sobota 30. září 2023

Až příliš hodný e-shopy


Mám takovou guilty pleasure. Nejsem bůhvíjak nakupovací typ, ale jednou měsíčně si potřebuju koupit něco nad standard běžnýho přežití.

Podezírám můj vnitřní hormonální systém, že to souvisí s určitou fází cyklu. Takže se mohu těšit, že mě tyhle výstřelky v klimakteriu definitivně opustí. Anebo naopak – v přechodu spolu se svým kontem zděšeně zjistíme, že jsme bez přívalu estrogenu úplně namydlený.

Naštěstí vlastním kromě vaječníků i mozek, který chytře vyhodnotí nákupy jako zbrklou a nepromyšlenou událost, jako když si v noci nerozsvítím cestou na záchod a nabourám do sušáku prádla. 


„ZASE“ procedí při těchto událostech můj mozek a přinutí mě zadat platbu převodem a ne kartou. „Pokud to budeš nutně potřebovat ještě za pár dnů, tak ti to koupím“ dodá k tomu milostivě část mého mozku zodpovědná za týrání, zatímco se mé dopaminové receptory odměny hroutí v záchvatech nekontrolovaného pláče.

Nicméně krásným výsledkem je, že dobrých 70 % nákupů se ve skutečnosti jako nutnosti pro přežití fakt neukážou. Jenže zřejmě dochází k revoluci – začínají vznikat e-shopy, na který je tahle strategie krátká.

Jako prodejce luxusní kosmetiky, kterého vám tady bohužel nemůžu představit pod skutečnou značkou, protože byste to udělali taky a vlastně by pak chudáci přišli na buben. Objednala jsem si u nich pleťové sérum za patnáct stovek, což jsem vyhodnotila jako píčovinu hned druhého rána: „Ještě, že jsem to nekoupila kartou“ plácám se po ramenou, ale vtom mi volá PPL, že pro mě má balíček - a v něm se blyští mé nezaplacené sérum se spoustou dalších vzorků a srdečných pozdravů.

Samozřejmě, že se mě pokouší ovládnout kriminální část hemisféry s vidinou nečekaného zisku. Dochází k pouliční bitce na úrovni neurotransmitérů a nakonec jsme jim napsala pokorný e-mail: „Děkuji za bleskové zaslání, ale ten balíček ani nebyl zaplacený a nakonec jsem si to rozmyslela. Kam ho mohu poslat zpátky?“

Obratem mi cinkne odpověď: „Aha, to jsme si ani nevšimli. Víte, my vlastně ani nejsme zvyklí, že by nám zákazníci posílali zboží zpátky. Tak si ho nechte a pošlete nám třeba pozitivní recenzi. Jsme si jistí, že se k nám vrátíte.“

„Pochopitelně jsem jim napsala všude milion pozitivních recenzí a ještě jsem si od nich koupila nechutně drahej krém,“ vyprávím pak Houbičovi, když jsme zašli spolu do parku na jedno. „Jestli bude takových shopů přibývat, moje taktika bude v troskách.“

„Přibývá jich,“ potvrdil Houbič moje temné předtuchy. A tady je jeho příběh:

Někdy za začátku léta si koupil nechutně drahou sadu designového nářadí z malé české firmy, zkrátka ekvivalent potřeb pro přežití, jen v pánském vydání. „Prozřel jsem do 2 dnů“ pokyvuje Houbič.

Tři měsíce se naštěstí nedělo vůbec nic a Houbič zapomněl. Potom mu začaly chodit upřímné a srdceryvné maily s omluvou nejdřív z oddělení odbytu a potom i od samotného majitele.

To Houbičovi samozřejmě zalichotilo, ale vzepjal se a napsal jim, že se na svou objednávku těšil tři měsíce a zrovna od dnešního rána už o ni nestojí. Jenže znovu dochází ke stejné chybě– ten mail se zase někam zatoulal.

„Vypravím k vám do Prahy osobního řidiče s balíčkem a malou pozorností za čekání“ odepsal mu na jeho odmítnutí majitel firmy někde poblíž Uherského Hradiště. Celá společnost byla svým přešlapem očividně zdrcená. Vypadalo to, že vevnitř došlo k výpovědi hned několika zaměstnanců zodpovědných za příjem objednávek. Ženský z účetního napekly koláčky, chlápek z HR přidal do balíku domácí slivovici, majitel přibalil 50 kusů značkových propisek.  

