úterý 15. prosince 2020

Balíkovna České pošty: Napínavá pátrací hra pro jednoho

 

Seznam se s novými lidmi, nauč se pracovat s kompasem, rozluč se s karanténní obezitou

Nevím, jaký vztahy s Českou poštou si pěstujete vy, ale naše zahrádka vzájemného respektu a sympatií definitivně uvadla, když pošťačka naposled hodila dopis do jiné schránky. Což by zamrzelo, kdyby to byl ručně malovaný pohled od bratranců z Lipna, ale nebyl. Byl to dopis od socky, která mi dala 30 dnů na zaplacení pojistného s bonusem padesátitisícové pokuty, když se tak nestane do stanoveného data. Soused mi dopis přinesl s omluvou za měsíc, protože byl mimo Prahu. Jen pro pochopení souvislostí – máme podobný příjmení. Něco jako Nováková a Nováček.

Pojďme si to říct otevřeně. Normální člověk bez bizarního úrazu mozku s rozpoznáním rozdílu v našich příjmeních problém prostě nemá. Ale nám nosí poštu nejspíš gibon, který na pobočce ČP vylezl ze ztracené zásilky filipínských pašeráků. Ještě jsme ho nikdy neviděli, protože nezvoní – ale podle naškrábaných výzev k vyzvednutí jde o samičku jménem Angela. Angela poštu rozděluje kvantitativně – do naší schránky nahází půl kila letáků a k Nováčkovým půl kila naší korespondence, takže si se sousedem měníme pohledy za akční nabídku Kauflandu.

Díky Zásilkovně, PPLku a dalším dopravcům, kterým patří velký dík za to, že nepodporují zaměstnávání zvířat v zajetí, našich sousedských výměn postupně ubývá. Ale v prosinci odstartovaly na plný pecky předvánoční nákupy v karanténě a já jsem s hrůzou zjistila, že jsou všechny Zásilkovny a kurýři beznadějně obsazený až do půlky ledna, než se všechny podělaný dárky ve třicetidenní lhůtě zase vrátí zpátky do obchodů. Jako jediná volná varianta doručení mi pod objednávkou blikal Balík do ruky a Balíkovna České pošty. Chvilku jsem se pousmála nad možností, že bychom se s Angelou opravdu potkaly ještě před tím, než vhodí výzvu k vyzvednutí sousedovi do schránky a vyšplhá přes vzrostlý kaštan na dvorek do vedlejšího vnitrobloku. Že bych jí pozvala dál na banánovej chlebík a pokecaly o národních parcích na Sumatře. Jenže já ten balík potřebuju. Doručení do ruky jsem tedy zavrhla jako nepravděpodobné a odklikla políčko Balíkovny.

Balíkovna, jak jsem z popisu pochopila, je ukradenej koncept Zásilkovny. Prostě si vyberete nejbližší obchod spolupracující s Českou poštou, zatrhnete adresu a za týden přijdete s kódem pro balík.

Za týden jsem opravdu obdržela kód pro vyzvednutí a hrnu se do vinohradské trafiky pro zásilku.

„Chm, chm, to jméno mi nic neříká“ tvrdí paní trafikantka předtím, než přehází celý sklad zásilek.

„A fakt to tady máte?“ ptá se, už trochu zpocená a nevrlá.

No tak snad nejsem úplně mimo – přece vím, kam jsem si nechala poslat balík, ne?

„A dívala jste se do esemesky?“ ptá se trafikantka a odkopne kartóny cigaret, které na ní zákeřně popadaly z police.

„Dívám se tady do mailu…“ stojím si za svým a trafikantka mi skočí do řeči.

