středa 7. června 2023

Citlivý údaje

Pamatujete se na to, jak Piráti slibovali, že budou elektronický volby? A vůbec, že bude skoro všechno transparentní a na pár kliků, jako když si objednáte Pad Thai a za 20 minut s ním kurýr stojí u dveří? Myslím, že zrovna teď by to výrazně pomohlo u pár dusivých failů, mezi které patří třeba letošní přijímačky na střední rekordně početného ročníku.

Ale to ne. Protože nejdřív je potřeba vyřešit mnohem zásadnější problémy českých obyvatel jako jsou rodná čísla. Samozřejmě patřím mezi postižené, protože mám rodný číslo napsaný na rodným listu i na kartičce od zdravotní pojišťovny.

Kdejaká úřednice VOZP se pak může na cigárku s kolegyněmi blýsknout podpultovou informací: „Hele holky, a znáte Psici? Představte si, že má narozky v listopadu a že je to ženská?!“

„Neblbni Milčo, ženská, vona, jo? No to mě poser. A co kdybychom ji hacknuli účet na damejidlo.cz, do kterýho se určitě taky zaregistrovala pod svým rodným číslem, jako to dělaj všichni slušný lidi. To jsem si přesně myslela, samý tučný jídla. Fujky. Tak s tímhle na nízký pojistný zapomeň, holčičko.“

Ještě, že máme každej svýho Bartoše, kterej si za 56 miliard posvítí na všechny tyhle zákeřný agentky převlečený do úřednických kostýmků. Protože od doby GDPR je naše laťka na citlivý údaje hodně vysoko, jak dokazuje má návštěva na nejmenovaném ORL.

Pondělní ráno jako stvořené k tomu, aby vaše 14 dnů pěstovaná bolest v krku vygradovala do podoby spolknutého masážního míčku. Rezervační systém ordinace vám nabízí nejbližší termín za měsíc. Anebo můžete přijít kdykoliv a „trochu si počkáte“, jak vás eufemisticky připraví na webovkách dané instituce.

Myslíte si, že na to vyzrajete, když přijdete půl hodiny před otvírací dobou. Ale tři lidi přišli vychytrale už hodinu před otvíračkou a dva další tam podle opuchlých očí přespávají už pár dnů. Je nás tu pět, co spolu chodíme neobjednaný. A do toho přichází se sebevědomým výrazem pacoši, co se prozíravě objednali hned po Vánocích, protože tahle doktorka o krky, nosy a uši prostě nemá nouzi.

Pokud vás baví role playing, tak si můžete během dlouhých desítek minut představovat, že jste americká socka a máte horší pojištění než lidi, co na svou bolest v krku mají peníze. Ale pak přichází sestra a pochopíte, o čem přesně je, když jste pacient druhé kategorie:

„Neobjednaný mi nahlásej jména a svý potíže“ vytáhne si sestra poznámkový blok a propisku kdesi ze záňadří. Naše pětka se na sebe překvapeně podívá.

„Tak já začnu,“ představí se nám rozpačitě pán s aktovkou. „Petr Doležal, ém, nosní polyp.“ Sklouzne zrakem ke svým odřeným mokasínám. Všichni soucitně pokýveme.

„Smíšková, horečka od pátku a hleny. Zelený.“ dodává stydlivě slečna vedle mě a smutně jeden z nich potáhne.

„Petra Novotná, boule na krku. Tady.“ podíváme zvědavě se spolu se sestrou na Petřin útvar pod čelistí.

„Psicová, bolest v krku.“ pípnu, protože je mi jasné, že Petřinu bulku jen tak nepřebiju. „Jenom?“ potvrdí mi mé skryté obavy sestra. „Nemůžu spát a bolí mě i pití čaje“ zachroptím a sestra mě s viditelným vnitřním nesouhlasem zapíše do notýsku.

Potom za sebou sestra práskne dveřmi a najednou už nesedíte jen v anonymní čekárně. „Zkoušela jste Neoangin?“ zeptá se mě Polyp. „Hele, další objednanej. To budem rádi, když nás vezmou vodpoledne“ málem si odplivne Bulka, když si vedle naší rozviklané lavičky vyděděnců sedne úplně nevinná důchodkyně s rezervačním číslem. Odteď je nás pět neobjednaných, co spolu sedíme. A všichni můžeme být jen vděční, že nesedíme na venerologii.





53 komentářů:

  1. Tak to teda jo :-)
    Fakt je, že na to ty vtipné scénky bývají docela povedené.

    Jinak s těmi rodnými čísly, taky nechápu, proč se to zrovna teď začíná tak řešit...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak to jen říct.