Nastal Den D a Houbič měl školení. Na telefonu měl prý okolo 30 nepřijatých hovorů a zpráv typu: „Zvoníme u vás už půl hodiny, ale asi nejste doma. Kde vás najdeme???“ nebo „Máme tady přespat a zkusit to zítra znovu?“

„Normálně jsem se začal bát“ svěřil se mi Houbič, který má v telefonu uložených 5 čísel pod jménem „NEZVEDAT“ a dal si doživotní zákaz objednávek z neprověřených, snad až PŘÍLIŠ HODNÝCH e-shopů. Přidali byste nějaké na black list i vy? Nebo vás pálej jen ty zlý?

 

27 komentářů:

  1. Existuje praktika, kdy se posílá někomu, kdo už něco koupil, podobný produkt jen tak s očekáváním, že ho také koupí. S těmi, kteří nezaplatí ani produkt nevrátí, se počítá, netřeba mít černé svědomí, to všechno je v ceně. Ovšem to, co popisujete, do toho nezapadá, jste-li u nich objednavatelka prvnička. Tak nevím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne, ze zlého úmyslu je nelze na první dobrou podezírat. Což je závan čerstvého vzduchu mezi zkušenostmi, kdy se člověk spálí jako jsou nekonečné reklamace nebo že prostě vůbec nic ani nepošlou. Jen je potřeba v takovém případě přeprogramovat kontrolní mechanismy:)

      Vymazat
  2. Teda, asi málo nakupuju na internetu! :-) Relativně nedávno mě ale pobavila kamarádka opačným druhem historky: objednala si nějakou lepší, ale zároveň dost levnou myš na e-shopu, o kterém se pak dočetla, že je patrně podvodný a lidem z něj věci skoro nikdy nechodí. Ona tam ale zadala dobírku, takže nezaplatila ani korunu - a ve výsledku stačilo několik telefonátů a myš jednoho dne prostě dorazila. Zázraky se dějí :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nádhera, o to větší radost z ní potom člověk má:)

      Vymazat
  3. Já nakupuji výhradně u chladnokrevných kapitalistů, co mi zadarmo neřeknou ani dobrý den.
    Zkus to taky ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chladnokrevní a bezohlední buržousti s dolárkama v očích jsou mý nejoblíbenější! No money, no funny!

      Vymazat
    2. No tak kdes udělala chybu potom?

      Vymazat
    3. No, kdo by to zrovna do prodejce kosmetiky řekl? Šéfku takové firmy bych si zrovna představovala něco jako Ďábel nosí Pradu...

      Vymazat
    4. Já si šéfku obchodu s kosmetikou nikdy nepředstavoval, tak neumim říct. Ďábel nosí Pradu jsem asi kdysi viděl... Jestli je to to, co myslim, neskutečně mě ten film vytáčel... :-D

      Vymazat
  4. A pro dosazeni tehle vyhod mam zatancovat nejaky ritualni tanecek kolem rozsviceneho displeje? Za uplnku? Potrebovala bych nutne minimalne 25 metru lucniho koberce.

    Ale mozna mam dozivotne smulu, protoze jsem v roce 2010 nastvala dorucovaci vilu. Moc jsem si prala playstation. A rano na me cekali zaplaceny pred kanclem. Zkratka nevedeli komu je v arealu dorucit, tak je dali me. A ja vul je vratila. Dodnes se mi vsichni smejou…

    IK

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ik, tak to je ale potom jasný. Už máš vybráno, obávám se, že celoživotně. Víš kolik zklamání z nedoručených zásilek nebo podvodných e-shopů mě tento zážitek stál? A kolik špatných zkušeností mě teprve nevyhnutelně čeká, aby se to statisticky znovu navrátilo do rovnováhy?!