„Já jsem si to myslela!“ zahrozí na mě ukazováčkem, jako by ch si přišla uplatnit falešnej los. „To se ale koukáte blbě. Musíte koukat do esemesky. Je úplně jedno, kam jste si to nechala poslat. Pošta vám napíše v esemesce, kde to máte dovopravdy.“

Nelhala. Balík byl sice v trafice, ale někde úplně jinde. Konkrétně v trafice pár metrů od pošty. Náhoda? Nemyslím si. Tím pro mě napínavá hra „Po stopě balíku“ skončila, ale mohla jsem aspoň přispět nápovědou cizímu pánovi na pokraji nervového zhroucení, pro kterého na téhle Balíkovně honba za pokladem právě začala.

Neřekla bych nic, kdyby mi třeba přišlo upozornění se signifikantním předmětem ve smyslu změna doručení. Nepřišlo. Usuzuji z toho, že vám balíček může přijít na kteroukoliv z odhadem deseti tisíc výdejen. Samozřejmě kromě té, kterou jste si zadali vy osobně, protože to by nebyla hra, uznejte.

Bodíky za kreativu v tomto případě České poště nemůže nikdo upřít. Už se těším, až si pro příští balíček pojedu do Beskyd, nebo do Popradu!


Takhle je to podle předvánočního marketingového průzkumu České pošty sice mnohem jednodušší, ale přijdete až o 66 % zábavy a 78 % uspokojení, když se se svým balíčkem konečně shledáte.
                           

34 komentářů:

  1. Taky by pobocka mohla byt pobliz planovaciho uradu na Alfa Centauri ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji za ponaučení, k jehož získání jsem nemusela nastavit vlastní krk! To by mě opravdu ani ve snu nenapadlo, že si něco vyberu, a druhá strana to kreativně změní.

    OdpovědětVymazat
  3. O ČP úplně bez komentáře, zrovna se snažím pár dní vychladnout. Mají podobných Angel zaměstnaných očividně mnohem víc.

    Tak já princip balíkovny pochopila jinak, lépe řečeno - u nás na vystrkově (tj. vše mimo Prahu), je balíkovna na městskou čtvrť čítající 100 tis. obyvatel v nabídce jedna, a to na nej poště. Zrovna předevčírem jsem tam zkusmo jeden balík nasměrovala, tak jsem zvědavá, odkud se k nám dostane.

    Podle toho, co píšeš, to vypadá jako nějaká inovativní hra po vzoru kešek... :-)

    OdpovědětVymazat
  4. To já si objednala glazuru na vánoční zboží před 14 dny a dnes slavnostně došla.( e-shop neměl jinou možnost přepravy) Takže objednávky rozhodně do Vánoc nestihnu.Po týdnu, co jsem volala na poštu, proč u nich týden leží balík a jestli by ho nemohli poposunout z Prahy směr Morava, mi paní řekla, že netuší, kde přesně balík leží, tudíž ani nemůže říct, jestli se balík přesunuje.

    OdpovědětVymazat
  5. No ty vole! S touhle fintou jsem se naštěstí zatím ještě nesetkala, protože už nějakou dobu mi vychází taktika "vybrat jakýkoliv jiný způsob doručení, i kdyby to mělo být o stovku dražší". Ale díky za varování! Orientační smysl mám na nule, takže se to určitě bude jednou hodit :-D

    OdpovědětVymazat
  6. Milan: Nebo na Marsu. To by ještě navíc zavánělo konspi spolčením ČP s Elonem Muskem.

    Vulpecula: Rádo se stalo:)

    Nomi: No vidíš, to je tip na zlepšení za všechny prachy - mohly by se posílat jen GPS souřadnice a balíky strkat třeba do dutin vykotlaných stromů.

    Soňo, takhle bezelstná nevědomost mě s ČP taky zabíjí:) Držím palce!

    Marie Veronika: Měla jsem to stejně - a budu to mít stejně hned jak pomine vánoční šílenství. Trochu blbý je, že úřady a instituce v podstatě nic jiného než ČP nepoužívají, takže se asi nikdy nerozloučíme úplně.




    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na úřady a instituce doporučuju datovku, ušetřila mi už dost nervů :)

      Vymazat
  7. Připravte si šutry, nenávistné komentáře i cokoliv dalšího.. Já mám teď s poštou úplně krásný zážitek. Balík jsem podala v pátek do deseti minut, v pondělí byl na místě určení, o čemž mne informovala SMS.

    OdpovědětVymazat
  8. A dneska i paní, která ho včera přebrala :) Takže hádám, že sportku už v životě nevyhraju.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prezi: Lapám po dechu! Nejspíš pošta zřídila nějaké nablýskané oddělení zákaznické spokojenosti, výkladní skříň, jak by to mohlo vypadat v daleké budoucnosti:)

      Vymazat
  9. Když už jsme u toho, já teprve tuhle zjistila, že pošta doručuje i v sobotu.
    Žel, neposlali předem varování, takže než jsme se v sobotu ráno přes "čekáš někoho?" a nalezení decentních svršků dostali k otevření dveří, pošťák byl v trapu, aniž se dostal ke schránce, aby do ní vhodil výzvu k vyzvednutí.
    Včera jsem si pro ten balíček byla na poště.
    Dneska jsem ve schránce našla tu výzvu.

    Ale ať jim nekřivdím, musím přiznat, že na poště to fakt odsejpalo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přímo na přepážku jsem se teď před Vánoci neodvážila, ale je to dobré vědět:)

      Vymazat
  10. Jooo...počta... :-)
    V době nedávné doručovali ženě zásilku z aliexpressu. Žena balíček neměla, odesilateli balík překročením hranic jakoby spadl do černý díry a pošta tvrdila, že zásilku doručila. Naštěstí se drahá nedala a dloubala do pošťáků tak dlouho, až z nich vypadlo, že ten balíček doručovali jinam. Že prej Číňan blbě napsal adresu. Tak si drahá pro balíček došla na přepážku a zjistila, že dement neni Číňan, ale doručovatel, protože adresa na balíku byla správná. Proč ho doručovali do novejch kancelářskejch budov na žižkovskym konci naší ulice, pošta neví.
    Z jiného kraje se ke mně dostala historka nápadně podobná. Kámoš si objednával balík nějakýho zboží na e-shop z Ruska. Balík během asi čtyř dnů dospěl z Ruska do Pardubic, kolem kterých něco přes tejden kroužil.
    ...aby se posléze navzdory poměrně bedlivýmu sledování a ze strany adresáta do toho Ruska zase vrátil jako nedoručenej...
    ...maj ty hry fakt vymazlený...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aliexpress se u nás většinou válí k volnému rozebrání na parapetu u schránek. Jinak je to až dojemný, kolik kiláků po široké Rusi musel urazit, a pak se ztratí v debilních Pardubicích. Lassie se vrací...

      Vymazat
    2. Ad aliexpress - v podstatě sukces. Ke svý zásilce se aspoň máš šanci dohrabat. :-D
      Ad zásilka z Ruska - když se o tom ferda zmínil, cejtil jsem se, přiznávám, trochu poníženě, když zásilky lépe zvládá i národ, kterej se písemně vyjadřuje pomocí obrázků rozbitýho nábytku.

      Vymazat
    3. No vůbec, zásilky z Číny jsou na samostatný téma. Nám jednou přišla místo sedacího míče hrouda o průměru 30 cm, která smrděla jako pisoáry ve Spolaně, že se to nedalo dát ani dětem:) Pod zásilkou z Ruska si představím kaviár nebo drogy schovaný v matrjošce:)

      Vymazat
    4. I ne... Hele: http://www.tracks-n-troops.eu/shop/index.php

      S hodnocenim zásilek z Číny souhlas - v tom balíčku, co jí pošťáci doručovali na druhej konec ulice, měl bejt žlutej koženej futrál na telefon. Prodejce na reklamaci s přiloženou fotkou pouzdra v barvě hořký čokolády reagoval nevzrušeným "Já vidim žlutou."

