středa 30. dubna 2014

Dělníci bulváru

Původně jsem si myslela, že si vystačím s recenzemi, které se na tento dokument objevovaly ještě před odvysíláním, potom se o něm ale podivuhodné množství lidí z mého okolí (samozřejmě všichni ti, kteří bulvár nečtou) začalo bavit ve smyslu "šokující", "nechutné", "debilní" a "ten zmrd". Všechny tyto keywordy se příznačně netýkaly ani samotného dokumentu, a už vůbec ne režiséra Víta Klusáka utlačeného někde do pozadí mezi klapku a cateringem, ale Pavla Novotného v hlavní roli. A tak jsem se rozhodla obětovat hodinu svého života na oltář pravdy. A nelitovala jsem!

Stejně jako se v dokumentu Zdeněk Macura před vystoupením Ivety Bartošové nechává ondulovat, aby lépe vynikl před objektivy fotoaparátů, Pavel Novotný se na roli dělníka bulváru zodpovědně připravil ve spolupráci se svým drogovým dealerem. Za kostým posloužilo slušivé tričko s explicitním nápisem „Cocaine“, pokud by to snad některému pomalejšímu divákovi nebylo jasné (profesní deformace?)

Jednou z mnoha slabin a utrpení dokumentu je související fakt, že Novotný svůj rozpočet na drogy mnohonásobně předimenzoval. Nejen v první části je díky tomu divák vystaven sice vděčnému zjevu s gestikulací Deža Horvátha na detoxu a bulvami v očních důlcích houpajícími se už jen na posledních nitkách, zato verbální část by si zasloužila titulky. Dojem, že se jedná o pokračování příběhu Katky od Heleny Třeštíkové, tentokrát na téma fetu mezi zlatou mládeží, jen tak nezmizí ani po záběrech z vánočního večírku a potácejícím se Bartou před kamerou společně s rozostřeným tvrzením, že jen díky bulváru  zůstává lid v předrevolučním klidu.

Novotný se bez zbytečných pobídek rozvalil v křesle  Larryho Flynta a my už po padesátéšesté posloucháme, kolik blondýn mu vyhulilo, hulí a chtělo by mu vyhulit za článek na extra.cz. Jako explodující supernova, která zastíní režiséra už v úvodní pětiminutovce, záhadně zbavuje známek života i své nejbližší okolí. Scény z domova působí, jako by jeho manželka byla narychlo vytažená ze sklepa a ještě si nepřivykla mluvit na denním světle a bez roubíku. Otec má ve scénáři jen chodit a radši nemluvit, dcera se smutně usmívá. 

Potom jsou scény, kdy měl dealer zpoždění a Klusák se snaží vytěžit potenciál prchavých okamžiků, kdy je Novotný zticha. Předvídatelně následují plaché otázky na morálku, etiku a směřování společnosti. Novotný je sice bez drog, ale jinak při vědomí  a protože mu v tomto okamžiku v jeho roli už zvrhle drží palce většina zavilých odpůrců bulváru včetně mě, pošle Klusáka brečet zpátky za produkcí  a utrousí pár prasáren a obchodních sdělení na svůj web. Klusák dostavá čočku od produkce za nedostatečné hájení zájmů společnosti a alternativních diváků filmového klubu ČT2. A tak do dokumentu nastříhá záběry na running sushi, kolotoč a vibrátory. To mě opravdu donutilo konečně se zamyslet nad tím, jak je bulvár povrchní a ošklivý.  

Geniální virál, jak získat hodinu reklamního času na ČT1 zdarma a statisíce nových čtenářů extra.cz. Většina mých známých totiž bulvár zásadně nečte na tradičních blesk a super.cz, na extra se po závěrečných titulkách podívali všichni. Předpokládám, že větší část se tam kvůli praseti Novotnému vrátí. Pokud byl v původním záměru apel na aktuální společenská témata jako Šmejdi, buďme rádi, že je netočil Klusák. Živě si dovedu představit, jak se stojí na vysavače fronta před kulturákem, protože vidělas to Jituš, co to je za lidi?! Na to se musíš jet podívat!

8 komentářů:

  1. tak tak, Novotný si "dokument" ukradl zcela pro sebe a mám pocit, že z Klusákova plánu nezůstal na kameni kámen a ano jsem jedna z těch, co o extra nikdy neslyšely a po Klusákovi jsem přispěla svým klikem..

    OdpovědětVymazat
  2. Tyjo, já vůbec nevím, o kom a o čem je řeč. Nevím, jestli kvůli tomu mám být rozmrzelý nebo naopak šťastný;-)
    Hezký prolet dnes!!!!

    OdpovědětVymazat
  3. Ela: Mně připadá, že režijní plán vlastně ani nebyl. Prostě se něco natočilo a nastříhalo. A co chudák Ringier?! Ti si s Bleskem ani nepohonili triko. Zahozené téma a šokující na tom je jenom to, že tohle může projít pod Českou televizí.

    Sejra: Já ti nevím, spíš jsi šťastný muž. Kdyby ses cítil šťastný až moc, najdeš to na archivu i-vysilani.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Mekbílová
    ...být Klusákem, dám v dokumentu víc prostoru Lobovi! Měl se přiučit u Olmera!!! ;-)

    OdpovědětVymazat
  5. Bezkonkurenčně nejlepší recenze na Dělníky bulváru, jakou jsem kdy četla!

    Přiznám se k občasnému kliknutí na super.cz (převážně mě k tomu dohánějí desetistránkové překlady o zavádění katetru), ale extra.cz jsem předtím taky neznala. Ovšem k dokumentu jsem se dostala díky té Olze Ššš-něco (ta, co chodí po večírcích a klade investigativní dotazy typu: "A ty prsa jsou umělý?"), protože jí vypadl z okna kocour a zabil se a ona se různě po netu rozčilovala, proč jí veterináři ani chovatelé koček neřekli, že když nechává kočku u otevřeného okna, má si to okno zasíťovat. Po shlédnutí dokumentu si myslím, že by měli zasíťovat ji.

    Každopádně abych to shrnula, tak nevím, proč něco tak zbytečného vzniklo.

    OdpovědětVymazat
  6. Já jsem tomu Novotnýmu nakonec i fandila, protože ten dokument byl tak zoufalej, že si režisér nezasloužil nic jiného. Novotný si ho pěkně namazal na chleba.
    Spíš mě překvapilo, že to někdo pustil do vysílání. Možná ten někdo nemá Klusáka rád. :-)

    OdpovědětVymazat
  7. molí žena: to je hell. Zatímco účel Novotného je v dokumentu zřejmý, komparzistku Štiplovou jsem nějak nepochopila. Myslela jsem, že to má být Olžino humorné okénko, ale zklamala jsem se!

    K.: že by to byla pomsta na Klusáka? Třeba stávka střihačů, kteří z původně skvělého materiálu použili jen to, co se normálně vyhazuje?

    OdpovědětVymazat