      Když spolu jeleni na podzim bojují, jsou rozervaní mezi touhou utéct strachy a útočit na tu svini, co jim chce převzít vládu.

      Ten vnitřní konflikt emocí někdy vede k tomu, že se jeleni najednou začnou na chvíli pást, aby dělali něco uklidňujícího, co zvládají.

      Takže Bartošovy motivace k řešení rodných čísel, zrovna, když se tak trochu hroutí jeho kariéra, jeho strana, státní rozpočet, asi i stát a civilizace, bych hledal spíš tímhle směrem.

      Tak trochu jako děcko, co si ve svém kouktečku maluje, když se vedle v pokoji rodiče hádali a maminka už se moc nehýbe, místo chroptění se jí už jen dělají bublinky krve u pusy a krev už je asi skoro všechna na koberci, takže už dlouho nepoteče.

      A.P.

      Vymazat
    2. Jojo, nebo jako štěkající psi, co se můžou mezi brankou sežrat vzteky. Ale když tu branku otevřeš, aby se na sebe mohli vrhnout, tak ten jeden má zrovna hrozně moc práce s právě nalezenou blechou v kožichu. A ten druhej něco čmuchá v trávě a říká "všim si si, že tudy šla kočka?" "Svině proradná" odpoví ten první. "No nic, klidně bych tě mohl teď zabít, ale zrovna musím jít domů. Blbá náhoda". "Tak čau" štěknou oba nastejno.

      Vymazat
    3. Jo, na mě to tak nějak působí, jen mi přišlo nepochopitelné, že s tím opravdu vylezou na světlo...

      Vymazat
    4. Psice

      Se psama nemám zkušenosti, ale jak to popisuješ, určitě to bude ono. (Mimochodem, jak jsi přišla na nick Psice?)

      Skoro to vypadá, že příroda vymyslela jen jeden základní počítač a pak na vynalézání hodila bobek, jak línej školák. Takže se těm zvířatům podobáme až moc.


      nomínek

      Ono to vypadá, že už začínají být mimo realitu.

      Tak trochu jako sekta. Fiala je zrovna v TV a vypadá, že věří tomu, jak to dělá dobře.

      A.P.

      Vymazat
    5. Copak Fiala. Ten hlavně potřebuje, aby tomu věřil jeho řídící důstojník Blažek, jinak má utrum.

      Vymazat
  2. A jak dopadly ty přijímačky, povedlo se v rámci toho přeplněného ročníku dostat na školu vytouženou?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nas byl tenhle rok na zregenerovani po lonskych prijimackach:) Zmura uz mame uchycenyho, pristi rok to zkusi na 8-lety Cicman. Jak to dopadlo u vas?

      Vymazat
    2. Škoda, že za nás nebylo osmileté gymnázium.

      Já šel z osmičky a byl to nevytíženejší rok v mém životě, protože srazili dohromady devítku a prvák gymplu. V ponděli se začínalo učit v 7.05 a končilo se po 17 hodině.

      A.P.

      Vymazat
    3. Zase jsi díky tomu měl určitě rekordní počet hezkých holek ve třídě.

      Vymazat
    4. Asi jo. 20 z 21. Ale ta jedna byla štíhlá a kromě velkýho nosu a zdemolovanýho sebevědomí byla celkem normální. V Anglii by prošla jako nic. Viděla jsi seriál Miranda ne?

      A.P.

      Vymazat
    5. Pokud byla jediná s velkým nosem mezi dvaceti top model spolužačkami, tak se zdevastovanýmu sebevědomí ani nedivím.

      Vymazat
    6. Tak ony nebyly všechy topmodelky, ale byly normální. Oproti Angii se to boduje. Ale když třeba půl roku nikam nevyjedeš a je léto, holky v šatičkách, tak si říkáš: "Co se mi na těch Angličankách vlastně nelíbilo." - Pak vyjedeš do Francie, koukneš na průměrný Francouzsky a hned tě napadne: "Jo, tady je to o něčem jiným."

      To sebevědomí měla zdemolovaný matkou. Jednou jsem je viděl v městě. Její matka byla hezká i v těch něco přes čtyřicet a bylo poznat i z dálky, jak ji za něco péruje. Neslyšel jsem, ale klidně takový narovnej se, zvedni bradu a tak.

      Nejhorší je, že mít trošku víc sebevědomí, tak by ji ten nos prošel. Jednou byla zabraná do toho, jak něco chtěla říct kamarádce a najednou působila půvabně.