      Vymazat
    5. Tyjo!
      Možná to bylo upřímný. Jestli nazývají Chuang-che žlutou řekou, něco na čínském vnímání hnědé a žluté prostě nehraje.

      Vymazat
    6. Ne, že by to nezapadalo do modelu :-)

      Vymazat
  11. Níže kolegova stížnost na ČP, necenzurováno včetně gramatických chyb:

    Dobrý den,



    Rád bych si stežoval na poskytované služby pošty Olomouc 2.



    Stručně popíšu problem:



    Očekávali jsme firemní zásilku ze zahraničí v s vlastní hodnotou cca 400 Eur pod trasovacím číslem RFxxxxxxSK, ta byla odeslána v Bratislavě 11.11.
    Jsme společnost, která má provozní dobu, kdy mohou být převzety zásilky, od 7:00h do 16:30h.
    Výše uvedená zásilka, ale nebyla doručena.
    K této zásilce nebylo doručeno oznámení o uložení na poště.
    Podle aplikace pro sledování pošty (jak České pošty, tak Slovenské pošty) je uvedeno, že zásilka nemohla být doručena, protože adresát nezastižen a to prí hned dvakrát!!!
    Při zjištění, podle infolinky české pošty, je zásilka uložena na poště Olomouc 2.
    30.11. náš pracovní navštívil pobočku Olomouc 2, přepážky č. 4, okolo 16:30 a zde se setkal s neochotou a o co hůře s neschopností úředníka vyhledat zásilku podle výše uvedeného trasovacího čísla a podle dalších nacionálí jako jsou název společnosti (adresáta).
    1.12. jsme provedli pokus kontaktovat pobočku Olomouc 2 telefonicky na obě z uvedených čísel v době okolo 8:30, tedy v provozní době pro tento den. Pokus byl proveden cca 5 bez příjmutí hovoru. To vždy cca 3 minuty vyzvánění až do doby, kdy operator přerušuje volání.



    Tohle shledávám jako velkou nespolehlivost v doručování a to především pro obchodní sféru. Dokumenty, které jsou předmětem zásilky mají relativně malou hodnotu, jejich nedoručení může mít pro nás dopad v podobě vysoké finanční ztráty ze ztráty obchodní příležitosti a to minimálně v rozsahu několika set tisíc korun. Jenom vyhotovení nových dokumentů, které jsou předmětem uvedené zásilky může trvat vice jak měsíc a to v tuhle chvíli bude pravděpodobně znamenat uvedenou ztrátu-



    Navíc nespolehlivost uváděných informací na portále české pošty o sledování zásilek jednoznačně vede na uvádění nepravdy o doručování.



    Zádám vás tedy:

    O okamžité doručení zásilky adresátovi
    Zřízení okamžitého a preventivního nápravného opatření ve vztahu k cílovému doručování
    Přeškolení zaměstnanců pobočky, jak hledat zásilky, které evidentně jsou v databázi.
    A zajištění operátora, který zvedá telefony infolinky na pobočce Olomouc 2.


    To jsem stašně litovala, že tam nejsem.
    Nicméně zásilka byla poslaná na moje jméno, které na pobočce nebyli schopní vyhledat. Špatně rozumět mému jménu je asi jako nerozumět jménu Jana Nováková. Nakonec tam šel sám majitel firmy. Po několika dnech se vrátil s obálkou a prosbou, ať už ho na poštu nikdy neposíláme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chtěla bych být u přeškolení zaměstnanců i zajištění operátora! Jinak pár takových mailů (a určitě i s gramatickými chybami z rozčilení) už jsem na ČP taky poslala, ale bez odpovědi. Asi ještě pořád putují optickým kabelem...

      Vymazat
    2. Tak já se k úderné stížnosti asi týden chystám, jen zvažuji, jestli má smysl takto mrhat energií...

