pátek 4. ledna 2019

Osobní obludy, démoni a hoaxy…od osmdesátek po současnost


Naše školní družina měla v maloměstským parku hřiště, vymezený prověšeným plotem s ostnatým drátem nahoře. Nejspíš proto, abychom nezdrhli, ale nám děckám se tenkrát zdálo, že to opatření slouží k tomu, aby nám na hřiště nelezl Zubatej Zabiják, kterýho podle svýho vlastního svědectví aspoň jednou viděl úplně každej z nás.

Zubatej zmuchlal a hodil do křoví u hřiště obal z pevného podpalovače PePo, když chtěl ty nejodvážnější z nás upálit.

Pravidelně se schovával za lávkou u potoka a sledoval nás, shrbeně a trpělivě, když jsme šly s holkama čůrat.

Žil ve vybydleným baráku a ohryzával si vlastní ruce, pokud ten den v parku neulovil ani jednoho psa.

„Prosím tě, a ty tomu věříš?“ smála se mi máma a odsekla nožem špičku banánu k svačině. „To si vždycky odkroj, protože může být nakousnutej od hada, nebo pavouka“, obhajovala to ta stejná máma, který připadal Zubatej z parku jako úsměvná historka.

Zpětně mi připadá, že bylo celý moje dětství jedna velká ořechová slupka plná báchorek mezi nebem, zemí a Stephenem Kingem. Stačilo ji rozlousknout a měli jste týden co dělat, abyste ze sebe tu hrůzu nějak vydrhli. Zubatej Zabiják přitom byl ještě celkem neškodnej strejda, co se naštval, jen když mu v mražáku došly pytlíky s dětskýma stehýnkama, nebo policajti našli jeho sbírku psích známek. Hráli jsme si na válku a koncentrák. A sem tam se stalo něco fakt děsivýho. Je těžký nevěřit divným věcem, když v noci na zahradě poblíž dědova domu podříznou starou babku kvůli stokoruně a váš soused při kopání základů na bazén narazí na starou lidskou kostru.

Potom jsem načas z obludária vyrostla a děsilo mě jen jít z vánočního večírku rovnou do práce, nebo ověřit stav konta pár dnů před výplatou.
Krásná doba. Vystřídal ji pocit, že umírám na každým kroku. Tím jsem se dostala od Zubatýho, banánu a pár maloměstských šťavnatých vražd k tomu, že jsme s panickou poruchou oslavily první rok. Slyšíte ty létající špunty a potlesk? Jsou za minulý čas. I když zrovna s panikou se nemá nikdy říkat…však víte, co, že jo. Jsem pověrčivá.

Takže, je to pryč. Zmizel pocit, že skončím svou bídnou existenci cestou do vietnamský večerky, v metru, a ano, i na korporátních záchodech pro invalidy. Zmizely sny o hubených kočkách v kleci a sny o kočkách obecně. Nakonec to šlo bez prášků, i když jsem na svou zaujatost proti antidepresívům jednu dobu strašlivě hudrala. Jediné, co na panickou poruchu totiž zabralo, byla expozice.

Jít naproti každému strachu, který mě přes den míjí. Nechce se ti do metra? Paráda, přejeď ještě o stanici navíc. Máš pocit, že se složíš v práci? Neschovávej se na záchod a užij si možnost sklátit se k zemi na divizním meetingu (mimochodem ve většině korporátů by vám za tohle zpestření kolegové dodatečně poděkovali). Bojíš se cizích lidí? Přihlas se na improvizaci a dosáhni své vlastní hranice trapnosti. Spadne s tebou letadlo cestou na svatbu? Epický příběh, jen do něj.

Je to stejný jako se Zubatým a odkrojeným banánem. Uvidíte je, až když v ně uvěříte. To je přece úplně jasný, ne? Ale doopravdy vám to dojde, až když se po dvacátý vyčůráte za lávkou v parku a sníte svou padesátou banánovou špičku.



16 komentářů:

  1. Tyjo, tak to je skvělý!

    Expozice. No, exponovat se s tím celozubatým z obrázku bych se asi bála. Nebo spíš by se mi hnusil. Nebo je to ta zubatá?


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Uf, doufám, že zrovna taková si pro mě jednou nepřijde! Jak asi chodí na záchod?

      Vymazat
  2. Zubatá chodi ze sociálky...:-) Ivča

    OdpovědětVymazat
  3. Když jsem byl malý, tak jsem se děsil, že si pro mě přijde Zuza z potoka a ona jednou fakt přišla, ale neodnesla si mě, tak babička ztratila velice cennou páku, jak mě učinit hodným :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuza z potoka! Brr, uplne ji vidim:) Nekdy to skonci tim, ze je z bubaka kamarad. A nekdy se clovek do bubaka zamiluje, ale to uz je jinej pribeh:)

      Vymazat
    2. Zuza z potoka neodnesla, zamilovat se do bubáka... to mi připomíná ten stockholmský syndrom, kdy oběť se zastává svého únosce.

      Vymazat
    3. Takového bubáka jsem kdysi měl, jmenoval se tělocvik :D

      Vymazat
  4. Liska: To ne, spis se nekdy bojis bubaka a pak zjistis, ze on se te boji jeste vic:) V dobe, kdy jsem se do Bubaka zamilovala, mi bylo 18 let. Byl to jeden z nejosklivejsich a nejdivnejsich kluku na Malomeste. Ale krome toho zacatku se zadna dalsi pohadka nekonala, rozesli jsme se za par tydnu, coz byl tenkrat bezny polocas rozpadu mych vztahu:)

    OdpovědětVymazat
  5. Psychika je zajímavá. Na mě expozice moc nefungovala. Ale zcela nejlíp na mě zabralo, když mi L řekl, že myslí, že lidi s podobnými problémy jsou v zásadě slaboši, kteří se neumí zapřít a překonat. Já mu ukážu, naštvala jsem se! Já mu předvedu, že duševní nemoc je jako zlomená noha a vůlí se překonat nedá, i kdybych kvůli tomu měla skončit v blázinci!

    A od té doby bylo asi na půl roku od úzkostí pokoj. Jak si to mám vysvětlovat, to vážně nevím. Ale tak hlavně, že funguje NĚCO (taky to dávám bez AD a taky na to celkem často nadávám)...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je zajímavý! Já si nejsem stoprocentně jistá, jestli to byla jen expozice, spíš souhrn víc věcí. Hodně mně pomohly i pozitivní afirmace před spaním, ale nejvíc asi to mnohonásobně překonané "musím". Fakt jsem se přitom občas nenáviděla. Ale abych nebyla za hrdinu, tak musím kromě a) dodat i b): že se bílých plášťů, ztráty nebo změny osobnosti a nežádoucích účinků bojím snad ještě o kus víc, než těch obávaných kritických stavů.

      Vymazat
    2. Ale každopádně gratuluju, ať to vydrží už nastálo!

      Vymazat
    3. To už bylo před nějakým časem, zase se částečně vrátilo, ale je to lepší, děkuju. (Hodně teď pomohla třezalka jako doplněk stravy, jestli tě zajímá nevyžádaný tip.) A ano - když si vzpomenu, co s mojí osobností dělala jen pitomá HA, tak se mi do AD prostě fakt strašně moc nechce, dokud funguju aspoň nějak. Taky držím palce, ať je to nastálo.

      Vymazat
    4. Jo, to máme taky podobný. Když se řekne HA, vybaví se mi jako první migréna a jako druhé, že jsem po ní stejně na sex neměla chuť. Mentálně jsem na ní byla o 30 let starší...

      Vymazat
  6. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat