sobota 27. dubna 2019

Festival nejhorších výmluv pod sluncem: To ta koza!


Předem se omlouvám, ale dneska bych si vás potřebovala na něco půjčit. Řekněme – jak by vám bylo na pár minut v roli úřednice na matrice?

Věc se má asi takhle. Od října jsem vdaná  - ale jenom v Portugalsku, protože svatby v cizině tady v Česku vyřizuje jediná úřednice v Brně. Má na to lhůtu půl roku, aby vám vystavila platný oddací list. Wow. Už jste někdy slyšeli o úřednici takového celostátního významu? Co kdyby umřela? Víte, kolik lidí by kvůli tomu nedosáhlo na manželský papíry? Jo aha, vy už se těšíte, že se stanete touhle master úřednicí. Tak to vás musím zklamat. Tahle úřednice si splnila povinnost a poslala oddací list někdy začátkem března. A já jsem měla jako řádný občan splnit svou povinnost a nechat si udělat novou občanku na vdanou paní.

Jenže to máte: Stresy v práci. Zápisy na základkách. Články na blog. Upomínka z knihovny a tisíc dalších věcí. Jako správný nabalovač v batohu nosím papírový desky, ve kterých tahám rodný listy, registrační papíry od zápisů, seznam nevrácených knížek a jmenný rejstřík věcí na školu v přírodě. Kdybyste se mě pokusili legitimovat třeba na návštěvě v ZOO, zjistili byste, že mám na sebe víc dokladů, než drahej pes s rodokmenem.

„Jenže mě ta vaše ZOO nezajímá“, řeknete, protože jste ta úřednice na matrice. „Občanku, oddací a rodný list“ a podíváte se na mě přes brýle. Důrazně. Nemáte čas na nějaký srandy, za čtvrthoďky jdete s Jarkou z bytovýho odboru na obídek.

„Ale to by vás mělo zajímat, protože právě tady začíná celý ten příběh“ odpovím vám na to přesvědčivě a udělám si u přepážky pohodlí. Pošlu Čičman s dvackou do automatu na kafe.

„Cappuccino?“ zeptám se.

„Oříškové, prosím“ nejistě přisvědčíte. Čičman odběhne.

„Takže se procházím s tím batohem plným důležitých dokumentů po ZOO“ začínám.

„Zbývá vám přesně 7,5 minuty úřední otevírací doby“ odcedíte mrzutě, ale to mě nevyvede z konceptu.

„Právě jsme si prošli pavilón slonů a míříme pro zmrzlinu. Mimochodem to víte, že se má hrabáčům kapským každým dnem narodit první mládě?“

Ne? Na mláďátka vás nedostanu. Tak to prostě budu muset vysypat popravdě.

„No a pak jsme došli k takové té ohradě s africkýma kozama, ke kterým můžete vlézt a mazlit se s nimi. Fakt nechápu, jak vás k nim můžou pustit bez zbrojního pasu a uspávací pistole. Jo, ty kozy jsou úplně netečný. Ale jen do chvíle, kdy si koupíte ty kozí granule jako krmivo v kornoutu.“

Na to chcete taky něco říct, ale já vám nedám šanci. „Vaše cappuccino“, podá vám Čičman kelímek a vy se rezignovaně napijete.

„Ty bestie se začaly organizovat, už jak slyšely povědomé rachtání granulí na chodníku. A když jsem mezi ně s tím kornoutem vlezla, sesypalo se na mě celé devítičlenné stádo. Zatlačily mě do kouta. Jejich šéfka vyskočila na ohradu, aby byla vyšší než já a dívala se mi upřeně do očí.

„Takhle“ nakloním se k přepážce a vytřeštím na vás bulvy jako pacient s Graves-Basedowovou chorobou. (Okamžitě si to přestaňte googlit a soustřeďte se prosím!)

„Pochopila jsem, že to je ta legendární marocká koza, co umí lézt  po stromě. Její černá sestra mě kopýtkem šlápla na nohu a třetí jsem měla opřenou přes rameno a žvýkala mi vlasy….“

„A proč jste jim ten kornout nehodila?“ Dobrá otázka, nabízí se. 

„Nevím. Něco mi říkalo, že kdybych to udělala, tak to prohraju za celou lidskou rasu. Ale prohrála jsem to stejně, protože ta koza na kameni za mýma zádama mi mezitím z pootevřenýho batohu vytáhla z desek rodný list a seznam nevrácených knížek.

„Chcete mi tady tvrdit, že jste si v březnu povinně nevyřídila platný občanský průkaz, protože vám na konci dubna sežrala koza rodný list? V ZOO?!“

„A seznam nevrácených knížek“ přisvědčím smutně.

Ehm. Jo, já vím. Asi to neprojde, co?

Nati Melnychuk/ Unsplash




32 komentářů:

  1. Kozy toho jsou schopné, no. Upřímnou soustrast :)

    OdpovědětVymazat
  2. O tom se píše už v klasické literatuře.
    (Čímž samozřejmě myslím Gabru a Málinku.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Svatá pravda, já to taky četla! Ivča

      Vymazat
    2. Přemýšlím, proč přede mnou naši knihu takového přesahu zatajili.

      Vymazat
    3. To byla zásadní chyba, ale ještě je čas pořídit to Čičman! Jak já to cca koncem prvního stupně milovala <3

      Vymazat
    4. Což já je taky milovala a chovám podezření, že mě Amálie Kutinová ovlivnila i ve výběru povolání, ale jak si tak z článků vybavuju Čičmaniny preference, příkladně krváky od Grimmů, tak nevím, jestli se cérky osvědčí :)

      Vymazat
    5. Přesvědčily jste mě - mají ji u nás v knihovně a hlavně jedna z dcérek má skoro stejné jméno jako Čičman. Náhoda? Nemyslím si!