      Vymazat
  12. No, my někdy mívali ve schránce poštu pro celou ulici - byli jsme první barák.
    Dobrý taky bylo, když jsem si nechala poslat balíček do práce - na hotel, kde na recepci 7-22 pořád někdo je a v hotelové schránce byla výzva, že nikoho nezastihli. A když jsem to pak reklamovala, tak mi řekli, že se můžou pokusit o znovudoručení, ale musím si to zaplatit!
    Balíček s expresním příplatkem putoval po celé republice asi týden, zajímavé bylo sledovat jeho pohyb: Hradec Králové - Plzeň - Olomouc - Ostrava - Prostějov...
    A další balíček mi chodil taky týden. Každý den přišlo upozornění, že mám sedět doma, protože mi povezou balíček a večer přišlo oznámení, že balíček nebyl doručen, protože pošta měla nějaký problém. Ale pošťácký auto mi každý ten den stálo před oknem!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pošťácký auto před oknem ještě pořád nic neznamená. Podle mě jsou to jen účelové prostředky k vyvolání falešné naděje a zmatku, který pošťák využije k rozstrkání výzev k vyzvednutí všem supům, co hladově krouží kolem dodávky.

      Vymazat
  13. Moc pěkně napsané; nemůžu vyloučit, že až zase najdu ve schránce nesmyslný papír, že jsem nemohl být zastižen, začnu se rozhlížet po okolních stromech, jestli někde neuvidím gibona :-). My jsme se s poštou trochu poškorpili loni, když balíček se speciálním fotofiltrem v ceně středně slušného kompaktu na poště vydali ZADARMO (!! - byla to dobírka) někomu úplně jinému, kterého jsme pak v potu tváře hledali a asi po třech týdnech naštěstí našli. Mělo to tedy dobrý konec, ale jistá pachuť na našem vztahu přece jen ulpěla :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobírka zadarmo jinému člověku je majstrštyk! Celkem by bylo fér, kdyby tenhle faul zaplatila pošta (kromě toho, že ti upeče dort a složí epickou báseň jako omluvu, ale to určitě proběhlo, proto to zmiňuji jen letmo).

      Vymazat
    2. No, tak já mám oproti tomu před pár lety dvakrát zaplacenou dobírku, kdy vina vznikla na straně buď firmy nebo pošty, ale oba subjekty se k tomu postavili rázně po vzoru ukrajinských vymahačů. Bohužel, kvůli určitému monopolu ČP jsem musela ustoupit, protože je nejde úplně odstřihnout.
      Ale mimo jiné komunikace - hotově vám to podruhé platit odmítám, dejte mi číslo účtu, kam to mám poslat. Odpověď - né, to bychom pak nedohledali...

      Naštěstí něco jako spravedlnost vesmíru existuje, pár dní před tímto incidentem jsem obdobný obnos našla na zemi, takže to bylo vylej-nalej.
      Ale od té doby na dobírku hotově ani Ň! Řešilo se to tehdy s odstupem několika měsíců, takže doklad jsem už neměla, neb ani ve snu mě nenapadlo, že něco neštymuje...

      Vymazat
    3. To je psycho, a jak k tomu tedy doslo? Ja jsem myslela, ze je to z ruky do ruky - ty dobirku, posta balik. Doruceny s prevzaty balik by se tedy logicky mel povazovat za zaplaceny a pokud to tak neni, nepochybuji, ze ma posta celkem velke pojisteni na proplaceni svych dorucovacich failu...

      Vymazat
  14. Draha Psice,
    Zacala jsem Vas cist nedavno a pokazde me rozlozite smichy. Az se deti blbe koukaj jestli jsem toho vajecnaku nevypila moc.

    Pratelsky vztah k CP jsem nasla az prestehovanim na venkov: zkratka vidlema blokuju cestu (ne,neni to silnice) a neprojede dokud neda! A ze pri pohledu na svatkove vidle da a da rada!