      O ročník níž byla holka, co byla ošklivějši, jenže tu rodiče podporovali a byla veselá se debevědomá a tak za to sbírala body. Jak se za tři dny okouká každá krása, tak s ošklivostí to je podobné.

      Dokonce jsem někdy potkal holky, co měli dvojinci, jen jedna byla považovaná za ošklivou a jedna za hezkou.

      He he. Taky jsem potkal dvojnici jedný naší spolužačky. Po letech. Byl mezi nima věkovej rozdíl, ale až na malej detajl byly identický. Jako ta nová vypadala v tý době, jako ta naše spolužačka tehdy. I pohyby a tak. - Sice si to nepamatuješ, ale když to máš před očima, tak to zas najednou vidíš.

      A.P.

      Vymazat
    7. Ten seriál Miranda jsem objevila nedávno a v první části mě i dost bavil.
      Zvláštní, podobně si to většinou říkám o Angličanech :-)

      Vymazat
    8. Nejlepší byl ten díl "Just Act Normal", když se tam navzájem imitovaly s matkou.

      A.P.

      Vymazat
  3. Vy taky všichni naděláte kvůli blbejm šestapadesáti miliardám!
    :-D
    Ovšem na venerologii bych si skutečně jméno a potíže "před nastoupenou jednotkou" hlásit nepřál.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Navic to Ivan pry nemyslel nijak zle a ta castka pry taky nesedi, takze je to cely spis ve stylu "polivcicka byla"? A kdyz to neprojde, vymysli se neco jinyho. Treba povinny verejny zachody pro treti pohlavi na kazdym namesti...
      S tou venerologii, to byl mozna spatnej priklad. Tam totiz vsichni v cekarne tak nejak vedi, ze tam nejsou s materskym znaminkem:)

      Vymazat
    2. Ivan možná nemyslel vůbec. Při všech těch dnešních fuck-upech přijít provokovat ještě s timhle mi přijde jako idea, která se nemohla narodit běžnym způsobem na běžnym místě...
      Pacienti v čekárně na venerologii sice vědí, ale stejně to zkrátka úplně nepotřebuješ vykládat celý čekárně... :-D

      Vymazat
    3. To je stejně pech.

      Nějakejch dvanáct let buduješ stranu a pak se dostaneš do nejhorší vlády od padesátejch let.

      A.P.

      Vymazat
    4. No, jak jsem psala, já jsem se na počátku Pirátů docela zaradovala, že by se něco mohlo začít fakt měnit.
      Po těch letech mi přijdou už jen jako divný komouši, co se jejich pionýři strojí do holčičího kroje a naopak. Což jsou věci, co tak nějak zcela vytíží kapacitu této strany.

      Vymazat
    5. Od padesátejch... OK... :-D

      Vymazat
    6. Psice ale úplně přesně... Nejviditelnější lidi jsou boxhead Pexa, co chce evropskou energetiku přestěhovat do Alžírska, a Gregorová, co chce prcat a občas někdy mezi tim pošle Ferjenčíka do prdele.
      Mně tyhle lidi úplně nepřijdou, jako že by k těm "padesátejm letům", co tu zmínil AP, měli přijít úplně jako slepí k houslím... To je prostě parta trdel, který se ještě nepotkali se sebereflexí.

      Vymazat
    7. Jo! A pak ještě moje oblíbená postavička, Džordžína z Mladého pirátstva:)

      Vymazat
    8. Džordžína je taky kousek do sbírky no. Ale upřímně - optikou prezentovaných postojů mi ten Pexeso přijde větší vůl, než dvě Džordžíny dohromady.
      ...a jak jsme mohli zapomenout na takovou Janku Michailidu...?

      Vymazat
    9. Džordžína je která? Viditelně mám mezery ve vzdělání.

      A.P.

      Vymazat
    10. Georgia Hejduková. Šéfuje mladejm pirátům, tušim...

      Vymazat
    11. Aha trans osoba, už jsem si to vygoogloval.

      A.P.

      Vymazat
  4. Moje první gynekoložka měla asi tak osmdesátiletou sestru. Koťátková se jmenovala. Lustrovala všechny ve dveřích: "Prevence, výtok, interupce, kvasinky." Rodný číslo by taky bylo to poslední, co by mě trápilo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kotatkova, to je dabelsky prijmeni pro gynekologickou sestru!

      Vymazat
    2. Zaslechneš někdy jména ukrajinskejch potentátů? Pivovarnikov a Nalevnikov.

      V TV zas byla jednou brněnská manažerka baru jménem Vrzáčková. Taková hezká, dlouhovlasá, sexy.

      A.P.

