého kouzelníka Dr Ajayiho na e-mail: drajayi1990@gmail.com nebo Whatsapp: +2347084887094 je 100% zaručena. můžete také kontaktovat další kouzlo.



    * Kouzlo manželství

    * Kouzlo propagace práce

    * šťastná čísla pro loterii

    * Kouzelné pero na zkoušky

    Kulka kouzla oblečení

    * Vyhrajte jakýkoli soudní spor

    * Ochranné kouzlo

    * kouzlo prosperity

    atd....



    Nebuďte stydliví, kontaktujte ho a opravte své problémy během několika dnů od duchovního zásahu.

    E-mail: drajayi1990@gmail.com

    Whatsapp: +2347084887094

    OdpovědětVymazat