      Vymazat
  5. Já si vloni kupovala tenisky Ecco z jejich ofiko e-shopu a došly mi 2x. Když jsem psala na technickou podporu, jak jim mám ten nadbytečný pár vrátit, aby mi omylem neposlali peníze zpět, tak mi došla došla odpověď, že jim skladový systém perfektně sedí a hlavně ať nic nevracím :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jedna moje známá si boty kupovala rovnou ve více kusech stejných párů, protože jinak zamrzelo, když je za pár let přestali vyrábět a na nohou máš jen ošoupaný křusky. Tak pokud máš stejný přístup, je to super dárek:)

      Vymazat
    2. Pracuju v neziskovce, která se hodně angažuje v pomoci uprchlíkům a protože ty boty došly krátce po zahájení konfliktu na Ukrajině, donesla jsem je do humanitárního centra. Snad osoba, která je nafasovala, netrpěla při jejich rozcházení jako já :-D

      Vymazat
    3. Anonymní

      Jestli si mohu dovolit, tak moje metoda na "rozcházení bot bez utrpení" je nosit ty boty napřed několikrát doma.

      Zaprvé je člověk může doma kdykoli sundat a nemusí v nich ještě doputovat domů. Zadruhé si myslím, že to "rozcházení" dělá přirozená vlhkost nohou, která ty boty změkčuje.

      Potom dělám to, že si nelepím náplati na puchejře, které se mi na té noze udělají, ale nalepím je předem na místo, kde by se měly udělat PŘEDEM. Takže se ni nedře bota o kůži, ale o náplast, kde to nebolí.

      Psice
      Dodnes lituju, že jsem si nekoupil jeden super kabát ze Zary rovnou ve třech exemplářích. (deseti by bylo ještě lepší)

      Byl z černýho sametu s vetkanejma modrejma tečkama na samý hranici viditelnosti. Na něco z konfekce geniální.

      A.P.

      Vymazat
    4. No, pokud už přesahovaly hranici útrpnosti, tak snad člověk může i doufat, že se v rámci odbojové sabotáže dostaly až na chodidla nepřítele:)

      Sametový kabát zní na kolekci vskutku excentricky! Já ten materiál nemám moc ráda - evokuje divadelní oponu nebo Ludvíka XIV. a nedá se jen tak bezstarostně hodit do pračky. Ale musím uznat, že sametový kabát může být impozantní.

      Vymazat
    5. On to nebyl úplně ten běžnej samet, spíš takovej s krátkým vlasem. A jednou jsem viděl kabát z hadích kůží tak 200 000 kč. Byl opravdu pěknej, ale asi bych blbě vysvětloval po okolí, že mám kabát dražší než jejich auto, vlášť když nemám žádný. Ale kdyby mi ho chtěla firma dát jako dárek, že si u nich ještě jednou něco koupim, tak určitě jo.

      No a nedávno jsem koukal na auta a měli žlutý Lamborgini na necelé 2 mega, mezi Lamborginima taková bezdomovecká plechovka, neměl bych ho tu kde zaparkovat, vlastně mě otravuje jezdit a zrovna s tímhle bych asi rychle boural, ale mohl bych si do něj občas sednout a meditovat tam, zase, kdyby mě ho dali zadara.

      Jo... teď mě napadlo, když si koupíš nějakej ten drahej krém... musíš ho mít pak někde zamknutej, aby si s ním pak Čičman nehrála na maminku?

      A.P.

      Vymazat
    6. Ten kabát z hadích kůží zní už úplně magicky. Představuju si, že když si ho oblíkne někdo neznalej, tak začne mít problém se sykavkama a s lezením do úzkých otvorů, což může dopadnout fatálně.

      Kdepak, pro nošení takovýho kabátu musíš být sibiřský šaman nebo Karl Lagerfeld, kterej má podle mě taky uzavřenou smlouvu s ďáblem coby jedním z obchodních partnerů.

      Vymazat
    7. S tím krémem - to už jsem dávno vzdala. Berou mi všechno a mažou si s tím strupy a olupující se paty. Akorát jednou se Čičman spálila a sebrala mi samoopalovací krém.

      Vymazat
  6. Mě e-shopy nic zadarmo neposílají.

    Za to se mi stalo, že nepřišlo to, co jsem objednal. Na vině byla nejspíš Česká pošta, protože Číňani poslali zásilku s trackováním, takže mi docházeli zprávy, kde zrovna je a co se s ní děje, no a pak ji měla Česká pošta, ta nejednou informovala, že zásilka byla doručena, jen nic nepřišlo.