      Vymazat
    3. My jsme měli na základce Šourkovou a Jebavou v jedný třídě. A pak jsem měla klienta, co se jmenoval pan Smrt (a měl neustálé potíže s našimi službami. Volat potom Smrt nebylo daleko od skutečného vzývání skonu)

      Vymazat
    4. Ježíš, nemůžu odolat, manželka mého bratrance se za svobodna jmenovala Šoustalová.

      Vymazat
    5. Jednou jsme s kamarádkou v korporádu hledali sprostý slova v kolonce příjmení. Docela dost toho vyskočilo.

      Byla to docela legrace, jen po nějaký době si nás zavolala vedoucí, že to vlastně všechno archivují a kontrolují nás a tak ať už to neděláme.

      Až zrušej hotovost a zavedou jen elektronickou měnu, tak budu kupovat už jen King Size Extra Large XL v největším balení. Ať mají v bankách o čem snít.

      A.P.

      Vymazat
  5. Jo a doufám, že tam ještě nesedíš a dostalas nějaký pěkný antibiotika a už je ti líp. My byli včera na ORL bez objednání se Sucháčem. Kapem antibiotika prakticky do všech existujících tělních otvorů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mam a zurive kapu. Snad jeste horsi nez vysedet si ORL bylo vybehat si lekarnu, kde ty blby kapky meli k mani.

      Vymazat
    2. Kdysi dávno mi nějakej zkušenější rodič vykládal, že to takhle je potřeba, protože dítě je démon a aby v něm ty ATB zůstaly aspoň někde, je potřeba udržovat přetlak u vstupů. Žertoval. Ale mnohem menší měrou, než jsem prvně myslel...

      Vymazat
    3. Já chodil několik let na ORL s ušima. Sice mě vždy vyléčili, ale ono se to zas za pár měsíců zanítilo znovu, jen jsem to trochu roztržitě rozšťoural.

      Jenže já chodil na pohotovost do fakultní nemocnice, tam to bylo celkem v pohodě. O víkendu mě vzala otrávená postarší doktorka, že jsem měl pocit, že ji tahám od kafe a televize, ale stejně to udělala celkem pořádně.

      Přes týden to byly mladé medičky, které ještě dávaly pozor, na to, co dělají.

      Ovšem, tehdy se antibiotika celkem normálně vydávala v lékárnách, ne že z toho byl geocaching, kde to hlavní zábavný je najít, do které lékárny v Praze jsou ta antibiotika schovaná dnes.

      Časem se to nějak přestalo dělat, jako by mi covid vyžral všechny bacily, co se schovávaly v uchu a pospávaly před další akcí.

      A.P.

      Vymazat
    4. To mi říká víc lidí, že covid přerušil jejich vleklé angíny nebo každoroční záněty dutin. Možná měl být ten virus původně použitý na sliznice jako Chytrá houba proti plísni. Jen po vypuštění vyžral všechny lokální škůdce a pak neumřel, ale zesílil a dostal větší hlad...

      Vymazat
    5. Asi tam někde v laboratoři seděl nějakej ten americkej Werich s čínským Černým, popíjeli koňak a místo "Přiměřeně, příměřeně" lili do nějaké té genové sekačky-sešívačky obsahy různých zkumavek se slovy "A ptačí chřipka" "A prasečí chřipka" "A sloní chřipka" "A opičí chřipka" "A spalničky" "A neštovice" "A klíšťová encefalitida" "A žloutenka" "A já tam přihodím nějaký bakteriofágy z Gangy, ať ten novej mor taky někoho vyléčí, ha ha".

      "Ha ha. Znáš tu pohádku, jak pejsek s kočičkou vařili virus". "Ne. Jak to dopadlo?" "He he. To si právě nemůžu vzpomenout."

      A.P.

      Vymazat
    6. To by mě náhodou mega bavilo, dělat v nějaký laborce. Představ si, že dostaneš na starost kolonii antraxu, já bych měla třeba ebolu nebo marburg virus. O polední pauze bychom s nima dělali zápasy na laboratorním sklíčku o prachy ostatních kolegů, který by si mohli sázet na vítěze a všechno by sledovali v přímáku promítaný na zvětšovacím mikroskopu. Ty nervy!

      Vymazat
    7. A kdo by prohrál... šup s ním do formaldehydu.

      A vítěz za odměnu do sandwiche kurýrovi.

      A.P.