      Vymazat
    6. Budu napjatě očekávat recenzi!

      Vymazat
    7. Tyvogo! Teď neusnu a budu premejšlet, jestli je Čičman Amélie nebo Babriela...

      Vymazat
    8. Dlouhou dobu sama sebe nazyvala Malinou, budiz tak tobe dostatecnym voditkem;)

      Vymazat
  3. Quanti: Náhodou.Jako rozenou pesimistickou fatalistku mě hrozně příjemně překvapilo, že jsem sebou neměla oddací list, který by byl býval sežrán. Vytloukat tohle lejstro z portugalských úřadů by teprve vydalo na hutný post...

    Haplo, musím se dovzdělat!

    OdpovědětVymazat
  4. Veselé kozy :- )
    Mně koza sežrala luční kytici, co jsem natrhala mámě. Jen jsem se otočila a už mi ji žrala z ruky. Rozplakalo mě to. Takový práce mi to dalo... byly mi 4 roky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsou hrozně rychlý, co? Tak snad to za ta léta přebily příjemnější požitky. Třeba kozí žervé.

      Vymazat
  5. Mně kozy nesežraly nikdy nic.
    ...což však samozřejmě neznamená, že vim, kde je můj rodnej list...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nj, ono se v Praze s kozama moc nepoštěstí. Teď nevím, jestli k tomu připsat bohužel, nebo bohudík.

      Vymazat
    2. V minizoo na Hájích kousek od Milíčovskýho lesa. Tam maj všelikou hospodářskou zvěř, mezi jinými i kozy.
      K těm se dá vlézt do výběhu, takže příležitost nakrmit je svým propadlým záručním listem by byla.
      Oni tam ty kůzlata sice spíš tak jako odpočívaj, než že by se turistům sápaly na záda ve snaze jim sežrat řízek s řidičákem. Ale to neznamená, že by se na ně člověk nemohl vymluvit ;-)

      Vymazat
    3. A v lesni ZOO na Zbraslavi maji zas divoky prasata. Tam muze nepohodlnej clovek zmizet celej i s papirama, zbydou jen boty.

      Vymazat
    4. Myslíš tu v Břežanskym údolí?

      Vymazat
    5. Pořád tam ta prasata jsou? Skvělý. A taky je ZOO Zájezd, za Okoří, tam taky mají domácí zvěř. A ještě v tom kraji myslím v nějaký Slatině u Zvoleněvsi, ale když jsem tam došla v parném létě s bandou dětí, měli zavřeno, bídáci.
      Nedopřáli nám tu radost, aby nám kozy něco důležitého sežraly, třeba slaměný klobouk.

      Vymazat
    6. Také bych ráda přispěla svou troškou do zoologického mlýna: Mini Zoo Wapiti Pernek u Horní Plané - mají tam mluvicího krkavce.

      Vymazat
    7. Liška, F.: Díky za tipy k prozkoumání! Co říká ten krkavec?

      Vymazat
    8. Galahad: Nevím, jestli je to v Břežanským údolí, ale nejspíš jich tam víc na Zbraslavi nebude. Je taková zastrčená u lesa.

      Vymazat
    9. Jo, to asi bude ona :-)
      Někde poblíž jsme loni s děckama lovili bodiky do nějaký letní hry, co připravuje Déčko... Tedy jsme si přitom i tu zvěř prohlédli.

      Vymazat
  6. copak kozy! kdo četl Cestu krve od Jiřího Kulhánka, tak ví, že nejhorší jsou zombie srnky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A co takova zombie kotatka? Predstav si ten proutenej kosik plnej kotatkovskych obliceju, jemnych chloupku a rozsklebenych tlam s dvema radama zralocich tesaku. Anebo zombie zakrslyho kralicka. Ale to si vlastne nemusis predstavovat.

      Vymazat
    2. zombie koťátka vpletená do klubíček, brr.

      Vymazat
  7. prosím prosím, až půjdeš na ten úřad, mohl by být stream?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Magický kruh se propojí - bude to cesta na ten samý úřad s bezrukým vrátným, kde mi Čičman hodila občanku do dubovýho sarkofágu. Když o tom tak přemýšlím, tak by mi po tom všem vlastně mohli i uvěřit!

      Vymazat
  8. Vy jste nečetla Gabru a Málinku? To mi připadá neuvěřitelné.
    No a co se týče té ouředlnice na zvláštní matrice v Brně 1, nechápu, proč jste za ní chodila. Já jsem si s ní vždy jen dopisoval (syn narozený v cizině). A dva z mých synů, co si vzali cizinky, si s ní taky vždy jen dopisovali. A fungovalo to bezchybně.
    Hovořit s ouředlníky zoči-voči je prostě zásadní chyba. Na ouřad se nechodí, na ouřad se píše!
    Oni na Vás vůbec nejsou zvědaví.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jen mi potvrzujete, že je potřeba připsat tuto výtku na seznam zanedbané výchovy adresovaný mým rodičům, děkuji.
      S tou paní z Brna si jen píšeme. OP jsem si vyřídila na tom "našem" úřadě, kde Čičman už občanku ztratila. A rodný list k tomu, tramtadadá, potřeba nebyl. Vystavení duplikátu se tedy odkládá na blíže neurčenou dobu. Třeba to za mě zařídí někdo jinej až za mnoho a mnoho let na funuse...

      Vymazat
  9. Vždy mi to připomene základnu a příběh "po roce zase proboha nemám úkol z matiky :D"

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A ztracenou zakajdu - te bylo totiz potreba udrzovat dve verze. Jednu pro rodice, jednu pro tridni ucitelku. Prunik obou stran byl nepripustny:)

      Vymazat