    Člověk mohl jen hádat, jestli ji pošťák ztopil, hodil někam na skládku, nechal ji u schránek, kde jeden ze sousedů usoudil, že když je na tom moje jméno, tak je to asi pro něj a podobně. Zvláště v době, kdy jsem byl celej den doma a zvonění bych určitě nepřeslechl, to bylo silně frustrující.

    Vůbec se nedivím, že Česká pošta nevydělávala.

    Zato mi došla z Číny příliš malá jeanová košile. Pečlivě jsem vybíral velikost podle měr, vybral ji o několik čísel větší než nosím, aby mi přišlo stejně něco o velikosti XXS. - Z toho jsem usoudil, že v Číně jsou i ty centimetry o dost menší a až jednou budeme válčit s Čínou a padne sem jejich atomovka, tak bude největší jadernej hřib na Václaváku tak do druhého patra a většina lidí ho stejně přehlídne.

    Nejneužitečnější věc, co jsem si koupil byl asi popkornovač Nedis, kterej jsem použil tak dvakrát, i když popkorn mám rád. - Jenže je tak hezkej, a tak ho vlastně používám spíš jako moderní sochu ve stylu US padesátejch let.

    A.P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je fakt, já si jednou objednala takovej ten gymnastickej míč na sezení a přišlo mi něco o průměru 20 centimetrů. Smrděl tak brutální chemií, že jsem ho radši vyhodila, protože jsem se bála, že mi v jeho přítomnosti do dvou hodin slezou vlasy.

      Kdoví, jak to v Číně vypadá opravdu - možná do Evropy pouštěj jen ty dobře živený a nadstandardně veliký exempláře z dynastie majitelů restaurací, co tady pak provozují bistra s M69. Ale klasický malý Čínani, co se na letišti vejdou do toho měřícího boxu na příruční zavazadlo, ti musí zůstat doma. Aby si s nima ve světě vysokých lidí neuřízli akorát tak ostudu.

      Vymazat
    2. Připomělo mi to ty horory s Chuckym a nebo ty s malejma dětma, co vypadaj jak pětiletý a zmasakrujou celý širší příbuzenstvo.

      Tak takhle velký Číňánky, mají u soustruhu barovou stoličku, na tu vylezou po žebříku a vyrábějí fakeový součástky do Boeingu 12 hodin denně.

      A.P.

      Vymazat
    3. Jo a mě to zas připomíná jednu povídku od Daphne du Maurier o tom, jak chtěl jeden chlap zachránit malou holčičku, ale ve skutečnosti to byla vražedná trpaslice.
      Co je malý, to je nebezpečný...

      Vymazat
  7. Našel jsem tu látku na kabát.

    Byl to samozřejmě jinej střih, mělo to normální rukávy a jednu řadu knoflíků, látka měla to modrý navíc, ale jinak to vypadá, že je to ta látka. Taky se to trochu lesklo a umělecky ošoupalo.

    ht tps://www2.h m.com/cs_cz/product page.0427152001.ht ml

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je skvostný. Do pračky to nenarveš, ale to tvíďák taky ne. Ještě by se k tomu hodil steampunk kloubouček a brýle.

      Vymazat
  8. Jo narveš, v nejhorším v nějaký prádelně, kde mají bubny na 6 kg. Navíc teď jsou ty síťovaný pytle na praní, tak se o ani tolik nepomlátí.

    Musel jsem se podívat, co to ten speampunk je. Ten by se hodil k tomu, co je na odkazu nahoře. Ale člověk pak vypadá jako Johnny Depp v Alence v říši divů.

    K tomu mýmu by se hodily ty klobouky Borsalino ze třicátejch let. Několikrát jsem je v životě měl. Radši vypadat jak gangster než jako Šílený kloboučník.

    A.P.

    OdpovědětVymazat
  9. Taky to tak mám. Většinou si kupuju prostě něco, co mi udělá radost. A někdy to je dražší, někdy to je levnější. Někdy zdravé jako třeba konopná semínka na pečení, někdy pak nějaké ty oblečky a tak různě. Prostě různé věci, no. :) A jako myslím si, že to je dobře.

    OdpovědětVymazat