      Vymazat
  6. Ještěže se dá při čekání na to správné vzácné "okno" pro neobjednané dělat něco užitečného, třeba psát nebo aspoň vymýšlet nový zábavný příspěvek na blog :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musis ale nenapadne, protoze pokud te sestra pristihne pri nejake aktivni cinnosti, jako je treba psani, tak te muze taky bez milosti vyskrtnout se zduvodnenim, ze vypadas moc cinorode na to, abys zabiral misto potrebnejsim.

      Vymazat
    2. Co se tyce sester, mam svoji teorii- bud stoji za hovno sestra nebo lekar. A ted si vyber co potrebujes vic.

      Kdyz se rozhlednu po dnesni pracovni smene, zrejme nastala statisticka vyjimka, kterou nelze nazvat win-win. Takze je to na hovno a jdu domu.

      Ps: dnes volali ze skolky, ze “nelekejte se, nic se nestalo, Kudrlinka nam spadla do kopriv”. Taky mate pocit, ze ty ucitelky jsou bud hypersensitivni a nebo maji smysl pro cerny humor, protoze nez ony dorekly vetu, ja uz dosprintovala k detskymu urgentu a pak jsem zase mohla pres kardiologickou JIP do kanclu?

      IK

      Vymazat
    3. Jo! Před pár lety mi volala třídní Žmura z jejich školy v přírodě. Chvíli jen vzrušeně dýchala a pak pronesla památnou větu: "Váš syn prodělal úraz hlavy." Myslela jsem tehdy, že jeho mozek stéká po schodišti. V reálu šlo o 1,5 cm oděrku, kterou se původně lékař na pohotovosti zdráhal šít, ale prostě ho k tomu donutila.

      Vymazat
    4. Doktor měl nejspíš pocit, jako kdyby ho nutila zaštupovat ponožku, když už se dneska děravá ponožka prostě vyhodí a koupíš si novou.

      A.P.

      Vymazat
    5. Možná ji dal nejdřív kontakty na hospice v okolí, aby zemřel v klidu. Ale všude bylo plno a nechtěli ho házet někam do křoví.

      Vymazat
    6. Nebo by ho jen hodili u Bulovky do kontejneru a buď by ho slisovali popeláři nebo by ho vytáhli nějaký bezdomovci.

      Víš jak, jako v Iliadě s Parisem. Kontejnery sice nebyly, ale dítě se nachalo v lese na kameni a příroda to už nějak zařídila, aby nic nepřišlo nazmar.

      No tak nic, tak shoří Praha a mladej pak založí zas nějakej Řím.

      A.P.

      Vymazat
  7. Po bedlivém prostudování článku jsem usoudil, že jeden až dva neobjednaní trpěli tak intimním onemocněním, že se raději sestře nesvěřili a vytratili se hlavním vchodem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to připomnělo jednoho známého, co líčil jak byl na kožním. Se znamínkem, plísní a tak.

      Nebylo těžké, poznat ty, co tam byli s pohlavníma chorobama. Byli mladí, hezcí, sympatičtí. Tolik hezkých lidí pohromadě prý dlouho neviděl a litoval, že k nim nepatří.

      Takže jsem získal pocit, že to je spíš nějaký exkluzivní klub než něco, za co se stydět.

      A.P.

      Vymazat
    2. Rowdy: Posílám odznáček Bystrého čtenáře!

      A.P. Takhle jsem nad tím nikdy nepřemýšlela, ale asi to má co do sebe. Ta nemoc tě navíc potřebuje udělat přitažlivějším, aby se mohla úspěšně šířit dál. Syfilitici jsou prý vášniví společníci s jiskrou v nemocným oku. Sexy a štíhlí souchotináři zase měli půvabný ruměnec v jinak bílých tvářích, ze kterých vystupovaly lícní kosti a jejich oči vypadaly větší. Podmanivé.
      Jen zákazníci ORL žádnou nesnesitelnou přitažlivostí netrpí, pokud jsem dost všímavá.

      Vymazat
    3. To byl napoleonův syn. Ten měl souchotiny.

      Sice brzo umřel, ale dost si do té doby užil. Možná nám tu ještě někde běhají jeho geny.

      A.P.

      Vymazat
  8. Tohle je přesně ten typ vtipných historek, co jsou vtipné až zpětně anebo když se staly někomu jinému. Ale že pak jsou to skutečně perly - smála jsem se, až jsem se za břicho popadala (představa pojišťovnových úřednic, co hackují účty na Dáme jídlo... naprosto boží). Kolektivní léčení v čekárnách je každopádně jev v Česku bezmála univerzální, a to i když nedojde na takovýhle prohřešek proti GDPR. Lidovou tvořivost prostě nezastavíš :-)
    PS: Doufám, že už je ti dobře!

    OdpovědětVymazat