    Ovsem takove zrizeni kvalifikovaneho certifikatu na pobocce, to je teprv zazitek: nez jo vysvetlim co chci, nez najde cislo na jejich IT, pokus 1 jestli nechci prijit zitra, jo nechci, takze vytocime IT, IT ji neporadilo, pokus c2 a fakt ze neodejdu... no tahle hra ma 2-3 dejstvi, na cca hodinu a urednice pri tom propoti celou vesticku!

    Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivo, díky. Byla jsem svědkem ověřování totožnosti neznámé zákaznice na pobočce ČP, k čemuž byla přivolána vedoucí a později nejspíš také ředitel pošty Středočeského kraje - tak dlouho jsem tam naštěstí nestihla zevlovat, i když při té podívané čekání pěkně ubíhalo. Ale stačilo mi to jako prevence podobných žádostí:)

      Vymazat
  15. A já mám zážitek z letošního jara přimo ze záhrobí. Ne tedy s balíčkem, ale s dopisem.
    Na adresu,odkud jsem se po smrti manžela před řadou let odstěhovala, přišel manželovi dopis do vlastních rukou. Vlastník bytu mi to zavolal, bylo to děsivé. Musela jsem zase sáhnout do věcí, které jsem už nechtěla otevírat, našla jsem mužův úmrtní list, náš oddací list a vyrazila na příslušnou poštu.
    Naiva by se možná ptal, proč, ale praktik ví, že i sedm let po smrti si na občana může vzpomenout leckterý úřad.
    Na poště mi dopis odmítli vydat, protože zákon. Tak jsem si nechala zavolat vedoucí a žádala jsem, aby mi alespoň sdělili, kdo dopis poslal - to odmítla kvůli GDPR! Nakonec jsem tedy poprosila, zda by mohli při vracení dopisu na obálku napsat, že adresát před sedmi lety zemřel, a to už se se mnou ani nebavila, prý to není jejich věc. Šla jsem odtud docela zlomená.
    Ale! Zavolala jsem bývalé sousedce z domu, abych si jí vylila srdce a...nebudu to protahovat, prostě sousedka jela ráno do práce v autobuse se známou, vykládala jí můj poštovní horor a zjistila, že ta paní dělá na ředitelství České pošty! Závěr - dozvěděla jsem se potřebné a obálka byla vrácena s informací.
    Pak že i sedm let po smrti nepotřebujete mít na poště protekci!
    Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha, obávám se, že jsem to sem už jednou psala ... tak pardon. Stáří...
      Alena

      Vymazat
    2. Aleno, myslím, že nepsala - nebo si to nepamatuji já (stáří...!). Každopádně tohle už od pošty strašný prostě je. Bez jakékoliv omluvy, že měl někdo zrovna špatný den.

      Vymazat
  16. Hele, jako uznej, že to je fakt kreativní. Která z přepravních služeb ti v tom nudným předvánočním čase, kdy stejně nemáš nic moc na práci, nabídne takový rozptýlení?:)
    Ale teda já se musím ČP aspoň trochu zastat. Dopisy a malé zásilky nám, stejně jako u vás, (ne)doručuje primát (jen se nejmenuje Angela, ale Tereza). Nosí výhradně až 2. výzvy, a to důsledně vždy až poslední den před uplynutím lhůty k vyzvednutí. ALE! Balíky vozí úplně boží pan doručovatel, kterej pokaždý svědomitě volá, když se nedovolá, zvoní a už je i naučenej, kam balík schovat, když zrovna nejsme doma. Pokud jde o pobočku - tak pokud pominu, že to vždycky hrozně dlouho trvá, tak vědí, poraděj, pomůžou. Dokonce jednou děti nechaly na přepážce plyšovýho králíka. Bylo to v sobotu a přišli jsme na to, až když bylo zavřeno. Řev několik hodin a já už sháněla náhradního. Ale v pondělí byl tam. Schovali nám ho (a prej ho i nakrmili - tvrdili dětem). Takže u nás by stačilo jen zapracovat na edukaci těch gibonů a my jsme spokojený :).

    OdpovědětVymazat